Metropolia z zielonym pierścieniem
23 października 2007
Wieczne problemy z dojazdem do Warszawy, brak wspólnej komunikacji lub jej szczątkowa postać, ciągle zakorkowane i zaniedbane drogi dojazdowe, opóźnienia inwestycyjne w stosunku do stolicy.
Trwają prace nad ustawą metropolitarną. Metropolia ma połączyć Warszawę z okolicznymi gminami pod względem inwestycyjnym, komunikacyjnym i co za tym idzie - społecznym. Obejmować będzie nie tylko same miasta, lecz także tereny zielone i rolnicze, które staną się przedmiotem wspólnego zainteresowania i ochro-ny. Samorządowcy chcą, aby wokół metropolii powstał zielony pierścień.
Metropolia to szansa dla całego regionu. Można będzie wreszcie stworzyć spój-ną komunikację, między innymi szybką kolej dojazdową, która z powodzeniem funkcjonuje w innych aglomeracjach europejskich (ten pomysł forsuje w sejmiku województwa radny Grzegorz Kostrzewa-Zorbas), stworzyć dogodne dla mieszkań-ców podwarszawskich miejscowości punkty przesiadkowe. Związek miast i gmin pomoże też w rozwiązaniu problemu mieszkaniowego. Lepsza komunikacja oznacza rozwój budownictwa na terenach podwarszawskich, a co za tym idzie - spadek cen mieszkań i działek w stolicy. Wspólna promocja regionu miałaby większą siłę prze-bicia. W różnorodności przecież tkwi siła.
Jak miałaby wyglądać unia miast, żeby nikt na tym nie stracił?
Były rożne propozycje. Od luźnego, związkowego charakteru, aż do stworzenia nowej jednostki administracyjnej. Obecnie mówi się o związku obligatoryjnym, jed-nak bez tworzenia osobnej jednostki administracyjnej.
Obszar metropolii warszawskiej został określony po wstępnych konsultacjach z gminami i miastami. Jego granicami są: Serock, Wyszków, Tłuszcz, Mińsk Mazo-wiecki, Góra Kalwaria, Grójec, Żyrardów, Mszczonów, Sochaczew i Nowy Dwór Ma-zowiecki. Przewiduje się możliwość wystąpienia ze związku, ale dopiero po kilku latach. Na przyłączenie będzie prawdopodobnie potrzebna zgoda MSWiA.
O metropolii decydowałoby kolegium prezydentów, wójtów i burmistrzów. Po-wołano by także jednoosobowy organ wykonawczy, o charakterze menadżerskim, nie nadzorczym i organ rozstrzygający spory między członkami metropolii.
Oprócz prac nad ustawą toczą się prace nad wspólnymi planami zagospodaro-wania. Obecnie w prawie polskim istnieje bardzo niewygodna sprzeczność. Jedna z ustaw umożliwia tworzenie wspólnych planów zagospodarowania, inna to uniemoż-liwia. Szybkie zlikwidowanie tej bariery przez nowy parlament otworzy drogę pla-nom zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitarnego Warszawy. Do sprawy będziemy wracać.
mz
Korki na wylotówkach to dziś standard. Ustawa ma zadbać m.in. o koordynację działań Warszawy i sąsiadów w kwestii budowy dróg.