REKLAMA

Bemowo

Felieton

 

Metro coraz bliżej. Życzę cierpliwości

  16 grudnia 2016

alt='Metro coraz bliżej. Życzę cierpliwości'

Mamy za sobą pierwsze tygodnie budowy tzw. odcinka zachodniego II linii metra, na który składać się będzie tunel oraz stacje "Płocka", "Młynów" i "Księcia Janusza" (jak znam naszą radę miasta, to o te nazwy stacji toczyć się jeszcze będą gorące boje, w odróżnieniu od przebiegu samej inwestycji i jej wpływu na życie mieszkańców, co rajcy pozostawiają urzędnikom).

REKLAMA

26 listopada zamknięto dla ruchu samochodowego i autobusowego ul. Górczewską w miejscu budowy stacji "Młynów", likwidując w ten sposób jedno z dwóch połączeń dzielnicy Bemowo z Wolą i Śródmieściem. To jest niezwykle dla bemowian uciążliwe - wiem coś o tym, gdyż budowa odcięła mnie od przedszkola, do którego zawozimy codziennie nasze dziecko. Gehenna ma trwać trzy lata, a najgorzej będzie, gdy zostanie zamknięta również ul. Wolska, pod którą planowana jest stacja "Płocka".

Miałem okazję być na bodaj pierwszej konferencji prasowej władz miasta po zamknięciu Górczewskiej, w dniu 5 grudnia. Tematem konferencji było znalezienie na budowie ludzkich szczątków, ale przy okazji przedstawiono stan prac po pierwszym tygodniu. Wszystko to wygląda na razie dość porządnie. Nie sprawdza się tylko, w mojej ocenie, Zarząd Transportu Miejskiego.

Nie miejsce tu na omawianie zmian linii autobusowych, wspomnę tylko o trzech słabych punktach, wcześniej nie dyskutowanych. Dla pasażerów omijających szerokim łukiem plac budowy jednym z głównych punktów przesiadkowych stał się przystanek "Elekcyjna", umożliwiający dotarcie z al. Solidarności ulicą Kasprzaka do autobusów dojeżdżających do Górczewskiej na zachód od zamknięcia, czyli do Koła, Górc i Bemowa. Niestety, przystanek ten nadal ma status "na żądanie", co nie ułatwia podróży.

Podobnie sprawa się ma z przystankiem "PKP Koło". Kiedyś przebiegało tamtędy wiele linii autobusowych, obecnie już tylko 523, co by nawet wystarczało, gdyby nie to, że autobusy zatrzymują się "na żądanie", a więc nie za każdym razem. A na przystanku tłok, gdyż inaczej niż tędy dostać się z Bemowa w okolice stacji "Młynów" nie sposób.

Trzeci słaby punkt jest taki, że do nowej pętli "Płocka-Szpital" dojeżdżają od wschodu - łącząc Młynów ze Śródmieściem - tylko dwa autobusy, 520 i E-2. Jeden jedzie aż z Wilanowa, drugi z Marysina, co ma skutek taki, że w godzinach szczytu na skutek korków wędrują one stadami, na które trzeba oczekiwać na przystanku czasem dobrze ponad 10 minut.

Samo wprowadzanie zmian przez ZTM jest przy tym tradycyjnie niechlujne. Np. na słupkach informacyjnych nowych przystanków nie ma ich nazw. Nowe przystanki znajdują się zaś zazwyczaj na tle ogrodzenia budowy i nawet lokalni pasażerowie mają kłopot, gdzie wysiąść.

Nie mogę tym razem życzyć Państwu świątecznie, by te kłopoty jak najszybciej się skończyły, bo na pewno w Nowym Roku, ani nawet w kolejnym, się nie skończą. Życzę więc cierpliwości i wytrwałości, a za to w Boże Narodzenie wielu radości - wtedy wszak mniej podróżujemy.

Maciej Białecki
były wiceburmistrz Pragi Południe (2002-2004) i radny sejmiku mazowieckiego (2002-2006)

 

REKLAMA

Komentarze (44)

# zjelonek

16.12.2016 13:28

Po 2-ch tygodniach "monitorowania i obserwacji" ZTM i ZDM zapowiadały wprowadzenie poprawek i co ?
Wszystko jest super ? Tylko kosmetyka przy 129 ?
Dlaczego ZTM upiera się żeby wszystkich dowieźć przez plac budowy do M2 ? Może jednak spróbować z autobusem do M1 ( Bielany albo Dw Gdański ) i do SKM na Włochach ?
A po co jest bus pas na Połczyńskiej od Powstańców do Redutowej ? Ile autobusów na godzine nim jeździ ?
Czy naprawdę 154 nie mogłoby jeździć bez zmian Redutową przez przejazd na Strąkowej ?
O zmianach 167 i 184 to juz nie ma co pisać ...

# Chochoł

16.12.2016 14:59

Ja jestem pasażerem z Bielan i mogę powiedzieć, że tylko dzięki solidarnej reakcji mieszkańców Bemowa i Bielan udało się w ubiegłym roku odsunąć, jak widać jedynie w czasie te niekorzystne zmiany. Nie ma żadnych podstaw to zabierania autobusu 184 z ulicy Powstańców Śląskich, albowiem nie koliduje on z budową metra na Woli! Ta sama sprawa dotyczy linii 167, która jeździła ulicami Deotymy i Elekcyjną, a według szeregowych pracowników MZA trzymała rozkład. Pisałem już wcześniej, że jedynie wstawienie 520 za dotychczasowe 167 może być traktowane jako rekompensata. 520 może zastąpić 167 na odcinku Chomiczówka - GUS i dalej na Grochów. Możliwy jest też wariant po skręceniu w lewo z Deotymy w Górczewską, płynne wejście w Aleję Prymasa Tysiąclecia i zasilenie 523, które miało wzmacniać zawieszone w czerwcu 2015 roku 423. To jest kuriozum, 520 może dublować metro na Marszałkowskiej, a Nowe Bemowo i Chomiczówka nie mają połączenia do Śródmieścia. Albo reaktywacja 167, albo 520 przez Bemowo na Bielany. Dyrektor ZTM Wiesław Witek wydał w maju 2015 decyzję o zachowaniu 167 i 184, którą obecnie w blasku fleszy, złamano nie dając nic w zamian. Radna Popławska z PO wystosowała już dwie interpelacje do ZTM m.in w sprawie 167, a ostatnio radny Umiński, czekamy na reakcję Bemowa!

# obserwator miasta

16.12.2016 16:45

ZTM zawsze zrobi co zechce. Prędzej czy później. I zapamiętajcie to sobie, że dopną swego.

REKLAMA

# Chochoł

16.12.2016 17:11

"Był las nie było nas, będzie las nie będzie las." Numer z wstawieniem na Powstańców Śląskich 121, trzeba uznać za mistrzowski, żeby tak ludzi upodlić to trzeba mieć na prawdę rzadkiej klasy talent. Uważam, że krwawy Witold i koledzy robią krzywo, pani prezydent i ich z gruntu swej natury głupie posunięcia, biją w nią bezpośrednio stawiając w złym świetle w oczach mieszkańców. Opowieści dziwnej treści, których głowie nikt nie zmieści rzecznika Krajnowa, przypominają jako żywo scenariusz już raz przetrenowany na Bielanach. W mojej dzielnicy jakieś stanowisko zajęły już dwie największe partie, oprócz zastępcy burmistrza Grzegorza Pietruczuka i jego stowarzyszenia "Razem dla Bielan", pogrobowców i separatystów z właściwego SLD. Opowiadanie, że komunikacja miejska jest tematem politycznym jest jedynie wygodną wymówką do tego, żeby nic w tej kwestii nie zrobić. Pasażerowie mają swoje obowiązki, ale mają też i swoje prawa. Dlatego właśnie możemy wnosić o zasadną reaktywację 167. Niech sobie ZTM uzmysłowi, że ludzie też mają swoją godność, bo chyba zapomnieli kto tu jest dla kogo. W Wietnamie powszechnie używają motorowerów, a u na trzeba naginać z kapcia taki dobrobyt.

