Metrem pod sam dom. Sprawdzamy stację Płocka
28 września 2016
1,8 mld zł z Unii na budowę metra i nowe pociągi to już fakt. Płocką czeka prawdziwa rewolucja.
Stacja "Płocka" zostanie zbudowana po południowej stronie skrzyżowania z Wolską i tam też znajdą się wszystkie prowadzące na nią schody i windy.
Metrem na Młynów. Sprawdzamy stację pod Górczewską
Jest pozwolenie na budowę kolejnej stacji metra. Gdzie powstanie i co dzięki niej zyskamy?
Metrem na Koło. Sprawdzamy stację "Księcia Janusza"
Jest pozwolenie na budowę stacji pod Górczewską. Gdzie dokładnie powstanie i co zyskamy?
Przy dzisiejszym układzie przystanków oznacza to bardzo niewygodną przesiadkę do tramwajów i świetną do autobusów, ale już teraz można śmiało powiedzieć, że 109 nie wróci na obecną trasę po otwarciu nowego odcinka linii metra.
W promieniu pół kilometra od stacji znajdą się m.in. Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc, Wojewódzki Szpital Zakaźny, Szkoła Wyższa AlmaMer, LO im. gen. Józefa Sowińskiego, Narodowe Centrum Kultury, Teatr na Woli, sądy, zajezdnia tramwajowa czy kultowa pracownia cukiernicza Zagoździńskich, w Tłusty Czwartek odwiedzana przez klientów z całej Warszawy. Na co dzień stacja będzie służyć mieszkańców okolicznych osiedli, m.in. osiedla Skierniewicka, kolonii Wawelberga czy planowanego apartamentowca City Link.
Czas dojazdu ze stacji Płocka na Młociny wyniesie 28 min, zaś na Kabaty - 33 min. Warszawski samorząd reklamuje na plakatach, że do ścisłego centrum (skrzyżowania Świętokrzyskiej z Marszałkowską) metro dotrze ze stacji Księcia Janusza w 12 min. Z Płockiej będzie to zaledwie 7 min. Trzeba jednak pamiętać, że na peron metra trzeba się najpierw dostać, pokonując znaczną różnicę poziomów i przechodząc przez bramkę. Na tak krótkiej trasie metro nie będzie konkurencją nawet dla roweru, którym można ją pokonać w 13 min, prawie w całości po wydzielonej drodze. Z kolei na Pragę rozsądniej będzie dojechać tramwajem, pokonującym drogę do dworca Wileńskiego w 18 min. W praktyce stacja Płocka przyda się okolicznym mieszkańcom głównie w dojazdach na Ursynów i Bielany, a w nieco dalszej przyszłości także na Bemowo.
Jeszcze kilka lat temu stacja była planowana nie przy skrzyżowaniu Płockiej z Wolską, ale z Górczewską. Kolejny przystanek metra znalazły się wówczas przy Wola Plaza (dawnym PDT Wola), co prawdopodobnie mogłoby oznaczać zamknięcie na czas jej budowy zajezdni tramwajowej. Przeciwko aktualnemu projektowi protestowali wolscy radni, domagający się metra pod skrzyżowaniem Wolskiej z Młynarską, w popularnym miejscu przesiadek. Na zmiany jest już jednak za późno.
W piątek prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała umowę na dofinansowanie unijne w wysokości 1,826 mld zł. Pozwoli to pokryć część kosztów budowy metra na Woli, Pradze i Targówku, rozbudowy stacji techniczno-postojowej na Kabatach i zakupu trzynastu nowych pociągów.
(dg)
.