Metrem na Targówek. ZTM ogłasza rewolucję
28 sierpnia 2019
Wiadomo już, jak zmieni się komunikacja miejska po otwarciu stacji Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.
Nowe stacje metra na Pradze i Targówku są już oficjalnie gotowe, ale nadal nie wiadomo, kiedy skorzystają z nich pierwsi pasażerowie. Obecnie trwają odbiory techniczne, które według zapowiedzi wojewody Zdzisława Sipiery mogą zakończyć się w połowie września. W oczekiwaniu na otwarcie stacji Zarząd Transportu Miejskiego przygotował związane z otwarciem metra zmiany w komunikacji miejskiej.
Białołęka wraca z wakacji. Nowe trasy autobusów
Otwarcie nowych szkół przy Myśliborskiej i Warzelniczej wymusi zmiany w układzie komunikacji miejskiej. Z kolei Augustów zyska autobus kosztem osiedla Regaty.
Poprzedziły je konsultacje, prowadzone od kwietnia do czerwca na Pradze, Targówku, Bródnie, Białołęce i w Markach.
- W spotkaniach uczestniczyło łącznie ok. 500 osób, na konsultacyjny adres mailowy wpłynęło ok. 800 wiadomości od mieszkańców, otrzymaliśmy też ponad 300 ankiet, które zostawiono na spotkaniach z nami - podsumowuje ZTM.
527 skrócone. Co w zamian?
Największym zaskoczeniem jest całkiem nowe 160. Autobusy będą kursować z Dworca Centralnego do stacji metra Trocka, a następnie... na Białołękę, przez Głębocką do pętli Grodzisk.
- Trasa zostanie wydłużona na Białołękę Wschodnią aby połączyć ten obszar Warszawy z trasą W-Z i Śródmieściem po zmodyfikowaniu trasy linii 527 - wyjaśnia ZTM.
527 ma zmienić się w linię dowozową do metra "o wysokiej częstotliwości kursowania", przy czym mieszkańcom Białołęki mają wystarczyć kursy co 10 min w godzinach szczytu. Najbliższą stacją metra, do której autobusy linii 527 (i linii 160) dowiozą pasażerów z osiedla Derby, będzie Trocka. W przeciwnym kierunku przesiadka z metra do linii 527 (i linii 160) będzie wcześniej, na stacji Targówek Mieszkaniowy. Wynika to z układu ulic na Targówku, utrudniającego wymyślenie bardziej przejrzystego rozwiązania.
Nowe 120
Autobusy linii 120 dojadą do stacji metra Trocka, zapewniając połączenie z II linią metra mieszkańcom wschodniej Białołęki. Trasa z pominięciem Malborskiej, Oknickiej i Lewandów ma skrócić dojazd do metra m.in. mieszkańcom Olesina i Kobiałki.
Kursy skrócone 120 zostaną połączone z linią 256, kursującą z pętli Zaułek-Szkoła do stacji Zacisze-Wilno.
Na Białołękę pojedzie także 412, obsługujące całkiem nową trasę Grodzisk - Głębocka - Berensona - Oknicka - Lewandów - Głębocka - Toruńska - Marki: al. Armii Krajowej - al. Piłsudskiego - Warszawa: Radzymińska - al. "Solidarności" - Dw. Wileński - Targowa - Kijowska - DW. WSCHODNI (KIJOWSKA)
A na Bródnie...
Główną linią dowożącą do metra z Bródna będzie 269. Najbliższą stacją metra, do której dojadą autobusy, będzie Targówek Mieszkaniowy. W drodze powrotnej przesiadka z metra do linii 269 będzie zapewniona zarówno na stacji Trocka, jak i na Targówku Mieszkaniowym.
Co z Zaciszem?
Dojazd do stacji metra Trocka z Gilarskiej, Samarytanki i Jórskiego zapewnią autobusy linii 212 na nowej, dłuższej trasie. Linia ta zastąpi 120 w relacji Zacisze - wschodnie Bródno - CH Targówek.
Z kolei Trasa linii 512 zostanie wydłużona przez Targową i Kijowską do Dworca Wschodniego.
Połączenie południowej i wschodniej części Zacisza ze stacją metra zapewni 262, kursujące Trocką, Pratulińską, Władysława Łokietka, Krośniewicką, Kościeliską, Radzymińska, Tużycką, Potulicką i Łodygową na Lewinów.
- Uruchomienie linii na tej trasie będzie możliwe po otwarciu północnego odcinka Pratulińskiej, gdzie obecnie budowane są otwory technologiczne do wydobycia tarcz drążących tunele metra na osiedle Bródno, oraz po wybudowaniu dla tej linii nowych przystanków przez Urząd Dzielnicy Targówek - zastrzega ZTM.
Jeszcze kilka cięć
- Autobusy linii 162 nie będą jeździły na części trasy, która pokrywa się z metrem i dojadą do pętli pl. Hallera, poprawiając połączenie pl. Hallera - Dw. Wileński - zapowiada ZTM.
Duże cięcie czeka też 517. Ponieważ podstawowym połączeniem Targówka Mieszkaniowego ze Śródmieściem ma być metro, linia zostanie wycofana z prawego brzegu Wisły. W drodze z Ursusa dotrze teraz tylko do centrum Warszawy i zrobi pętlę wokół Pałacu Kultury.
E-7 do kosza
E-7, 227 i 327 zostaną zlikwidowane. Nie zmienią się trasy linii 156, 169 i 170.
(dg)
(kliknij na mapę, żeby powiększyć)