# Jan

16.12.2016 19:49

Czy premie świąteczne za myślenie ZTM już sobie przyznał ?

# yelonkers

17.12.2016 14:56

Pierniczysz pan panie Białecki. Przez metro Yelonky stracą ostatni autobus pod tytułem 190, a metro na Yelonky nie dojedzie. Perdo...ć to jeb..e metro. Przez nie straciliśmy już 506.

REKLAMA

# Chochoł

17.12.2016 15:13

Oprócz tego, że na żądanie woda w kranie to się za dużo nie dowiedzieliśmy. Za to inicjały się zgadzają (MB) z tymi, które wymienił redaktor we wpisie 30 listopada. Mamy także odpowiedź rzecznika ZTM pana Igora Krajnowa dlaczego nie ma 167, albowiem 184 mało kto jeździł, a 520 postanowili komisyjnie przesunąć i muszę z przykrością przyznać, iż większej bzdury to już dawno nie słyszałem! Przypominam niezorientowanym, że 520 w latach 1977-2008 lądował na pętli Chomiczówka. Ja muszę teraz zasuwać z kapcia do Powstańców Śląskich na przystanek "Conrada" przy Lidlu, gdzie wieje jak w kieleckim i czekać aż łaskawie może pojawi się cudownie ocalone, jedno z ostatnich żywych egzemplarzy 184. Nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, żeby 167 i 184 poruszały się po swoich dotychczasowych trasach. Jestem święcie przekonany, że pasażerowie wybierający 167 z milą chęcią zaakceptują fakt, przesunięcia jednego kursy z puli godzinowej na rzecz wzmocnienia 184 na Powstańców Śląskich. Reaktywować 167!

# Chochoł

17.12.2016 18:31

Zamieszczam odpowiedź z 8 grudnia, dyrektora ZTM Wiesław Witka na interpelację radnej Popławskiej:" Wyjaśniam, że linia 167 charakteryzowała się bardzo długą trasą przebiegającą z Siekierek przez Górny Mokotów, Ochotę, Wolę i Bemowo na Chomiczówkę, przez co narażona była na znaczne opóźnienia spowodowane utrudnieniami w ruchu nieuchronnie występującymi na rożnych odcinkach jej trasy. Uwzględniając powyższe uwarunkowania przyjęliśmy rozwiązanie polegające na skróceniu trasy linii 167 od strony Siekierek i skierowaniu jej do krańca Znana oraz wycofaniu 184 z ul. Powstańców Śląskich (odc. Wrocławska płn. - Połczyńska_ i skierowaniu jej między Bielanami a Ochotą wzdłuż dotychczasowej trasy linii 167 (częstotliwością zwiększoną do poziomu częstotliwości 167). Dodatkowo wydłużyliśmy trasę linii 121 z Chomiczówki do Nowego Bemowa, zapewniając po wycofaniu z Chomiczówki linii 167 połączenie tego osiedla z Nowym Bemowem (w tym z centrum handlowym) oraz z kursującym ul. Powstańców Śląskich liniami tramwajowymi i z linią 184 na nowej trasie."

# dor

17.12.2016 18:47

Panie Maciej Białecki, Wolska nie ma być zamykana w związku z budową metra, stacja Płocka C08 będzie na południe od Wolskiej.

