Metro na Bródno. Wkrótce drążenie tuneli
2 grudnia 2019
Prezydent Rafał Trzaskowski symbolicznie zainaugurował budowę stacji metra na rogu Kondratowicza i Rembielińskiej.
Prace na bródnowskim odcinku metra trwają już od roku, ale dopiero 27 listopada na placu budowy stacji Bródno odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego. Metalowa tuba z aktem erekcyjnym została umieszczona w stropie podziemnego przystanku.
Wkrótce drążenie tuneli
Tarcze TBM (ang. tunnel boring machines), czyli maszyny drążące tunele, powinny rozpocząć prace na Bródnie na początku przyszłego roku. Na razie na stacji Bródno trwają prace przy budowie poziomu -1, czyli przyszłej antresoli stacji.
Zgodnie z podpisanym we wrześniu ubiegłego roku kontraktem stacje Zacisze, Kondratowicza i Bródno buduje turecko-włoskie konsorcjum Gülermak-Astaldi. Warszawski samorząd zapłaci za budowę odcinka 1,4 mld zł. Prace potrwają do września 2021 roku.
Pamiątki po wojnie
20 listopada około godz. 10:00 robotnicy pracujący na placu budowy stacji Bródno znaleźli niewybuch. Obiekt o wymiarach 30x60 cm najprawdopodobniej jest reliktem z II wojny światowej. Budowniczowie podziemnej kolei natychmiast wezwali na miejsce saperów. Znaleziony przez operatora koparki niewybuch to pocisk lotniczy, którego zasięg rażenia jest szacowany na 350 metrów. Oprócz placu budowy ewakuowano także pobliską podstawówkę i blok mieszkalny.
Kolejną bombę lotniczą z czasów II wojny światowej znaleziono już sześć dni później. 60-centymetrowy niewybuch został odnaleziony przez operatora koparki. Również wtedy doszło do ewakuacji szkoły przy Hieronima oraz bloków przy Bazyliańskiej 7 i Rembielińskiej 21A i 23, a także znajdujących się najbliżej budowy metra mieszkań z Rembielińskiej 19.
Znajdowane na Bródnie niewybuchy to prawdopodobnie pozostałości po sowieckich nalotach na okupowaną przez Niemców Warszawę, prowadzonych w latach 1941-1944.
(dg)