REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Historia

Historia FSO w pigułce
REKLAMA

REKLAMA

Historia FSO w pigułce

Każdy fan motoryzacji wie, że rozwinięciem skrótu FSO jest Fabryka Samochodów osobowych. Jednak czy wiemy coś na temat jej historii? Jest to bardzo ciekawy temat, który warto sobie przybliżyć.

REKLAMA

Historia FSO

Kiedy zakończeniu uległa II wojna światowa polski rząd postanowił odbudować przemysł motoryzacyjny, który swój początek miał już w roku 1919. W lipcu 1948 roku nastąpiło rozpoczęciu budowy Fabryki Samochodów Osobowych zlokalizowanej na Żeraniu. W tym celu zostały odnowione kontakty jeszcze sprzed wojny z firmą FIAT. Tym sposobem została podpisana umowa licencyjna. W fabryce miał być produkowany FIAT 508, a w późniejszym czasie 1100. Prace budowlane zostały rozpoczęte, jednak w roku 1948 poprzez sytuację polityczną spowodowaną "zimną wojną", umowa z FIATEM została zerwana. Rząd jednak zdecydował kontynuować budowę fabryki, a nowym partnerem stało się ZSRR. O FSO przeczytasz też tutaj.

W styczniu roku 1950 została podpisana licencyjna umowa polsko-radziecka opartej na podstawie produkcji samochodu M-20 Pobieda. W umowie była zawarta gwarancja pomocy ZSRR w projektowaniu, wyposażeniu, budowie oraz pełnym uruchomieniu produkcji seryjnej. Fabryka Samochodów Osobowych postanowiła zakupić konieczną licencję od Zakładów Samochodowych zlokalizowanych w Górkach. Warto zauważyć, że auto, które miało być produkowane, nie było w pełni radziecką konstrukcją. Za jego wzór służył Ford pochodzący z roku 1927. Kiedy budowa została zakończona, FSO ogłosiła swoją zdolność wytwórczą, wynoszącą 25 tysięcy samochodów rocznie - podaje serwis motoryzacyjny czesciauto24.pl, więcej tutaj. Za oficjalne rozpoczęcie oraz dzień narodzin Fabryki Samochodów Osobowych uznaje się 6 listopada 1951 roku. Właśnie tego dnia z taśmy montażowej zjechało pierwsze auto, które zostało wyprodukowane w powojennej Polsce o nazwie Warszawa M-20. Jest to również historyczny oraz przełomowy moment dla całego przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju. Właśnie od tamtej chwili rozpoczęła się seryjna, przemysłowa produkcja aut osobowych w naszym kraju.

M-20 Warszawa

Ówczesne władze polski określały tamtejszą fabrykę, jako w 100% samowystarczalną. Zakładając pracę w dwuzmianowym systemie, miała ona za zadanie produkcję wszystkiego. Zaczynając od śrubek czy nakrętek, aż do głównych podzespołów oraz kompletnych pojazdów. Pierwsze samochody marki Warszawa były produkowane z części, jakie dostarczało ZSRR. Należy jednak zauważyć, że po pięciu latach od rozpoczęcia produkcji, czyli w 1956 roku, wszystkie elementy tego auto pochodziły wyłącznie z FSO.

Model M-20 był produkowany do roku 1964. Później rozpoczęto produkcję górnozaworowych Warszaw 223 oraz 224 z nadwoziem sedan, oraz modele pochodne od nich: pick-up, kombi oraz sanitarka. Od 1951 roku do 1973 powstało aż 10 różnych modeli tego samochodu. Wprowadzono w nich 4 tysiące różnorakich zmian konstrukcyjnych, a ich autorami byli wyłącznie pracownicy FSO. Zostały również wyprodukowane modele studialne takie jak Warszawa 210. Ostatnia Warszawa zjechała z taśmy produkcyjnej dnia 30 marca 1973.

Syrena

Pierwszym samochodem, jaki jest uznawany za w pełni polskie auto, które powstawało w FSO, jest oczywiście Syrena. Jej prototyp, przedstawiony, jako samochód małolitrażowy był już gotowy pod koniec roku 1953. Kiedy w roku 1955 na Międzynarodowych Targach Poznańskich został ukazany model Syreny 101, wzbudził on wiele zainteresowań. W związku z tym władze postanowiły o rozpoczęciu seryjnej produkcji tego samochodu. Słowo "produkcja" było trochę nadużyciem, gdyż każdy egzemplarz tego samochodu produkowany był ręcznie. Nadwozia były ręcznie profilowane oraz spawane z użyciem palnika acetylenowego. Jednak seryjna, właściwa produkcja tego samochodu rozpoczęła się dopiero w 1961 roku, kiedy swoją pracę rozpoczęła prawdziwa taśma. Od tamtej pory możliwe było zamontowanie nawet 5 tysięcy samochodów rocznie.

