Krakowskie Przedmieście, Chmielna, bulwary: Hulajnogi zwolnią do 12 km/h
2 grudnia 2021
Firmy Bolt, Dott, Lime, Blinkee i Tier porozumiały się z ratuszem w sprawie ograniczeń nakładanych na klientów. W wybranych miejscach hulajnogi będą mogły jechać znacznie wolniej od rowerów.
Pięciu operatorów wypożyczających w Warszawie elektryczne hulajnogi podpisało z miastem porozumienie regulujące zasady poruszania się i parkowania w przestrzeni publicznej. Urzędnicy uważają, że uda się poprawić dzięki temu bezpieczeństwo.
Parkowanie uporządkują... naklejki?
Zgodnie z przepisami parkowanie elektrycznych hulajnóg jest dozwolone przy stojakach rowerowych lub na chodniku, koniecznie równolegle do jego zewnętrznej krawędzi. Zarząd Dróg Miejskich oznakuje kilka tysięcy stojaków naklejką oznaczającą, że jest to miejsce postoju nie tylko rowerów, ale też hulajnóg elektrycznych.
Wydanie czasu i pieniędzy na rozklejanie naklejek nie zmieni w praktyce niczego. Niektórzy hulajnogarze nauczyli się już parkować jednoślady przy stojakach "rowerowych" a tych, którzy pozostawiają je np. na drogach, z pewnością nie przekonają naklejki. Realne zmiany zostaną wprowadzone prawdopodobnie w marcu, gdy pięć firm współpracujących z samorządem planuje wprowadzić "strefy postojowe" dla hulajnóg. Dzięki tak przygotowanej sieci parkingów operatorzy będą rozwozić hulajnogi tylko do wyznaczonych miejsc i zachęcać klientów, by nie zostawiali sprzętu na chodniku. Otworzy to furtkę dla konkurencji, która zapewne będzie rozstawiać hulajnogi w większej liczbie miejsc. Dodajmy, że żadne przepisy nie zabraniają ustawienia sprzętu do wypożyczenia na chodniku, oczywiście jeśli nie utrudnia on przejścia pieszym.
Hulajnogą po bulwarach
Zgodnie z prawem elektryczne hulajnogi nie mogą poruszać się z prędkością większą niż 20 km/h. Bolt, Dott, Lime, Blinkee i Tier zablokują możliwość przekroczenia tej prędkości w swoich pojazdach, a w wybranych miejscach prędkość będzie dodatkowo ograniczona do 12 km/h.
Pięć firm zgodziło się na takie zasady na Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie (w czasie, gdy ulice są deptakiem), na Chmielnej między Nowym Światem a pasażem Wiecha i na bulwarach, na odcinku bez wydzielonej drogi rowerowej. Na Trakcie Królewskim i bulwarach, gdzie obowiązuje znak "strefa zamieszkania", rowerzyści i hulajnogarze korzystający ze sprzętu innych firm nadal będą mogli jeździć z prędkością 20 km/h.
Przepisy dla hulajnóg
Elektryczne hulajnogi zostały uwzględnione w prawie o ruchu drogowym dopiero w tym roku, trzy lata po ich upowszechnieniu się w Warszawie. Kierujący hulajnogą elektryczną jest zobowiązany korzystać z: 1) drogi dla rowerów, drogi dla rowerów i pieszych lub pasa ruchu dla rowerów (jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić), 2) gdy brakuje drogi lub pasa dla rowerów: z jezdni, jeśli obowiązuje na niej limit prędkości do 30 km/h włącznie, 3) gdy chodnik usytuowany jest wzdłuż jezdni z wyższym limitem prędkości i nie ma drogi ani pasa dla rowerów: z chodnika.
(dg)