REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Metro czy tramwaj na Zieloną Białołękę?

  8 października 2010

Na zlecenie władz miasta powstaje studium obsługi komunikacyjnej wschodniej Białołęki. Jest to odpowiedź na wnioski władz dzielnicy, Stowarzyszenia "Moja Białołęka" i kilkuset mieszkańców mieszkających pomiędzy ul. Płochocińską a granicą dzielnicy z Markami.

REKLAMA

Postulując realizację studium "Moja Białołęka" zwracała uwagę, że istniejąca infrastruktura drogowa nie jest dostosowana do obsługi dynamicznie zwiększającej się liczby mieszkańców i konieczne są prognozy ruchu oraz szczegółowa analiza obsługi terenu komunikacją miejską.

Władze miasta nazwały studium "niezbędnym warunkiem prowadzenia prawidłowych procesów inwestycyjnych". Będzie to też pierwszy dokument poparty analizami i liczbami, obrazujący dynamiczny rozwój wschodniej Białołęki.

Praca nad studium jest podzielona na dwa etapy. Pierwszy, trwający w chwili obecnej, to analizy stanu istniejącego, warianty rozwoju. Drugi etap to opracowanie kilku systemów transportowych tj. układu dro-gowo-ulicznego i transportu zbiorowego w trzech perspektywach czasowych: do roku 2015, 2025 i 2035. "Moja Białołęka" jako inicjator dokumentu i uczestnik inicjatyw lokalnych o poprawę komunikacji uczestniczy w konsultacjach studium.

Po pierwsze - ilu jest mieszkańców wschodniej Białołęki?

Już na samym początku pracy nad dokumentem pojawiła się różnica zdań między władzami miasta a dzielnicy w postrzeganiu zwiększającej się liczby mieszkańców wschodniej Białołęki. Projektanci, w oparciu o dostępne im źródła, założyli, że do 2015 roku obszar będzie zamieszkany przez 20 tys. mieszkańców. Według wyliczeń władz dzielnicy już dzisiaj mamy 30 tys. (w tym zameldowanych 16 tys.). W roku 2015 będzie ich ponad 40 tys. Sukcesywnie liczba ta będzie wzrastać - naj-prawdopodobniej do 70-80 tys. w roku 2025.

Wstąp do księgarni

Czy jest szansa na metro lub tramwaj na wschodnią Białołękę?

Studium komunikacji wschodniej Białołęki analizuje możliwość poprowadzenia met-ra na zieloną Białołękę na odcinku Kondratowicza - Głębocka, oraz tramwaju na zieloną Białołękę. W początkowych wariantach linia tramwajowa miałaby przebie-gać od ulicy Budowlanej do osiedla Derby.

"Moja Białołęka" wskazuje na konieczność wykorzystania potencjału linii tram-wajowej na Annopolu, konieczność analiz przedłużenia tramwaju do Regat i budowę park&ride Annopol i Płudy.

Mieszkańców przeraża perspektywa długiego czekania na poprawę komuni-kacji. Chcą już teraz częściej kursujących autobusów, dodatkowych linii, nowych przystanków.

Uczestnicząc w akcjach dotyczących poprawy komunikacji osiedli Regaty, Kąty Grodziskie, oraz otrzymując wnioski od mieszkańców ulic Internetowej, Skarbka z Gór, zwracamy uwagę, aby znalazły się w studium zapisy obrazujące obecne potrzeby i ich jak najszybszą realizację.

Wśród zgłaszanych przez nasze stowarzyszenie uwag pojawiają się także: ko-nieczność istnienia sieci dróg rowerowych, uwzględnienie nowo powstających osied-li, oraz realizację Trasy Olszynki Grochowskiej jako drogi do użytku lokalnego z linią tramwajową.

REKLAMA

Poprawa infrastruktury - jakie priorytety?

Poza koncepcją obsługi komunikacji, w dokumencie zostaną przedstawione priory-tety inwestycji drogowych, które należy uwzględnić przy zagospodarowaniu tego obszaru, m.in. nowe drogi, skrzyżowania, ronda, przystanki autobusowe, ciągi pie-szo-rowerowe, mosty. W opracowaniu pojawiają się, jako konieczne, inwestycje, ronda lub skrzyżowania takich lokalizacji jak np. ul. Berensona - Skarbka z Gór, Berensona - Ostródzka, Berensona - Kąty Grodziskie, Głębocka - Lewandów, Be-rensona - Zaułek, Ostródzka - Zdziarska, most nad rzeką Długą i zjazd w ul. Kąty Grodziskie, ul. Kobiałka - Mochtyńska, ul. Kobiałka przy szkole itp., ul. Płochocińska - zjazdy m.in. w ul. Szamocin. Konieczna jest rewitalizacja ul. Kąty Grodziskie.

Zaplanowanie nowych dróg na wschodniej Białołęce jest bardzo trudne, ale mamy nadzieję, że nie niemożliwe. W niektórych rejonach wadliwe stare plany miejscowe nie uwzględniły wystarczających rezerw pod drogi. Obecne parametry dróg nie umożliwiają także funkcjonowania na niektórych odcinkach normalnej komunikacji miejskiej. Na wielu drogach nie zmieści się przegubowy autobus. Pa-miętamy, że zeszłym roku mały autobus niemalże zsunął się z mostu do rzeki Dłu-giej.

Prace nad studium zakończą się w połowie grudnia. Dzięki uczestnictwu w opracowaniach kilku grup: przedstawicieli mieszkańców, ekspertów i władz dzielni-cy jest szansa, że będzie to użyteczne narzędzie pozyskiwania funduszy na inwestycje infrastrukturalne i poprawę obsługi terenu komunikacją miejską.

Agnieszka Borowska
radna dzielnicy Białołęka, prezes stowarzyszenia Moja Białołęka

 

REKLAMA

Komentarze (6)

# niet

19.03.2013 13:13

pomyślcie co zrobić żeby połowa obecnych i przyszłych mieszkańców się zameldowała!! więcej kasy w budżecie więcej możliwości. Czemu miasto maja obchodzić niezameldowani, czemu mają im upraszczać życie.
Chce żeby komunikacja była sprawna, ale bardziej mnie denerwuje, że ktoś korzysta a ja za to płacę.

 tarantula01

20.03.2013 00:28

W tym, wykonanym Studium wykazano, że metro na Zieloną Białołękę jest zbyt kosztowne. Natomiast tramwaj jak najbardziej tak - jako tańszy jest optymalny.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

 tarantula01

20.03.2013 00:28

W tym, wykonanym Studium wykazano, że metro na Zieloną Białołękę jest zbyt kosztowne. Natomiast tramwaj jak najbardziej tak - jako tańszy jest optymalny.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

REKLAMA

 waldek_roszak

20.03.2013 02:09, wpis modyfikowany 2 razy,ostatnio 20.03.2013 02:11

tarantula01 napisał(a) 20.03.2013 00:28
W tym, wykonanym Studium wykazano, że metro na Zieloną Białołękę jest zbyt kosztowne. Natomiast tramwaj jak najbardziej tak - jako tańszy jest optymalny.

Tak nie jest!
W studium potwierdzano wielokrotnie, że metro na ZB jest lepszym rozwiązanim, ale (cytuję) "z uwagi na prace przygotowawcze prowadzone w ramach budowy drugiej linii metra, zmiana przebiegu wydaje się być praktycznie niemożliwa".
Cóż... jak się teraz okazało (przetarg na studium zmiany trasy metra), miasto przystępuje do takich rozważań. Sprawa jest więc otwarta i wszystko jest możliwe.
Pzdr
Waldek Roszak
radny dzielnicy Białołęka

 tarantula01

20.03.2013 22:28

Na tej samej stronie (152) http://www.siskom.waw.pl/planistyka/warszawa/stud_bialoleki/Bialoleka_Raport_koncowy.pdf jest dalej napisane:
"Zdaniem autorów opracowania najlepszym rozwiązaniem obsługi analizowanego terenu jest wybór wariantu 2, w którym zachowany zostaje układ II linii metra ze stacjami Kondratowicza i Rembielińska według SUiKZP oraz budowę, w miarę możliwości przestrzennych, węzła przesiadkowego z 2 linii metra przy stacji Kondratowicza do linii tramwajowej wzdłuż ulicy Św. Wincentego. Układ linii tramwajowych zarówno w Trasie Olszynki Grochowskiej oraz w Trasie Mostu Północnego będzie stanowił domknięty układ
umożliwiający poruszanie się zarówno w kierunku zachodnim jak i południowym. Ponadto proponowany tramwaj wzdłuż TOG przebiegałby w sąsiedztwie intensywnej zabudowy wielorodzinnej."
Pozdrawiam

 tarantula01

20.03.2013 22:28

Na tej samej stronie (152) http://www.siskom.waw.pl/planistyka/warszawa/stud_bialoleki/Bialoleka_Raport_koncowy.pdf jest dalej napisane:
"Zdaniem autorów opracowania najlepszym rozwiązaniem obsługi analizowanego terenu jest wybór wariantu 2, w którym zachowany zostaje układ II linii metra ze stacjami Kondratowicza i Rembielińska według SUiKZP oraz budowę, w miarę możliwości przestrzennych, węzła przesiadkowego z 2 linii metra przy stacji Kondratowicza do linii tramwajowej wzdłuż ulicy Św. Wincentego. Układ linii tramwajowych zarówno w Trasie Olszynki Grochowskiej oraz w Trasie Mostu Północnego będzie stanowił domknięty układ
umożliwiający poruszanie się zarówno w kierunku zachodnim jak i południowym. Ponadto proponowany tramwaj wzdłuż TOG przebiegałby w sąsiedztwie intensywnej zabudowy wielorodzinnej."
Pozdrawiam

REKLAMA

# Winnica

26.03.2013 14:18

Nie zgodzę się z tym, bo tacy projektanci mówią o szybkim tramwaju, a potem okazuje się, że ten szybki tramwaj więcej stoi niż jedzie. Nasi urzędnicy potrafią najlepszą idee spartolić i nie dziwię się, że radni obiecują metro. Wiadomo, jest to trudne do osiągnięcia, ale można powalczyć jak Don Kichot przez wiele lat i bez efektów.

 Mateoo

26.03.2013 15:51, wpis modyfikowany 1 raz,ostatnio 26.03.2013 15:52

Może i jest za drogie na kieszeń Miasta bo premie muszą być. Zresztą Białołęka sypialnia za małe pieniądze, tam nie będą się zapuszczać obce delegacje czy turyści więc tam chodników komunikacji może nie być - tak pewnie jest większość myślenie(urzędników oczywiście).
szukasz pracy? http://www.cvwzor.biz
pozdrawiam z Ursusa (tu nikt nie mówi nawet o metrze czy tramwajach)
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy