Jesienne zmiany autobusowe na wschodniej Białołęce
26 maja 2014
Jesienią ruszy II linia metra. Ten fakt przyniesie sporo zmian w trasach linii autobusowych. Zastanówmy się, co można usprawnić we wschodniej części naszej dzielnicy.
11 czerwca - spotkanie z ZTM
Uruchomienie II linii metra to spora szansa na więcej autobusów i zwiększenie częstotliwości ich kursowania. Dlaczego? Nastąpi ograniczenie kursowania linii, które dublują się z trasą metra. Pojawi się więc sporo wolnych autobusów, które mogą wzmocnić inne trasy. Mocno liczę na to, że część z nich trafi na tzw. Zieloną Białołękę, która jest najszybciej rozbudowującym się obszarem Warszawy.
ZTM prowadzi obecnie intensywne konsultacje społeczne w sprawie zmian. Dzielnica zorganizowała dodatkowe spotkanie, dedykowane specjalnie dla mieszkańców wschodniej Białołęki. Odbędzie się 11 czerwca o godz. 18.00, w Gimnazjum nr 164 przy ul. Ostródzkiej 175. Proszę o jak najliczniejszy udział!
527 do Bankowego
Ta najbardziej popularna linia (jedyne bezpośrednie połączenie z centrum miasta!) dociera obecnie do stacji Ratusz Arsenał I linii metra. ZTM proponuje, aby jesienią końcowym przystankiem była stacja Dworzec Wileński II linii. W zamian ma się zwiększyć częstotliwość kursowania.
Ta sprawa jest przedmiotem powszechnych dyskusji wśród mieszkańców. O tym, że potrzeba więcej pojazdów nie trzeba nikogo przekonywać. Widzimy to wyraźnie, kiedy obserwujemy w szczycie tłumy ludzi, którzy w wielkim ścisku jadą 527, a nierzadko nie są w stanie nawet wsiąść do autobusu. Większa częstotliwość nie powinna jednak oznaczać skrócenia trasy! Przesiadka na Wileńskim, tylko po to, aby przejechać przez Wisłę, oznacza znaczące wydłużenie czasu przejazdu. W opinii władz dzielnicy, należy więc utrzymać końcowy przystanek na placu Bankowym, przy równoczesnym zwiększeniu częstotliwości kursowania. Dzięki temu 527 będzie świetnym dojazdem do obydwu linii metra.
Warto się zastanowić nad innym sposobem skrócenia trasy 527. Zamiast zakorkowaną ostatnio Młodzieńczą, mógłby pojechać ul. Św. Wincentego a dalej Trocką lub 11 Listopada.
134 i inne
Poza zmianami przygotowanymi przez ZTM, warto też zastanowić się nad innymi propozycjami.
134 dociera obecnie do Żerania, ale kursuje bardzo rzadko - co pół godziny w szczycie. Mieszkańcy wskazują, że z tego powodu znacząco ograniczone są możliwość korzystania z tej linii. Jak ją uatrakcyjnić? Nieczęsto nadarza się taka szansa na zmiany tras linii autobusowych, jak tej jesieni. Warto ją wykorzystać. Czy warto wydłużyć trasę do stacji metra przy Dworcu Wileńskim? Na Bródnie można się przesiąść do tramwaju, którym szybko tam dojedziemy. Może więc lepiej zwiększyć częstotliwość kursowania?
Czy obecne trasy 326 i 120, które docierają na krańce dzielnicy, są właściwe? Korzysta z nich coraz więcej pasażerów z nowych wielkich osiedli: Regaty, Zielona Dolina i wielu innych.
Dojechać do szkoły
1 września uczniów przyjmie nowa duża szkoła podstawowa przy ul. Głębockiej, co przyniesie zmiany granic obwodów szkolnych. Konieczne jest równoczesne dostosowanie tras autobusów, aby nasze pociechy mogły bezpiecznie dotrzeć na lekcje. Do nowej szkoły pojadą m.in. dzieci z okolic południowej części ul. Ostródzkiej, która obecnie nie ma z nią bezpośredniego połączenia. Kiepski dojazd (tylko 732) będą miały też osoby z okolic ul. Lewandów i wielkich osiedli położonych na południe od niej. Proponuję wydłużenie trasy linii 132 do ronda na Głębockiej, gdzie autobus mógłby zawrócić. Dzieci pojadą dłuższą drogą, ale za to bez przesiadek. Dzięki temu stworzy się także świetne połączenie do terenu rekreacyjnego Magiczny Park, który będzie wkrótce gotowy.
Pilnym problemem, który należy rozwiązać, jest brak dobrego dojazdu dla części dzieci ze szkoły nr 231 przy Juranda ze Spychowa. Z okolic Ostródzkiej bezpośredniego autobusu brak, więc konieczne są przesiadki przy bardzo niebezpiecznym skrzyżowaniu z Juranda ze Spychowa. Do szkoły nie ma też dojazdu z ul. Echa Leśne, po której obecnie nie jeżdżą autobusy, a mieszka tam coraz więcej ludzi. Czy można do tego celu wykorzystać linię 204? Myślę, że tak. Jest już kilka pomysłów, które będą rozważane.
Dyskutujmy!
Zapraszam do rozmów na ten temat. Nieczęsto nadarza się taka szansa na zmiany tras linii autobusowych, jak tej jesieni. Warto ją więc wykorzystać. Czy poza wymienionymi powyżej propozycjami, macie Państwo inne sugestie? Postaram się poruszyć ten temat na osiedlowych forach internetowych. Jeżeli będzie taka potrzeba, to moglibyśmy zorganizować kilka mniejszych spotkań dotyczących konkretnego tematu. Zmiany będą też przedmiotem dyskusji radnych dzielnicowej komisji inwestycyjnej, która opiniuje komunikację publiczną. Można też kontaktować się ze mną bezpośrednio (waldek@roszak.eu, 790-014-066). Wszelkie wnioski z dyskusji będą bardzo pomocne podczas negocjacji z ZTM.
Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka