REKLAMA

Puls Warszawy

historia »

 

Historia FSO w pigułce

  25 marca 2020

alt='Historia FSO w pigułce'

Każdy fan motoryzacji wie, że rozwinięciem skrótu FSO jest Fabryka Samochodów osobowych. Jednak czy wiemy coś na temat jej historii? Jest to bardzo ciekawy temat, który warto sobie przybliżyć.

REKLAMA

Historia FSO

Kiedy zakończeniu uległa II wojna światowa polski rząd postanowił odbudować przemysł motoryzacyjny, który swój początek miał już w roku 1919. W lipcu 1948 roku nastąpiło rozpoczęciu budowy Fabryki Samochodów Osobowych zlokalizowanej na Żeraniu. W tym celu zostały odnowione kontakty jeszcze sprzed wojny z firmą FIAT. Tym sposobem została podpisana umowa licencyjna. W fabryce miał być produkowany FIAT 508, a w późniejszym czasie 1100. Prace budowlane zostały rozpoczęte, jednak w roku 1948 poprzez sytuację polityczną spowodowaną "zimną wojną", umowa z FIATEM została zerwana. Rząd jednak zdecydował kontynuować budowę fabryki, a nowym partnerem stało się ZSRR. O FSO przeczytasz też tutaj.

W styczniu roku 1950 została podpisana licencyjna umowa polsko-radziecka opartej na podstawie produkcji samochodu M-20 Pobieda. W umowie była zawarta gwarancja pomocy ZSRR w projektowaniu, wyposażeniu, budowie oraz pełnym uruchomieniu produkcji seryjnej. Fabryka Samochodów Osobowych postanowiła zakupić konieczną licencję od Zakładów Samochodowych zlokalizowanych w Górkach. Warto zauważyć, że auto, które miało być produkowane, nie było w pełni radziecką konstrukcją. Za jego wzór służył Ford pochodzący z roku 1927. Kiedy budowa została zakończona, FSO ogłosiła swoją zdolność wytwórczą, wynoszącą 25 tysięcy samochodów rocznie - podaje serwis motoryzacyjny czesciauto24.pl, więcej tutaj. Za oficjalne rozpoczęcie oraz dzień narodzin Fabryki Samochodów Osobowych uznaje się 6 listopada 1951 roku. Właśnie tego dnia z taśmy montażowej zjechało pierwsze auto, które zostało wyprodukowane w powojennej Polsce o nazwie Warszawa M-20. Jest to również historyczny oraz przełomowy moment dla całego przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju. Właśnie od tamtej chwili rozpoczęła się seryjna, przemysłowa produkcja aut osobowych w naszym kraju.

Wstąp do księgarni

M-20 Warszawa

Ówczesne władze polski określały tamtejszą fabrykę, jako w 100% samowystarczalną. Zakładając pracę w dwuzmianowym systemie, miała ona za zadanie produkcję wszystkiego. Zaczynając od śrubek czy nakrętek, aż do głównych podzespołów oraz kompletnych pojazdów. Pierwsze samochody marki Warszawa były produkowane z części, jakie dostarczało ZSRR. Należy jednak zauważyć, że po pięciu latach od rozpoczęcia produkcji, czyli w 1956 roku, wszystkie elementy tego auto pochodziły wyłącznie z FSO.

Model M-20 był produkowany do roku 1964. Później rozpoczęto produkcję górnozaworowych Warszaw 223 oraz 224 z nadwoziem sedan, oraz modele pochodne od nich: pick-up, kombi oraz sanitarka. Od 1951 roku do 1973 powstało aż 10 różnych modeli tego samochodu. Wprowadzono w nich 4 tysiące różnorakich zmian konstrukcyjnych, a ich autorami byli wyłącznie pracownicy FSO. Zostały również wyprodukowane modele studialne takie jak Warszawa 210. Ostatnia Warszawa zjechała z taśmy produkcyjnej dnia 30 marca 1973.

REKLAMA

Syrena

Pierwszym samochodem, jaki jest uznawany za w pełni polskie auto, które powstawało w FSO, jest oczywiście Syrena. Jej prototyp, przedstawiony, jako samochód małolitrażowy był już gotowy pod koniec roku 1953. Kiedy w roku 1955 na Międzynarodowych Targach Poznańskich został ukazany model Syreny 101, wzbudził on wiele zainteresowań. W związku z tym władze postanowiły o rozpoczęciu seryjnej produkcji tego samochodu. Słowo "produkcja" było trochę nadużyciem, gdyż każdy egzemplarz tego samochodu produkowany był ręcznie. Nadwozia były ręcznie profilowane oraz spawane z użyciem palnika acetylenowego. Jednak seryjna, właściwa produkcja tego samochodu rozpoczęła się dopiero w 1961 roku, kiedy swoją pracę rozpoczęła prawdziwa taśma. Od tamtej pory możliwe było zamontowanie nawet 5 tysięcy samochodów rocznie.

Na przestrzeni lat pojawiały się kolejne modele tego samochodu. Poczynając od Syreny 102 do 105, została również opracowana wersja rolnicza nazwana R20. Całe auto przeszło w sumie ponad 800 różnych zmian modernizacyjnych. Nie zabrakło także modeli studialnych tego samochodu. W 1960 roku poznaliśmy prototyp Syreny Sport, której nadwozie były wykonane z tworzyw sztucznych. Rok 1964 to pewien przełom w motoryzacji. Właśnie wtedy została ukazana pierwsza na świecie limuzyna kombi, czyli Syrena 110. Według wielu z drobnymi poprawkami ten samochód nawet obecnie mógłby wyglądać bardzo modernistycznie. W roku 1972 produkcja Syren została przeniesiona do Bielska-Białej, a konkretniej Fabryki Samochodów Małolitrażowych.

REKLAMA

Polski Fiat

Rok 1965 to nowy etap w polskiej motoryzacji. Właśnie wtedy została podpisana umowa z Włoskim FIATEM, opiewająca na produkcji modelu 125p. Jedynie dwa lata później z taśmy zjechał pierwszy, Polski Fiat. Samochód był stale zmieniany, suma zmian konstrukcyjnych była zbliżona do kultowej Warszawy i wynosiła aż 4 tysiące. Podpisana umowa umożliwia wykorzystywanie podzespołów samochodu 125p w innych autach produkowanych w Polsce.

Polski Fiat był podstawą dla FSO do rozpoczęcia produkcji własnych modeli: sanitarki, kombi, taksówki, samochodów wycieczkowych w wersji otwartej i zamkniętej, rajdowych oraz pick-up. W roku 1977 powstała sportowa wersja Fiata 125p. Otrzymał nazwę Ogar, a jego prototyp był wyprodukowany z tworzyw sztucznych. Według profesjonalistów była to bardzo dojrzała konstrukcja inżynierów pracujących dla FSO. Niestety z powodów finansowych produkcja nie została nigdy rozpoczęta. Polski Fiat zmieniał swoją nazwę dwa razy. Raz na FSO 1500, a później na FSO 125p. Był produkowany do roku 1991, a jego ostatni egzemplarz został wyprodukowany 29 czerwca 1991 roku.

(MS)

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy