Co się dzieje na budowie metra na Bemowie? Sprawdzamy postępy prac
10 października 2023
Na placu budowy ostatniego odcinka drugiej linii metra na Bemowie trwają prace przygotowawcze przed drążeniem tuneli. Kiedy tarcze rozpoczną swoje prace a budowniczy zejdą pod ziemię?
Jak podaje Zarząd Transportu Miejskiego na wszystkich trzech stacjach trwa budowa elementów konstrukcyjnych przyszłych stacji. Dopiero, gdy powstaną korpusy przystanków pasażerskich, pod ziemię zostaną opuszczone wielkie maszyny TBM, które rozpoczną drążenie tuneli. Szyb startowy zlokalizowany został za stacją Karolin i to tam, gdy wylana zostanie płyta denna, zostaną opuszczone tarcze drążące.
Wtopa projektowa na Chrzanowie. Metro z wejściem z jednej strony ulicy
Samorządowcy w imieniu mieszkańców Chrzanowa i Jelonek apelują o dodatkowe wejścia do dwóch budowanych stacji metra: Chrzanów i Lazurowa. Ich zdaniem liczba wejść jest niewystarczająca.
Zanim to jednak nastąpi, wykonawca ostatniego odcinka linii M2 musi odpowiednio przygotować trasę.
Wzmacnianie gruntu przy Górczewskiej i Coopera
Szlak metra na tym odcinku będzie wybudowany tak samo, jak cała linia M2 - w postaci dwóch równoległych tuneli. Pomiędzy tunelami, ze względów bezpieczeństwa, zostały zaprojektowane specjalne łączniki. Właśnie w miejscach przyszłych połączeń tuneli wykonawca prowadzi prace przy wzmacnianiu gruntu, które umożliwią wykonanie łączników tunelowych. Prace prowadzone są z powierzchni przy pomocy specjalnej maszyny, wstrzykującej beton głęboko pod ziemię. Aktualnie maszyny do iniekcji wysokociśnieniowej można zobaczyć przy ul. Górczewskiej i Coopera.
Co się dzieje na stacjach pasażerskich?
Na stacji Karolin kończą się prace związane z głębieniem ścian szczelinowych korpusu stacji. Wykonywany jest wykop wstępny, rozpoczęło się zbrojenie pod konstrukcję stropu górnego stacji. W stropie zostanie wykonany otwór technologiczny, przez który będzie wybierany grunt do poziomu stropu pośredniego, czyli przyszłej antresoli stacji.
Na stacjach Chrzanów oraz Lazurowa wykonano większość ścian szczelinowych korpusów przystanków pasażerskich, głębienie ich zakończy się jeszcze tej jesieni. Obiekty naziemne powstają także na terenie przyszłej stacji techniczno-postojowej Karolin. Wznoszone są przyszłe budynki: hal napraw taboru, komory odkurzania, myjni i elektrowozowni.
Bemowski odcinek metra gotowy do 2025 roku?
Na prawie czterokilometrowym odcinku zaprojektowano trzy stacje pasażerskie. Stacja Lazurowa powstać ma po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a ul. Lazurową. Stację Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z ul. Szeligowską. Zaś stacja Karolin powstać ma pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z ul. Połczyńską. Za nią znajdzie się zaplecze techniczne dla całej linii - stacja techniczno-postojowa Karolin. Budowa tego elementu linii M2 jest kluczowa dla dalszej rozbudowy systemu metra w Warszawie. Zgodnie z podpisanym we wrześniu aneksem do umowy prace zakończą się w październiku 2025 roku.
JR
.