Łąka w centrum Bielan. "Betonu i asfaltu mamy wystarczająco dużo"
5 września 2017
Na Bielanach powstanie łąka. I to nie byle jaka - w samym środku arterii. Polne kwiaty wypełnią około dwustumetrowy pas między jezdniami Kasprowicza.
Zwycięski projekt autorstwa Macieja Podymy w ramach budżetu partycypacyjnego na 2018 rok, zakłada stworzenie łąki pomiędzy jezdniami na ul. Kasprowicza na odcinku od al. Reymonta do ul. Oczapowskiego. Inwestycja na przeszło dwustometrowym odcinku najprawdopodobniej zostanie zrealizowana wiosną przyszłego roku. To zresztą kolejny dowód na to, jak bardzo mieszkańcy Bielan życzą sobie różnorodnej roślinności w swojej okolicy.
Ogólnodostępna łąka
Projekt ma na celu stworzenie ogólnodostępnej łąki kwietnej, która jest alternatywą dla miejskich trawników. Stanie się także domem dla setek różnych owadów i roślin. Jak podkreśla pomysłodawca, łąka poprawi estetykę okolicy zachwycając kolorami i zapachem. Stanie się ponadto miejscem, w którym botanicy i entomolodzy będą mogli prowadzić badania nad biologią zapylaczy i roślin. - Takich miejsc w Warszawie bardzo brakuje. Dodatkowo w pobliżu łąki kwietnej powinna znaleźć się tablica informacyjna prezentująca najważniejsze fakty i zalety dotyczące łąki. Miejskie łąki kwietne wykonać można praktycznie na każdej dobrze nasłonecznionej powierzchni, na której nie dominują duże drzewa - zachwala pan Maciej.
Możliwość obcowania z naturą
Koszt wykonania łąki na powierzchni około 1 tys. mkw. oszacowano na blisko 74 tys. zł. - Ja generalnie lubię zieleń, więc uważam, że każdy taki punkt, gdzie zagospodarowujemy kawałek terenu pod zieleń, jest czymś fajnym. Betonu i asfaltu mamy wystarczająco dużo wokół siebie. W tym roku wygrały projekty dobrze przygotowane merytorycznie. My je weryfikowaliśmy i nie mieliśmy co do nich żadnych zastrzeżeń - mówi wiceburmistrz Bielan Grzegorz Pietruczuk.
Będzie też nowy parking
Warto przypomnieć, że nieopodal łąk powstaną też... nowe miejsca parkingowe. Około 1200 miejsc na parkingach P+R Młociny i Wawrzyszew już dawno przestało wystarczać "metrowiczom", chcącym dojechać do centrum Warszawy bez korków. Dlatego trzecia część P+R Młociny powstanie między południowym wejściem do stacji metra a skrzyżowaniem z ul. Przy Agorze, w pasie zielonym dzielącym jezdnie ul. Kasprowicza. Znajdzie się na nim co najmniej 155 miejsc dla samochodów osobowych i 24 miejsca dla rowerów. Powstaną także stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz rowerów elektrycznych. Budowa parkingu będzie się wiązać z przesadzeniem 40 młodych dębów czerwonych oraz likwidacją trawnika o powierzchni ok. 4 tys. mkw. Parking ma zostać otwarty najpóźniej w grudniu przyszłego roku.
(DB)