Wkrótce więcej pasażerów w metrze. Co z ciasnym przejściem na Świętokrzyskiej?
1 kwietnia 2022
Urzędnikom przez siedem lat nie udało się dostosować łącznika na kluczowej stacji metra do większej liczby pasażerów.
Bezpośredni łącznik pomiędzy peronami pierwszej i drugiej linii metra na stacji Świętokrzyska powstał w 2015 roku. Choć M2 kursowało wtedy tylko z Dworca Wileńskiego na rondo Daszyńskiego, w godzinach szczytu korytarz zaskakująco szybko zapełniał się pasażerami.
Tłok na Świętokrzyskiej
Po otwarciu odcinków do Trockiej i Księcia Janusza, gdy na Świętokrzyskiej zaczęli przesiadać się mieszkańcy Targówka i Woli, problem stał się wręcz palący. Wystarczy jedna wizyta na stacji w porannym szczycie, by przekonać się, że przejście jest zdecydowanie za wąskie i źle zaprojektowane. W najbliższych miesiącach czeka nas otwarcie pięciu nowych stacji metra (Ulrychów, Bemowo, Zacisze, Kondratowicza, Bródno), więc możemy spodziewać się jeszcze większego ruchu.
Zadaliśmy w Metrze Warszawskim trzy pytania. Co zrobiono w ostatnich latach, by doprowadzić do przebudowy stacji Świętokrzyska? Czy wyciągnięto jakieś konsekwencje wobec osób, które zaprojektowały łącznik nieadekwatny do liczby pasażerów? Kiedy można spodziewać się przebudowy?
Rzeczniczka Anna Bartoń udzieliła "odpowiedzi", którą postanowiliśmy opublikować w całości. Daje ona duże pojęcie o tym, w jaki sposób warszawscy urzędnicy odpowiadają na pytania mediów i... jest całkowicie nielogiczna. Najpierw czytamy, że łącznik na Świętokrzyskiej spełnia wszystkie standardy, a następnie, że trwają dyskusje o poprawieniu sytuacji pasażerów.
Wypracowanie nie na temat
- Istnieją dwa połączenia pomiędzy peronami stacji Świętokrzyska I i II linii - pisze rzeczniczka Metra Warszawskiego. - Odległość mierzona pomiędzy środkami peronów obu stacji wynosi: przejściem poprzez poziom -1 (antresola) 165 metrów, przejściem przez poziom -2 (na końcach peronów) 166 metrów. Przejścia zostały oznakowane przez ZTM specjalnymi naklejkami kierunkowymi. Oba przejścia łączące perony stacji Świętokrzyska I i II linii warszawskiego metra spełniają wszystkie wymogi w zakresie bezpieczeństwa. Stacja została zaprojektowana i wybudowana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Poprawność wykonania dokumentacji została potwierdzona wydaną przez Wojewodę Mazowieckiego decyzją o pozwoleniu na budowę. Poprawność wykonania inwestycji i jej bezpieczeństwo użytkowania potwierdził Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydając pozwolenie na użytkowanie. ZTM i MW prowadzą analizy dotyczące ruchu pasażerskiego w obrębie stacji Świętokrzyska M1 i M2 oraz wprowadzenia możliwych zmian.
(dg)