REKLAMA

# Chochoł

17.12.2016 18:49

Zamieszczam w dobrej wierze, treść interpelacji z 12 grudnia radnego Umińskiego, odpowiedź do 2 stycznia: "W związku z budową metra na Woli zmieniono m. in trasy linii 167 i 121. Pętla bardzo popularnego autobusu 167 została przeniesiona na ul. Znaną w wyniku, czego Chomiczówka straciła bezpośrednie połączenie z Bemowem. Przypominam, że w ubiegłym roku, podczas konsultacji społecznych w szkole przy Conrada bardzo broniono utrzymania tej linii w niezmienionym kształcie. W opinii mieszkańców nie ma podstaw do likwidacji autobusu 167 na Bielanach i Bemowie. Autobus 121 po wydłużeniu trasy na Nowe Bemowo jest zatłoczony i niepunktualny. Zasadne, więc wydaje się zwiększenie częstotliwości kursowania, obsługa linii przez większy tabor a docelowo powrót na pętle Chomiczówka. Obecność 121 na Powstańców Śląskich nie służy potrzebom mieszkańców 23 tysięcznego osiedla. Po upływie około dwóch tygodni od ich wejścia w życie (25 listopada 2016) zapowiedziano dokonanie weryfikacji słuszności wprowadzonych zmian. Pasażerowie z Chomiczówki liczą, że ich uwagi zostaną w korekcie uwzględnione."

# Chochoł

17.12.2016 19:03

Zamieszczam w dobrej wierze, treść interpelacji z 14 grudnia radnej Popławskiej, odpowiedź do 5 stycznia: "W nawiązaniu do mojej interpelacji z dnia 26.10.2016 r. dotyczącej zmian komunikacji na osiedlu Chomiczówka ponownie zwracam się z prośbą o przywrócenie linii 167 a w obecnym układzie o zwiększenie częstotliwości kurowania linii 121. Powyższe zmiany nie były konsultowane z mieszkańcami. Zwracam się do Zarządu Dzielnicy Bielany z prośbą o podjęcie działań mających na celu wsparcie mieszkańców w staraniach o rozwiązania komunikacyjne pozwalające na komfortowe poruszanie się po mieście środkami komunikacji miejskiej." Od siebie dodam, że Bielany tyle razy pomagały na przestrzeni ostatnich lat, mieszkańcom Bemowa w kwestii łączących nasze dzielnice autobusów, że jakiś jeden, OGARNIĘTY radny od Państwa mógłby z łaski swojej połączyć wysiłki z naszymi orłami i dać wspólnie jakiś odpór rzezi niewiniątek uprawianej przez ZTM. I niech nikt z nich nie plecie, że to temat polityczny!

# Goga

17.12.2016 19:33

Rzadko krzystam z komunikacji, bo nie jestem stanie stać na jednej nodze w 523. Poza tym po likwidacji 506 wyjazd z Jelonek kierunku centrum to porażka. Za to codziennie jeżdzę samochodem Połczyńską. Buspas spowodował ogromne korki a autobusów na nim jak na lekarstwo. Właściwie do tej pory nie było tam większych korków i ruch był płynny. Teraz jest pusty buspas a samochody stoją.

REKLAMA

# Chochoł

18.12.2016 12:32

Jeżeli kogoś z Państwa to zainteresuje nadmieniam, że jutro to jest w poniedziałek 19 grudnia o godzinie 19.00 w kościele p.w. Zesłania Ducha Świętego przy ul. Broniewskiego 44 w Warszawie, ma mieć miejsce spotkanie z posłem Jarosławem Krajewskim. Dla niezorientowanych dodam, że chodzi o kościół przy Parku Olszyna potocznie zwany przez miejscowych Malborkiem, a spotkanie ma charakter otwarty i każdy chętny może przyjść bez względu na poglądy polityczne i pytać np. o fatalną komunikację miejską w Warszawie. Szanowni państwo nie dajmy się zwieść hasłom podnoszonym przez co bardziej nadgorliwych, że komunikacja miejska to temat polityczny. Tak twierdzą ci z naszych oficjeli, którzy nie mają nic mądrego do powiedzenia. Najprościej jest usiąść i płakać zamiast z głową działać, a słuchanie i branie za dobrą monetę dyrdymał rzecznika ZTM Krajnowa, tylko temu sprzyja. Jeżeli teraz czegoś nie zrobimy będzie tylko gorzej. Jeśli ktoś z Państwa, ma pytania w kwestii autobusów to jest dobra okazja.

