Karuzela komunikacyjna po otwarciu II linii metra
21 maja 2014
Trwają konsultacje społeczne na temat zmian w komunikacji miejskiej, które czekają nas po otwarciu II linii metra. Największe kontrowersje wzbudza skrócenie linii 105.
Jak zwykle największe kontrowersje wzbudzają cięcia linii autobusowych, których Zarząd Transportu Miejskiego dokonuje konsekwentnie w miarę rozwoju bardziej ekologicznego, pojemnego i wygodniejszego transportu szynowego.
159 ma zostać wycofane z Towarowej, na której trwa permanentny korek i zniknąć z Woli. Z Siekierek pojedzie przez Warszawę Zachodnią do Blue City i zwiększy częstotliwość kursowania do taktu 8-minutowego w szczycie.
W zamian na Woli pojawi się 155, kursujące na trasie: Koło - Obozowa (powrót: Newelska - Księcia Janusza) - Ciołka - Górczewska - Jana Olbrachta - Redutowa - Wolska - Kasprzaka (powrót: Ordona) - Prosta - Rondo Daszyńskiego. Linia ta, kursująca w godzinach szczytu co 10 minut, byłaby podstawowym środkiem komunikacji dla mieszkańców okolic Redutowej, Ciołka i Jana Olbrachta, dowożąc ich do metra.
Duże kontrowersje wzbudza planowane skrócenie linii 105 do ronda Daszyńskiego. Odcinek jej trasy, przebiegający przez centrum, zdubluje się z metrem i nową linia 151, która ma pojawić się na ciągu Grzybowska - Królewska. Przesiadanie się w drodze do centrum na rondzie Daszyńskiego, tylko po to, by przejechać potem 2-3 stacje metra, jest niewygodne dla pasażerów. W internecie powszechne są głosy, że przesiadanie się w drodze do centrum na rondzie Daszyńskiego, tylko po to, by przejechać potem 2-3 stacje metra, jest niewygodne dla pasażerów.
Cała trasa 151 ma wyglądać następująco: Browarna - Karowa (powrót: Lipowa) - Dobra - Zajęcza - Wybrzeże Kościuszkowskie - Tamka - Kopernika - Świętokrzyska - Nowy Świat - Krakowskie Przedmieście - Królewska - Grzybowska - Siedmiogrodzka - Skierniewicka - Wolska - Płocka - Młynów. Linia ma kursować w godzinach szczytu co 10 minut.
109 powinna wrócić na dawną trasę z os. Górczewska na Dworzec Centralny przez Kasprzaka oraz Prostą i kursować bardzo często, co 5 minut w szczycie i co 10 min w weekendy i święta. Na Prostą wróci także 178, które dalej pojedzie na Nowy Świat przez przebudowaną Świętokrzyską.
W ramach konsultacji społecznych ZTM chce uzyskać odpowiedzi na cztery pytania:
1. Czy zaproponowane zmiany ułatwią korzystanie z II linii metra?
2. Czy zaproponowane zmiany odpowiadają potrzebom pasażerów?
3. Co zmienić, aby dojazd do stacji II linii metra był komfortowy?
4. Co mogłoby być zmodyfikowane, aby przesiadki z komunikacji naziemnej do metra (i w drugą stronę) były bardziej komfortowe?
Spotkania konsultacyjne odbędą się:
22.05.2014 w godz. 12:00-19:00 przy południowym wyjściu ze stacji Świętokrzyska
10.06.2014 w godz. 18.00-21.00 w Szkole Podstawowej nr 26 przy Miedzianej 8
Swoje uwagi można przekazywać już teraz mailem pod adresem konsultacje@ztm.waw.pl, w Punktach Obsługi Pasażerów (np. przy Żelaznej 61) lub pocztą (Żelazna 61, 00-848 Warszawa, z dopiskiem "Konsultacje").
DG