Którędy tramwajem na osiedle Ruda?
23 lutego 2012
Pojawiła się realna szansa, że na Bielany powróci kultowa piętnastka. Za kilka miesięcy Tramwaje Warszawskie rozpiszą bowiem przetarg na opracowanie studium wykonalności przedłużenia trasy tej linii od pętli Marymont-Potok do osiedla Ruda. - To pozwoli określić koszty oraz to, który wariant przebiegu trasy zrealizujemy - mówi Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
- Na wiadukcie nad Broniewskiego ma być wylewana dodatkowa warstwa, by zwiększyć jego nośność, a sam most będzie poszerzany na zastrzałach. Podobny manewr należałoby zastosować w ciągu ul. Mickiewicza i uzyskać konstrukcję może trochę szerszą i przygotowaną do wybudowania na niej torowiska - uważa stołeczny radny Dariusz Figura. Jego zdaniem zaplanowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na jesień 2012 r. gruntowna modernizacja Trasy AK wraz z przebudową większości wiaduktów łączących Żoliborz i Bielany stwarza doskonałą okazję do jednoczesnego wydłużenia torów tramwajowych biegnących ulicą Mickiewicza w kierunku bielańskiego osiedla Ruda.
Dobudują, ale dopiero za kilka lat
Wykonanie nowego torowiska w ramach przebudowy wiaduktu nad Trasą AK jest raczej mało realne, gdyż GDDKiA ma już pozwolenie na rozpoczęcie przebudowy. - Oczywiście jest możliwość wprowadzenia zmian do projektu, bo tak został ogłoszony przetarg.
Nadzieje radnego Figury na skoordynowanie w czasie tych dwóch inwestycji rozwiewają też sami tramwajarze. - Bądźmy szczerzy. Tras tramwajowych nie projektuje się i nie buduje w ciągu pół roku - mówi Michał Powałka. Jednocześnie podkreśla, że wcale nie jest powiedziane, że tory muszą zostać poprowadzone przez wiadukt ul. Mickiewicza. - To jest jeden z sześciu wariantów, które będą brane pod uwagę - dodaje rzecznik.
Alternatywą jest wariant przez Gwiaździstą
Konkurencyjną koncepcją jest poprowadzenie torów wzdłuż Kępy Potockiej w okolice pętli autobusowej na ul. Gwiaździstej. Dariusz Figura uważa to za mało ekonomiczne rozwiązanie, bo więcej pasażerów mieszka przy Klaudyny niż Gwiaździstej. W tym wariancie, zamiast przebudowy wiaduktu nad Trasą AK, tramwaj przejeżdżałby pod ekspresówką dołem. W wariancie "Klaudyny" dodatkowo konieczna może być likwidacja ogródków działkowych po zachodniej stronie ul. Klaudyny oraz poprowadzenie kanałem podziemnym krótkiego odcinka rzeczki Rudawki. To, na które rozwiązanie zdecydują się tramwajarze, okaże się po opracowaniu studium wykonalności.
- Przewidujemy dwa potencjalne korytarze przebiegu trasy: wzdłuż ul. Potockiej i Gwiaździstej lub wzdłuż Mickiewicza i Klaudyny, ale analizowane będą warianty różniące się np. rozwiązaniem zakończenia trasy: pętlą lub krańcem oporowym dla tramwajów dwukierunkowych - mówi rzecznik Tramwajów. - Dodatkowo sprawdzimy także wariant pośredni, czyli z pętlą przy ul. Gwiaździstej, ale trasą poprowadzoną od Klaudyny przez Podleśną. Jak widać, możliwości jest wiele, a różnią się one wygodą dla pasażerów, niezbędnymi wydatkami na przebudowę kolizji czy skalą wykupu gruntów. Owszem, zabudowa jest bardziej rozwinięta wzdłuż ul. Klaudyny, ale za to mieszkańcy części wysokich bloków bliżej mieliby do tramwaju na Gwiaździstej. Studia wykonalności powstają właśnie po to, by przesądzić w sposób obiektywny, z uwzględnieniem wielu kryteriów merytorycznych, który korytarz jest najlepszy - podkreśla Powałka.
Anna Przerwa
Którędy powinno przebiegać torowisko? Głosy w tej sprawie prosimy kierować pod numery tel.: (22) 392-08-30, 22 614-58-28, lub mailem na adres redakcja@gazetaecho.pl . Zapraszamy też do udziału w dyskusji pod tym artykułem.