Na przestrzeni lat pojawiały się kolejne modele tego samochodu. Poczynając od Syreny 102 do 105, została również opracowana wersja rolnicza nazwana R20. Całe auto przeszło w sumie ponad 800 różnych zmian modernizacyjnych. Nie zabrakło także modeli studialnych tego samochodu. W 1960 roku poznaliśmy prototyp Syreny Sport, której nadwozie były wykonane z tworzyw sztucznych. Rok 1964 to pewien przełom w motoryzacji. Właśnie wtedy została ukazana pierwsza na świecie limuzyna kombi, czyli Syrena 110. Według wielu z drobnymi poprawkami ten samochód nawet obecnie mógłby wyglądać bardzo modernistycznie. W roku 1972 produkcja Syren została przeniesiona do Bielska-Białej, a konkretniej Fabryki Samochodów Małolitrażowych.

Polski Fiat

Rok 1965 to nowy etap w polskiej motoryzacji. Właśnie wtedy została podpisana umowa z Włoskim FIATEM, opiewająca na produkcji modelu 125p. Jedynie dwa lata później z taśmy zjechał pierwszy, Polski Fiat. Samochód był stale zmieniany, suma zmian konstrukcyjnych była zbliżona do kultowej Warszawy i wynosiła aż 4 tysiące. Podpisana umowa umożliwia wykorzystywanie podzespołów samochodu 125p w innych autach produkowanych w Polsce.

Polski Fiat był podstawą dla FSO do rozpoczęcia produkcji własnych modeli: sanitarki, kombi, taksówki, samochodów wycieczkowych w wersji otwartej i zamkniętej, rajdowych oraz pick-up. W roku 1977 powstała sportowa wersja Fiata 125p. Otrzymał nazwę Ogar, a jego prototyp był wyprodukowany z tworzyw sztucznych. Według profesjonalistów była to bardzo dojrzała konstrukcja inżynierów pracujących dla FSO. Niestety z powodów finansowych produkcja nie została nigdy rozpoczęta. Polski Fiat zmieniał swoją nazwę dwa razy. Raz na FSO 1500, a później na FSO 125p. Był produkowany do roku 1991, a jego ostatni egzemplarz został wyprodukowany 29 czerwca 1991 roku.

(MS)


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Stolica





Ten tekst nie ma jeszcze komentarzy na forum. Twój może być pierwszy...


  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nowości do -45%
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

1-pokojowe sprzedam
 Oferty pozyczki pomiedzy poszczególnymi 3% Witam, kredyty konsumpcyjne Proponuje wystapic zarówno ofiarom min kredyt rewolwingowy pozyczek 10.000 Zl do 900.000 Zl. zaufanie Odnawialne oferty kwota pieniedzy do wykorzystania w calosci lub w czesci, ze splaty kredytu. pozyczki osobiste Zl 5000 Zl +350.000-sza Prywatne pozyczki jest kredyt konsumencki. to na finansowanie ich projektów. Rozwiazanie wykup kredytowych. servicefinance83@gmail.com

Finanse
 Szanowni przedsiebiorcy: Temat niezmiernie istotny :istnieje zgodny z prawem środek zapobiegawczy pozwalający nam, przedsiębiorcom zawiesić opłaty administracyjne, raty kredytów nie hipotecznych, oraz wszelkich zaległych płatności. Chodzi o restrukturyzację sądową. Proces jest możliwy od 1 stycznia 2016 roku o czym mało kto wie. Ponadto od tego dnia firma/osoba prowadząca działalność jeżeli traci płynność lub zalega 90 dni że stała płatnością (rachunki, ZUS, US, kredyty) ma obowiązek zgłosić się do sądu o upadłość gospodarczą. Tym samym: jeśli ktoś nie opłacił nam faktury 90 dni po terminie możemy sami ogłosić upadłość tej osoby/firmy i zwindykowac jego majątek syndykiem masy upadłościowej. Alter: jeżeli mamy zadłużenia bliskie 90 dni, lub je przewidujemy, możemy się uchronić i zawiesić płatności nawet na 24 miesiące korzystając z furtek prawnych, aczkolwiek ABSOLUTNIE legalnie. Zapraszam po szczegółowe informacje.

5-pokojowe i większe sprzedam
 Rychlé úvěry do 48h Půjčím vám peníze, na co potřebujete a opravdu rychle pokud to spěchá. Dostanete příznivé podmínky i včetně nízkého úroku po celou dobu splatnosti a nastavitelné splátky pro pohodlnějąí splácení. Pokud si teď zažádáte na emailové adrese, tak peníze můžete mít již za 48 hodin na svém bankovním účtu. Napiąte mi na email: jana.cukanova@seznam.cz

Biuro do wynajęcia
 Oferuję pożyczki w wysokości 1 000 euro do ponad 500 000 euro każdemu w potrzebie i w stanie spłacić. Zwrot będzie dokonany w wybranym przez Ciebie okresie ze stałą stopą procentową wynoszącą 3%. Dla wszystkich wniosków o to mój e-mail: leszekadam.spiewak@gmail.com


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wyprzedaż -55%!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Helloprint Polska
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA