REKLAMA

Żoliborz

inwestycje »

 

Wkrótce ma ruszyć budowa kładki do Cytadeli. Aktywiści protestują

  6 grudnia 2024

alt='Wkrótce ma ruszyć budowa kładki do Cytadeli. Aktywiści protestują'
materiał inwestora

Zapewne na wiosnę poznamy wykonawcę kładki - 80-metrowej turystycznej przeprawy nad dawną fosą carskiej twierdzy na Żoliborzu. Ma ona ułatwić dostęp do Muzeum Wojska Polskiego i Muzeum Historii Polski. Nie wszyscy jednak są z tej inwestycji zadowoleni.

REKLAMA

Kładka ma mieć 80 metrów długości i 3,5 m szerokości. Ma być prostą konstrukcją, wspartą na kilku filarach wbitych w dno dawnej fosy. Wewnątrz Cytadeli obecnie znajdują się dwa muzea - Wojska Polskiego i Historii Polski. Żywopłot ważniejszy od ścieżki rowerowej? Radykalna propozycja radnego Żywopłot ważniejszy od ścieżki rowerowej? Radykalna propozycja radnego
Jeden z żoliborskich radnych poprosił o zamontowanie lustra drogowego na ulicy Szczepanowskiego przy skrzyżowaniu ze Słowackiego. Z takim rozwiązaniem nie zgodzili się drogowcy, którzy zaproponowali przycięcie zasłaniającego widoczność żywopłotu. To z kolei nie spodobało się samorządowcowi, który teraz oczekuje likwidacji istniejącej tam... ścieżki rowerowej.
Obydwa budynki zaprojektowali architekci z pracowni WXCA i to również oni są autorami projektu kładki.

Aktywiści przeciwni budowie

Przeciwko budowie opowiedzieli się aktywiści ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze. W mediach społecznościowych poinformowali, że złożyli petycję mieszkańców Żoliborza i Warszawy w sprawie wstrzymania planów budowy kładki na Cytadelę Warszawską do inwestorów, czyli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Obrony Narodowej.

- Przypomnijmy, że inwestycja miałaby być zrealizowana od działobitni przy alei Wojska Polskiego do stoków Cytadeli. Uważamy, że ta inwestycja nie odpowiada realnym potrzebom lokalnej społeczności i może przynieść więcej szkód niż korzyści - przekonują aktywiści z MJN i wskazują, że projekt kładki powstał bez konsultacji z mieszkańcami, którzy "najlepiej znają potrzeby tej okolicy". Ponadto budowa ma przyczynić się do degradacji przestrzeni zielonej i przyniesie podatnikom nadmierne koszty w czasach, gdy środki publiczne są ograniczone. Twierdzą też, że zniknie unikalny charakter tego miejsca.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

To już tylko działania pod publiczkę?

- Warto nadmienić, że przy okazji budowy muzeów inwestorzy i pomysłodawcy kompleksu nie zadbali dotychczas o rewitalizację okolic, w tym osiedla Cytadela Południowa. Dodatkowo na teren Cytadeli Warszawskiej i kompleksu muzeów prowadzą już trzy wejścia - zauważają aktywiści i dodają, że projektowana kładka od strony alei Wojska Polskiego może również spowodować zwiększenie natężenia ruchu samochodów i autokarów w okolicy działobitni i ulicy Śmiałej, co przyczyni się m.in. do "zwielokrotnienia zanieczyszczenia spalinami i hałasem w tym obszarze, a także spowoduje utratę miejsc parkingowych, zwłaszcza w weekendy, kiedy strefa płatnego parkowania jest bezpłatna".

Miasto Jest Nasze zaapelowało do urzędników odpowiedzialnych za budowę kładki o wstrzymanie tej inwestycji i ponowne rozważenie jej zasadności. Apel MJN raczej niewiele zmieni i wydaje się zabiegiem wyłącznie PR-owym, gdyż prace nad realizacją tej inwestycji są na tyle zaawansowane (najpewniej najpóźniej w połowie marca poznamy wykonawcę), że już raczej nic nie zatrzyma tej inwestycji. Kładka wraz z przebudową i rozbudową budynku magazynowego kazamat w Cytadeli Warszawskiej ma zostać zrealizowana w nieco ponad dwa lata, zaś Muzeum Historii Polski przeznaczyć chce na ten cel maksymalnie 49 mln złotych.

DB

.
 

REKLAMA

Komentarze (9)

# Kocur

06.12.2024 10:11

"aktywiści"..... i już wszystko jasne :D

# Marian

07.12.2024 13:51

Nienawidzę aktywistów. Skąd to się bierze?

# Lukasz_19700224

08.12.2024 03:41

Rewitalizacja okolic?
Ok.
Ale protest przeciwko kładce???
Z _upy

REKLAMA

# Bemovo

08.12.2024 09:28

"Aktywiści dodają, że projektowana kładka od strony alei Wojska Polskiego może również spowodować zwiększenie natężenia ruchu samochodów i autokarów w okolicy działobitni i ulicy Śmiałej, co przyczyni się m.in. do "zwielokrotnienia zanieczyszczenia spalinami i hałasem w tym obszarze, a także spowoduje utratę miejsc parkingowych, zwłaszcza w weekendy, kiedy strefa płatnego parkowania jest bezpłatna"."
Nigdy nie słyszałem, żeby tego argumentu aktywiści użyli wobec kładki pieszo-rowerowej z Powiśla na Pragę. A przecież na Powiślu w weekendy nie ma gdzie zaparkować, bo cała Warszawka z przyległościami przyjeżdża samochodami na spacer po pieszej kładce.

# Dziadek parkingowy

08.12.2024 10:34

#Bemovo napisał(a) 08.12.2024 09:28
kiedy strefa płatnego parkowania jest bezpłatna
Rozwiązanie jest proste - objąć czasem płatnego parkowania również weekendy. Wystarczy do tego jedna uchwała Rady Warszawy.

# Marma

08.12.2024 11:09

Na Żoliborzu nie wolno robić niczego, oprócz zieleni. Dlatego kładkę należy obsadzić dzikim winem albo bluszczem i wtedy aktywiści się zgodzą.

REKLAMA

# Madbutcher

11.12.2024 13:28

Parafrazując popularne w niektórych kręgach hasło: MIASTO DLA LUDZI, NIE DLA AKTYWISTÓW!

# Michel

20.12.2024 11:19

Na Cytadeli są cztery muzea: MWP, MHP, MXP i Katyńskie. I prowadzi do nich pięć wejść: Brama Żoliborska, Brama Nowomiejska, Brama Straceń, Brama Bielańska i Nowa Brama Bielańska!
A pomysł z kładką jest świetny.

# Bramkarz

30.12.2024 19:36

#Michel napisał(a) 20.12.2024 11:19
Nowa Brama Bielańska
Nowa brama w tunelu od strony Wisłostrady otrzymała nazwę "Brama Wiślana".

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuŻoliborz

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl

Najchętniej czytane na TuŻoliborz

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Lato 2025
Lato 2025

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni