REKLAMA

Targówek

oświata »

 

Lekcja francuskiego

  12 marca 2010

Propozycja utworzenia nowego liceum na Targówku spadła na dzielnicowych radnych tak szybko i nagle, jak ostatni nawrót zimy. I tak jak zima, spowodowała pojawienie się masy pytań - jak sobie z tym poradzić?

REKLAMA

Tworzenie kolejnego liceum, gdy w związku z niżem demograficznym spada liczba uczniów w wieku gimnazjalno-licealnym zastanawia i narzuca pytania - po co ono? I dla kogo? Zamiar utworzenia Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi z językiem francuskim przy Gimnazjum nr 142 na ul. Olgierda 35/41 ma na celu próbę zatrzymania uzdolnionych uczniów i umożliwienie im nauki w tej samej szkole, bez potrzeby opuszczania dzielnicy. Dla Targówka to szansa na poprawienie notowań w rankingach ukazujących poziom edukacji w poszczególnych dzielnicach, dla uczniów możliwość zaoszczędzenia czasu na dojazdach. Szczytne cele przedstawione przez dyrekcję szkoły, przedstawiciela rady rodziców i uczniów są jasne i zrozumiałe. Jednak z perspektywy radnych, których zadaniem jest patrzeć na problem przez pryzmat wszystkich mieszkańców, trzeba dostrzec także inne kwestie.

Zależy nam na kształceniu uzdolnionej młodzieży, dawaniu jej szansy na roz-wój w komfortowych dla niej warunkach. Gimnazjum nr 143, choć istnieje już 10 lat, nie jest najlepsze na Targówku. Nasuwa się pytanie, czy kadra pedagogiczna w gimnazjum jest w stanie uczyć na poziomie liceum i czy będzie w stanie uczyć uzdolnioną młodzież? Wielu nauczycieli nie potrafi się do tego przystosować. Posia-danie przez nauczycieli kilku fakultetów tego nie zagwarantuje. Świadczy jedynie o tym, że kadra nauczycielska jest zdolna. Nie przekona natomiast, czy potrafi ona skutecznie przekazać wiedzę. Uzdolnioną młodzieżą należy zajmować się w sposób odmienny, stale pobudzając ją do dalszego rozwoju.

Czy Targówek musi kształcić osoby wybitnie uzdolnione? Czy jest taka potrze-ba? Mieszkamy w stolicy, gdzie jest duży wybór renomowanych placówek szkol-nych z tradycjami. Ich wieloletnie działanie pokazuje, że są skuteczne. W związku z niżem demograficznym łatwiej będzie się do nich dostać. Pomimo wielu utrudnień dojazd do nich jest możliwy - licea im. Stefana Batorego czy Stanisława Staszica są wybierane przez uczniów z Targówka, choć dojazd do nich nie jest najłatwiejszy. Sam spędziłem cztery lata dojeżdżając na Powiśle do liceum im. Batorego i wiem, że było warto.

W moim przekonaniu, uczniom uzdolnionym językowo można zaproponować specjalną ścieżkę nauki w ramach istniejących już placówek w dzielnicy - na drodze współpracy gimnazjów i liceów. Kadra w liceach jest już przygotowana do swej pra-cy, a uczniowie nie musieliby daleko jeździć. Jest to rozwiązanie znacznie prostsze, kompromisowe i nie wymaga tworzenia nowych tworów szkolnych. Wymagałoby je-dynie opracowania spójnego programu edukacyjnego z ciągłością od szkoły pod-stawowej, poprzez gimnazjum do liceum.

Pośpiech, jak wiadomo, jest potrzebny tylko przy łapaniu pcheł. Dlatego nie należy się spieszyć przy tak ważnych sprawach. Decyzję o stworzeniu liceum po-dejmie ostatecznie rada Warszawy, po uzyskaniu opinii biura edukacji.

Jędrzej Kunowski
radny dzielnicy Targówek

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy