Wtopa projektowa na Chrzanowie. Metro z wejściem z jednej strony ulicy
12 kwietnia 2023
Samorządowcy w imieniu mieszkańców Chrzanowa i Jelonek apelują o dodatkowe wejścia do dwóch budowanych stacji metra: Chrzanów i Lazurowa. Ich zdaniem liczba wejść jest niewystarczająca.
Po ponad czterech latach od podpisania umowy Metro Warszawskie ma już komplet pozwoleń na budowę kolejnych trzech stacji metra. Firma Gülermak wygrodziła w ostatnich tygodniach place budowy i na terenach przyszłych stacji Karolin, Chrzanów i Lazurowa oraz Stacji Techniczno-Postojowej Karolin prowadzone są pierwsze prace. Jednak zanim one ruszyły, obawy mieszkańców wzbudzają nie tylko kilkuletnie utrudnienia, ale też brak zaprojektowanych parkingów park&ride czy niewystarczająca liczba wejść do metra.
Rusza budowa trzech ostatnich odcinków metra
Rusza budowa stacji metra Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Od piątkowej nocy 17/18 lutego mieszkańców Chrzanowa czekają pierwsze utrudnienia w ruchu na Rayskiego. Zmieni się trasa linii autobusowej 249. Prace rozpoczną się także w rejonie ulic Połczyńskiej, Dostawczej i Łęgi.
Stacja metra Lazurowa w budowie
- Cieszymy się bardzo, że budowa kolejnych stacji metra na Bemowie ma szansę się wkrótce realizować. Niepokoi jednak fakt niewystarczającej liczby wejść do stacji metra zarówno Lazurowa i Górczewska, jak i na Chrzanowie przy Rayskiego - napisali w interpelacji radni Łukasz Lorentowicz i Marta Sylwestrzak.
Zdaniem radnych w przypadku stacji w pobliżu skrzyżowania Lazurowej z Górczewską brakuje zaprojektowanego wejścia od strony Coopera i Narwik.
- Obecne rozwiązania nie są logiczne i nie zapewniają swobodnego wejścia z każdej strony skrzyżowań - komentuje radna Marta Sylwestrzak.
Obecnie stacja ta ma zaprojektowanych sześć wejść: dwa na skrzyżowaniu Doroszewskiego z Lazurową, jedno przy Doroszewskiego i trzy przy Górczewskiej, z czego dwa od strony pętli autobusowej i tramwajowej, zaś jedno po przeciwnej stronie Górczewskiej.
Zostawią miejsce na później
Jak odpowiada radnym ZTM, projekt budowy stacji metra Lazurowa nie przewiduje budowy przejścia podziemnego pod Lazurową.
- W projekcie budowlanym przyjęto natomiast rozwiązania pozwalające na dobudowę przejścia podziemnego w przyszłości. Została również, na mocy decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, zachowana niezbędna do tego rezerwa terenu - wyjaśnia dyrektorka ZTM Katarzyna Strzegowska.
- Również stacja przy Rayskiego budzi wątpliwości z podobnych powodów - wyjaśniają radni.
Stację zlokalizowano przy skrzyżowaniu z Szeligowską. Zaplanowano tam cztery wejścia i wszystkie będą zlokalizowane wzdłuż ulicy Rayskiego, po dwa z każdej strony. Samorządowcy proponują, żeby rada dzielnicy zajęła się tym tematem i spróbowała namówić warszawski ratusz do poprawy projektu. Jednak ZTM nie ma dla nich dobrych wieści. W okresie, gdy była przygotowywana dokumentacja projektowa dla Chrzanowa, nie było obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ponadto nie był znany docelowy kształt skrzyżowania ulic Szeligowskiej, Rayskiego oraz tzw. Nowo-Człuchowskiej.
- Oba te elementy mają istotny wpływ na lokalizacje wyjść z przejścia podziemnego pod ul. Szeligowską po południowej stronie skrzyżowania - wyjaśnia Katarzyna Strzegowska.
Jak dodaje, w ramach prowadzonej właśnie inwestycji nie będą dobudowywane żadne wejścia do stacji na Chrzanowie. Jednak opracowany projekt przewiduje możliwość dobudowy wejść w przyszłości w tym pod obecnym skrzyżowaniem Szeligowskiej z Rayskiego. Dobudowa wejść będzie uzależniona od rozwoju zabudowy na południe od ul. Szeligowskiej.
(db)
.