# jelonek z Puszczy Solskiej 7

19.12.2016 15:54

#Goga napisał(a) 17.12.2016 19:33
Rzadko krzystam z komunikacji, bo nie jestem stanie stać na jednej nodze w 523. Poza tym po likwidacji 506 wyjazd z Jelonek kierunku centrum to porażka. Za to codziennie jeżdzę samochodem Połczyńską. Buspas spowodował ogromne korki a autobusów na nim jak na lekarstwo. Właściwie do tej pory nie było tam większych korków i ruch był płynny. Teraz jest pusty buspas a samochody stoją.

Mam to samo. Po likwidacji 184 co dzień śmigam autem. Opracowałem trasę ,żeby jeszcze żonę odeozić do pracy na Skierniewicką i generalnie od stycznia oboje nie kupujemy miesięcznych. Finansowo wyjdzie na to samo, a podróż bez nerwów i capiących meneli. Walcie się urzędasy. A Połczyńską śmigam na beszczela buspasem. Jelonki i tak są bez autobusów a 700tki do cmentarza latają puste, więc nikomu nic nie utrudniam, tylko ułatwiam.

# Chochoł

20.12.2016 15:19

No to jakieś pobite gary są, bo felietony pana Macieja były najlepsze pod względem merytorycznym nie tylko na Bemowie, ale w całym Echu jeżeli chodzi o materiały przysyłane regularnie przez lokalne postacie. To on pierwszy zdemaskował bzdurę o stoku narciarskim planowanym na wysypisku Radiowo. Czy ktoś mi może udzielić odpowiedzi na drażliwe pytanie, bo żyję w nieświadomości, czy pan Bielecki i Inżynier z konsultacji to ta sama osoba? Tymczasem Bielany walczą dalej, a nasz radny pan Sławomir Umiński przedłożył zapytanie zgłoszone podczas XXIV sesji Rady Dzielnicy m.st. Warszawy w dniu 14 grudnia 2016 roku. Zwrócił się do Zarządu z następującym pytaniem: " Czy Zarząd Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy posiada informacje nt. zmian w przebiegu komunikacji miejskiej (dotyczy głownie autobusów linii 167, 121, 184) na terenie Bielan w związku z budową stacji metra na terenie Dzielnicy Wola." Odpowiedź 30.12.2016. Coś czuję, że komunikacja miejska to będzie temat około Pasterkowy.

# Arab wiezie żonę do lekarza

20.12.2016 17:02

Do Jelenia z Paszczy Solskiej 7 - to żona nie umie sama dojechać na Skierniewicką, tylko trzeba codziennie ją dowozić? Wyłażą też niedostatki wiedzy matematycznej - jeżeli dokładnie policzyć koszty posiadania i użytkowania samochodu (zakup, amortyzacja, przeglądy, naprawy, części zamienne, płyny eksploatacyjne, ubezpieczenia, paliwo), to nie ma możliwości, żeby przejazd nim dwóch osób był tańszy niż przejazd komunikacją miejską. Tak tanich w eksploatacji samochodów jeszcze nikt nie produkuje. Chyba, że ten "miszcz ekonomii" liczy tylko koszt samego paliwa...

# jelonek z puszczy

20.12.2016 17:47

#Arab wiezie żonę do lekarza napisał(a) 20.12.2016 17:02
Do Jelenia z Paszczy Solskiej 7 - to żona nie umie sama dojechać na Skierniewicką, tylko trzeba codziennie ją dowozić? Wyłażą też niedostatki wiedzy matematycznej - jeżeli dokładnie policzyć koszty posiadania i użytkowania samochodu (zakup, amortyzacja, przeglądy, naprawy, części zamienne, płyny eksploatacyjne, ubezpieczenia, paliwo), to nie ma możliwości, żeby przejazd nim dwóch osób był tańszy niż przejazd komunikacją miejską. Tak tanich w eksploatacji samochodów jeszcze nikt nie produkuje. Chyba, że ten "miszcz ekonomii" liczy tylko koszt samego paliwa...

