REKLAMA

Bielany

Radny miasta Dariusz Figura proponuje przyspieszenie, Tramwaje Warszawskie niechętne

 

Którędy tramwajem na osiedle Ruda?

  23 lutego 2012

alt='Którędy tramwajem na osiedle Ruda?'

Pojawiła się realna szansa, że na Bielany powróci kultowa piętnastka. Za kilka miesięcy Tramwaje Warszawskie rozpiszą bowiem przetarg na opracowanie studium wykonalności przedłużenia trasy tej linii od pętli Marymont-Potok do osiedla Ruda. - To pozwoli określić koszty oraz to, który wariant przebiegu trasy zrealizujemy - mówi Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

REKLAMA

Zabrana z Bielan linia tramwajowa nr 15 trasę ze Śródmieścia kończy obecnie na pętli Marymont-Potok. W efekcie na odcinku od pl. Wilsona do pętli wagony są prawie puste. Spora część pasażerów mieszka bowiem na osiedlu Ruda oraz przy Gwiaździstej i przesiada się do autobusu już na pl. Wilsona. W poprzednich latach analizowano wydłużenie tej trasy tramwajowej poprzez ułożenie torów pod wiaduktem Trasy AK, wzdłuż Potockiej. Dziś pojawia się szansa, żeby tory puścić ul. Mickiewicza na osiedle Ruda, przebudowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wiaduktem nad Trasą.

- Na wiadukcie nad Broniewskiego ma być wylewana dodatkowa warstwa, by zwiększyć jego nośność, a sam most będzie poszerzany na zastrzałach. Podobny manewr należałoby zastosować w ciągu ul. Mickiewicza i uzyskać konstrukcję może trochę szerszą i przygotowaną do wybudowania na niej torowiska - uważa stołeczny radny Dariusz Figura. Jego zdaniem zaplanowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na jesień 2012 r. gruntowna modernizacja Trasy AK wraz z przebudową większości wiaduktów łączących Żoliborz i Bielany stwarza doskonałą okazję do jednoczesnego wydłużenia torów tramwajowych biegnących ulicą Mickiewicza w kierunku bielańskiego osiedla Ruda.

Dobudują, ale dopiero za kilka lat

Wykonanie nowego torowiska w ramach przebudowy wiaduktu nad Trasą AK jest raczej mało realne, gdyż GDDKiA ma już pozwolenie na rozpoczęcie przebudowy. - Oczywiście jest możliwość wprowadzenia zmian do projektu, bo tak został ogłoszony przetarg.

Pojawia się szansa, żeby tory puścić ul. Mickiewicza na osiedle Ruda, przebudowanym przez GDDKiA wiaduktem nad Trasą AK.
Jak miasto się zdecyduje i wystąpi do nas z taką propozycją, to my ją przeanalizujemy - mówi krótko Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA. Jednocześnie nie ukrywa, że po zakończeniu robót budowlanych w 2015 r. taka inwestycja może również zostać przez GDDKiA przeanalizowana jeszcze raz.

Nadzieje radnego Figury na skoordynowanie w czasie tych dwóch inwestycji rozwiewają też sami tramwajarze. - Bądźmy szczerzy. Tras tramwajowych nie projektuje się i nie buduje w ciągu pół roku - mówi Michał Powałka. Jednocześnie podkreśla, że wcale nie jest powiedziane, że tory muszą zostać poprowadzone przez wiadukt ul. Mickiewicza. - To jest jeden z sześciu wariantów, które będą brane pod uwagę - dodaje rzecznik.

Wstąp do księgarni

Alternatywą jest wariant przez Gwiaździstą

Konkurencyjną koncepcją jest poprowadzenie torów wzdłuż Kępy Potockiej w okolice pętli autobusowej na ul. Gwiaździstej. Dariusz Figura uważa to za mało ekonomiczne rozwiązanie, bo więcej pasażerów mieszka przy Klaudyny niż Gwiaździstej. W tym wariancie, zamiast przebudowy wiaduktu nad Trasą AK, tramwaj przejeżdżałby pod ekspresówką dołem. W wariancie "Klaudyny" dodatkowo konieczna może być likwidacja ogródków działkowych po zachodniej stronie ul. Klaudyny oraz poprowadzenie kanałem podziemnym krótkiego odcinka rzeczki Rudawki. To, na które rozwiązanie zdecydują się tramwajarze, okaże się po opracowaniu studium wykonalności.

- Przewidujemy dwa potencjalne korytarze przebiegu trasy: wzdłuż ul. Potockiej i Gwiaździstej lub wzdłuż Mickiewicza i Klaudyny, ale analizowane będą warianty różniące się np. rozwiązaniem zakończenia trasy: pętlą lub krańcem oporowym dla tramwajów dwukierunkowych - mówi rzecznik Tramwajów. - Dodatkowo sprawdzimy także wariant pośredni, czyli z pętlą przy ul. Gwiaździstej, ale trasą poprowadzoną od Klaudyny przez Podleśną. Jak widać, możliwości jest wiele, a różnią się one wygodą dla pasażerów, niezbędnymi wydatkami na przebudowę kolizji czy skalą wykupu gruntów. Owszem, zabudowa jest bardziej rozwinięta wzdłuż ul. Klaudyny, ale za to mieszkańcy części wysokich bloków bliżej mieliby do tramwaju na Gwiaździstej. Studia wykonalności powstają właśnie po to, by przesądzić w sposób obiektywny, z uwzględnieniem wielu kryteriów merytorycznych, który korytarz jest najlepszy - podkreśla Powałka.

Anna Przerwa

Którędy powinno przebiegać torowisko? Głosy w tej sprawie prosimy kierować pod numery tel.: (22) 392-08-30, 22 614-58-28, lub mailem na adres redakcja@gazetaecho.pl . Zapraszamy też do udziału w dyskusji pod tym artykułem.

 

REKLAMA

Komentarze (4)

# Bej

24.02.2012 00:26

Po co za wszelką cenę pchać się tam z tramwajem? Jedyna różnica będzie polegała na większych kosztach ZTM i większej liczbie wypadków... Może lepiej skupmy się nad II linią metra? Albo jeżeli już chodzi o tramwaje to może ten na Białołękę?

# bus

24.02.2012 09:31

Proste! Komunikacja tramwajowa jest co najmniej 2 razy droższa w budowie od wydzielonej jezdni autobusowej, która może powstać zamiast wydzielonego torowiska. Same utrzymanie infrastruktury tramwajowej to dalsze wyrzucanie pieniędzy w błoto (nieporównywalnie droższe), które Warszawa ma na ten cel. Rozumiem, że jakaś infrastruktura już istnieje i buduje się wewnątrz jakieś połączenia usprawniające ruch tramwajowy, ale nieporozumieniem jest budowa nowych linii które są całkowicie nieefektywne ekonomicznie w porównaniu z transportem autobusowym. Patrząc na ekologię, to nowoczesny tabor autobusowy posiada źródło napędu o dużo wyższej sprawności niż tramwaj..., a dodatkowo nie stanowi takiego źródła uciążliwości jak tramwaje.

# eRDe

24.02.2012 10:06

Moim zdaniem ciekawa inicjatywa. Jak najbardziej tak dla tramwaju:)

REKLAMA

# Geniusztramwajarstwa

24.02.2012 12:40

Ja nie rozumiem upierania się przy odrębnych torowiskach. Przy częstotliwości ruchu 2-3 składy na godzinę spokojnie można tory wpuścić w jezdnię. Niczego nie trzeba by było wyburzać ani karczować.
Patrz 29-tego Listopada
Tor też może być pojedynczy.
Patrz historia linii 20
W wariancie Klaudyny (tor pojedynczy od Rudzkiej) może nawet być bez mijanki.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe