"Obwodnica" w przebudowie. To ostatnia prosta
29 sierpnia 2019
Doczekaliśmy się. Przebudowa Ossowskiego, Handlowej, Myszkowskiej i Pratulińskiej powinna zakończyć się w przyszłym miesiącu.
Zgodnie z pierwszymi zapowiedziami warszawskiego ratusza kapitalny remont tzw. obwodnicy Targówka miał odbyć się w 2017 roku. Wkrótce pojawiły się jednak problemy. Ceny na rynku budowlanym ostro poszły do góry, a gdy już udało się podpisać umowę z firmą IDS-Bud okazało się, że koordynacja z budową metra wcale nie jest łatwa. Pierwotny termin zakończenia prac minął już dawno, w listopadzie ubiegłego roku. Aktualny to 30 września 2019.
Prace trwają
W ostatnich tygodniach układany był asfalt na rondach Ossowskiego-Witebska-Prałatowska oraz Ossowskiego-Kołowa-Handlowa, pracowali także ogrodnicy i elektrycy. W weekend 24-25 sierpnia drogowcy zajmowali się układaniem nowej nawierzchni na Ossowskiego (od Kołowej do Barkocińskiej), Barkocińskiej (od Ossowskiego do Myszkowskiej) i Myszkowskiej (od Barkocińskiej do Gorzykowskiej).
We wtorek 27 sierpnia około godz. 8.00 rozpocznie się kolejny etap prac na skrzyżowaniu Handlowej, Ossowskiego i Kołowej. Zamknięta dla ruchu zostanie wówczas Kołowa pomiędzy Gościeradowską a Handlową i Ossowskiego. Objazd będzie prowadził ulicami Wincentego, Borzymowską, Trocką i Pratulińską.
Autobusy linii 212 pojadą następującą trasą: Wincentego - Borzymowska - Trocka - Pratulińska - Handlowa - Myszkowska - Barkocińska - Ossowskiego - Handlowa - Pratulińska - Trocka - Borzymowska - Wincentego. Linie nocne N12 i N62 będą jeździły Radzymińską, Gorzykowską, Handlową, Pratulińską, Trocką, Borzymowską i Wincentego.
Odkryto starą drogę
Równocześnie na Targówku trwały badania archeologiczne. Okazało się, że pozostałości brukowej nawierzchni, która została odnaleziona na Ossowskiego, stanowią część drogi z okresu 20-lecia międzywojennego. Droga ta prowadziła do fabryki amunicji, otwartej w 1926 roku.
Podczas badań archeolodzy udokumentowali dwie fazy budowy drogi. Pierwsza wykonana została z otoczaków, natomiast druga - z kostki kamiennej o kształcie prostokąta otrzymywanej w drodze obróbki (tzw. kostki ciosanej). Jak stwierdzili specjaliści, otoczaki z których zbudowano drogę to polodowcowe, morenowe łupane buły kamienne pochodzenia skandynawskiego, charakterystyczne dla tych terenów. Prawdopodobnie właśnie z otoczaków wykonany był bezpośredni wjazd do fabryki, zaś kostka kamienna prowadziła do budynków mieszkalnych i to właśnie po niej odbywał się ogólny ruch pojazdów.
Przedwojenny bruk zostanie prawdopodobnie wbudowany w dwóch miejscach na terenie obecnie prowadzonej inwestycji.
(dg)