Głąbie kapuściany nie ogarniasz, że Jelonki sukisyny z ZTM odcięły od świata? To się nie wpier....

# do Chochoła

20.12.2016 18:02

Pan Białecki to absolutnie nie Inżynier z konsultacji.

# Chochoł

20.12.2016 18:20

Dziękuje za wyjaśnienie. Panie Jelonku proszę się przejmować tymi personalnymi wycieczkami słowami, a już w szczególności robienie uwag o Żonie było całkowicie nie na miejscu! Nasz radny pan Stefan Kulesza, wystosował swego czasu skuteczną interpelację w sprawie 184 i może to do niego powinni próbować dotrzeć pasażerowie z Jelonek. Wiem, że radni z Bielan i Bemowa kooperują ze sobą i może to jest sposób na ruszenie z tematem?! W każdym bądź razie Echo bardzo kiedyś pomogło Czytelnikom, stając z nami na barykadzie, gdy rozważany był wariant zamiany autobusów 167 i 184 miejscami po bielańskiej stronie (167 Kasprowicza i Reymonta, a 184 Sokratesa i Conrada). Redaktor Tomoń walczył jak lew, a słuchawka telefonu była rozgrzana do czerwoności od skarg mieszkańców. Gdzie w takim razie jest ten przyobiecany prezent świąteczny w postaci wywiadu z Inżynierem, gdy miejsce na szpaltach zajmuje pan Dąbrowski nie podnoszący spraw komunikacji?! O autobusach jest wiele do opowiedzenia.

# Chochoł

20.12.2016 20:31

Wydanie dla Bemowa 8 stron, wydanie dla Woli 12 stron, wydanie dla Bielan 12 stron. Jak to aktor Dorociński w serialu Pitbull powiedział "ja się wiążę z takim problemem", a mianowicie komunikacją miejską. Interesuję mnie zły stan komunikacji miejskiej i zaważywszy, że jest to system naczyń połączonych szukam odpowiedzi na nurtujące mnie, jako pasażera pytania. Pytaniem zasadniczym jest, czy pętle autobusową Chomiczówka czeka likwidacja, bo wszelkie znaki na niebie i ziemi na to wskazują?! Według strony www.infoulice.um warszawa.pl gdzie podawane są informacje o inwestycjach i remontach ulic w Warszawie, czytamy o pętli Chomiczówka: "Zaprojektowanie i wykonanie wzmocnienia nawierzchni przystanków autobusowych. Budowa pary przystanków w rejonie kościoła na odcinku między pętlą Chomiczówka i skrzyżowaniem Reymonta." Początek procesu inwestycyjnego 2015-01-01. Koniec procesu inwestycyjnego 2015-12-31. Tymczasem o inwestycji miasta stołecznego Warszawa, czytamy: "Od października 2015 do stycznia 2016 roku kraniec był ponownie remontowany, a nawierzchnie peronów wymieniono na beton, ponadto zmodernizowano ekspedycję MZA Z LAT 70." Reasumując w ramach remontu pętli miano wybudować jeszcze dwa przystanki autobusowe w formie zatok, roboczo nazwane "Conrada Kościół", a nie zrobiono tego oszczędzając z niewiadomych powodów pieniądze. O te przystanki od dłuższego czasu bezskutecznie dopytuje Redaktora Gadomskiego Forumowicz Jeep. W ramach budowy II linii metra na Woli, zabrano z pętli Chomiczówka 121 i 167 zostawiając dwa autobusy dzienne 116 i 180 oraz jeden, okrojony nocny N43, gdy kiedyś było ich trzy razy więcej. Rzecznik ZTM pan Igor Krajnow, który jest jednocześnie czynnym politykiem nieśmiało wyznał, że to przez jakiegoś Olbrachta, więc ja się pytam, kto tu jest dla kogo i czy ktoś jeszcze nad tym wszystkim w ogóle panuje?!
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe