Koniec darmowych reklamówek. Nowy podatek wszedł w życie
4 stycznia 2018
2 stycznia z ostatnich sklepów znikły bezpłatne torby foliowe... z wyjątkiem najcieńszych i najgrubszych.
Na robiących we wtorek zakupy klientów marketów Auchan i Simply czekała niespodzianka w postaci braku bezpłatnych foliowych torebek. Należące do francuskiej firmy sieci były jednymi z ostatnich sklepów, oferujących klientom darmowe reklamówki. Od 2 stycznia Auchan, Simply i wszystkie inne sklepy muszą płacić od każdej torebki o grubości 15-50 mikrometrów podatki: 20 gr tzw. opłaty recyklingowej i 5 gr VAT. Polskie prawo zostało dostosowane do unijnego a właściciele sklepów przerzucili opłatę na klientów. Teraz mamy do wyboru kupić reklamówkę albo nauczyć się chodzić z własną torbą.
1/1000 milimetra robi różnicę
Nowy podatek nie obejmuje cienkich foliowych torebek, do których pakowane są np. owoce i warzywa. Nie obejmuje także reklamówek o grubości powyżej 51 mikrometrów. Wystarczy więc zamówić partię torebek grubszych o 1/1000 milimetra, by nie płacić podatku. Wykorzystała to portugalska Biedronka, wprowadzając do sprzedaży... minimalnie grubsze reklamówki. Klient płaci za nie 25 gr a sklep unika nowego podatku, odprowadzając tylko 5 gr VAT.
Porozumienie ponad podziałami
Opłata recyklingowa została przyjęta przez Sejm stosunkiem głosów 397:16, a więc głównie siłami PiS i PO. Spośród warszawskich głosów przeciw nowemu podatkowi głosował tylko Jacek Wilk (Kukiz'15).
(dg)