REKLAMA

marywilska pakowanie 1marywilska pakowanie 2marywilska pakowanie 0
Puls Warszawy

różne »

 

Hulajnogi Veturilo na chodnikach? Odpowiedź zaskakuje

  22 listopada 2018

alt='Hulajnogi Veturilo na chodnikach? Odpowiedź zaskakuje'
źródło: commons.wikimedia.org/Grendelkhan

Ratusz zrezygnował z dopłacania do wypożyczalni aut. Teraz chce rozważyć finansowanie... elektrycznych hulajnóg. Dlaczego chce wydawać na ten cel pieniądze podatników?

REKLAMA

marywilska karuzela 2marywilska karuzela 0

Uruchomienie systemu wypożyczania hulajnóg, działającego na zasadzie podobnej do Veturilo, zaproponował w październiku Michał Czaykowski, były już radny miasta. Inspiracją zapewne było wejście na warszawski rynek amerykańskiej firmy Lime, oferującej takie właśnie urządzenia. Po co samorząd miałby wydawać pieniądze na coś, czym zajmują się już prywatne przedsiębiorstwa? Odpowiedź zaskakuje. Socjalizm w Warszawie. Po co miasto dopłaca do taksówek? Socjalizm w Warszawie. Po co miasto dopłaca do taksówek?
Warszawski ratusz wciąż jest właścicielem korporacji taksówkowej, która powstała za czasów Bolesława Bieruta. I choć podatnicy dokładają do tego interesu miliony złotych - wcale nie zamierza się jej pozbywać.

- Z pewnością rozważymy zasadność uruchomienia systemu wypożyczania takich urządzeń dla mieszkańców, uwzględniając m.in. koszt systemu, jego potencjalną popularność, bezpieczeństwo oraz konkurencyjność względem innych systemów komercyjnych działających obecnie, jak również planowanych do uruchomienia w najbliższym czasie - odpowiada wiceprezydent Renata Kaznowska, zaznaczając jednocześnie, że promowanie hulajnóg elektrycznych powinno nastąpić dopiero po "uregulowaniu zasad korzystania".

Zarząd Dróg Miejskich zwrócił się już do Ministerstwa Infrastruktury o zajęcie się tą sprawą. Zgodnie z obowiązującym prawem osoba na hulajnodze jest w świetle przepisów pieszym i musi korzystać z chodnika, ale jednocześnie rozwija prędkość nawet 25 km/h. Na razie nie było jednak słychać o żadnych wypadkach powodowanych przez użytkowników hulajnóg.

Przedsiębiorcy sobie radzą

To nie pierwszy raz, gdy ratusz rozważa wejście na rozwijający się rynek wypożyczalni. ZDM przez dwa lata marnował czas pracy urzędników - czyli pieniądze - przymierzając się do przyznania wybranej firmie koncesji na tzw. carsharing, czyli system bezobsługowych wypożyczalni samochodów.

- W czasie trwania postępowania Warszawa z carsharingowej pustyni stała się jednym z liderów tej usługi w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, z ponad 1300 samochodami kilku operatorów - przyznali drogowcy w październiku. - W tej sytuacji udzielenie koncesji tylko jednej z wielu działających na rynku firm nie dałoby miastu ani użytkownikom żadnej korzyści. Szybki rozwój rynku współdzielonych aut wskazuje zaś, że może się on dobrze rozwijać bez dodatkowego wsparcia ze strony miasta.

Obecnie usługi tego typu oferują firmy 4Mobility, Traficar i Panek, a specjalnymi autami, udostępnianymi tylko własnym najemcom, dysponuje coraz więcej biurowców. W ubiegłym miesiącu na rynek weszła jeszcze litewska firma CityBee, oferująca tylko auta dostawcze.

Wstąp do księgarni

Kapitalizm działa

Choć urzędnicy - jak widać - doskonale wiedzą, że rynek przewozu osób rozwija się w Warszawie niezależnie od ich działań, nie są konsekwentni. Własnością samorządu do dziś pozostaje Miejskie Przedsiębiorstwo Taksówkowe, które w ubiegłym roku miało... 2,2 mln zł straty. Największą ingerencją w wolny rynek jest jednak Veturilo, czyli nic innego, jak ustanowiony przez ratusz monopol na przejazdy rowerem na krótkich dystansach. Konkurować z nim próbuje firma Acro Bike, która pod koniec 2017 roku uruchomiła system bezobsługowych wypożyczalni jednośladów. Ratusz broni monopolu firmy NextBike twierdząc, że inne... wprowadzą bałagan.

(dg)

.
Dziękujemy, że czytasz nasze artykuły. Chcesz na bieżąco śledzić ważne sprawy w Twojej dzielnicy i w Warszawie?
 Zapisz się do naszego newslettera 
 Obserwuj nas na Google News 
 

REKLAMA

zoliborz swieta 2025 2zoliborz swieta 2025 0

Komentarze (1)

# Odrobina Rozsądku

22.11.2018 16:06

Skoro MPT należy do miasta, to czemu nie ma tam żadnych taksówek dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych?
Bronienia monopolu jednej z firm wypożyczających rowery nie rozumiem.
więcej na forum

REKLAMA

olowkowa kraina swiatowida 10-25 1olowkowa kraina swiatowida 10-25 2olowkowa kraina swiatowida 10-25 0

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

marywilska niedziele 2marywilska niedziele 0

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 2refleks chlodnictwo 2024-11-21 0

REKLAMA

marywilska 7 dni w tygodniu 3marywilska 7 dni w tygodniu 0

REKLAMA

zoliborz nie tylko handel 1zoliborz nie tylko handel 2zoliborz nie tylko handel 0

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

marywilska najlepszy adres 3marywilska najlepszy adres 0

REKLAMA

bemowo 1bemowo 2bemowo 0

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

cmp 09-2025 3cmp 09-2025 0

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 1san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

REKLAMA

bck joga 3bck joga 0

REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 1smaki zycia 2024-09-03 2smaki zycia 2024-09-03 0