REKLAMA

Białołęka

drogi »

 

Dziesięć lat temu otwarto most Północny

  25 marca 2022

alt='Dziesięć lat temu otwarto most Północny'
Tak most wyglądał podczas budowy. Źródło: UD Białołęka

25 marca 2012 roku pierwsze samochody przejechały przeprawą z Tarchomina na Młociny i Wrzeciono.

REKLAMA

Gdy w 2002 roku podejmowano decyzję o budowie mostu nazywanego roboczo Północnym, cały ruch z Tarchomina i Legionowa na lewy brzeg Wisły kierował się wiecznie zakorkowanym mostem Grota-Roweckiego. W popołudniowym szczycie kolejka na ślimak prowadzący na Modlińską potrafiła zaczynać się na wysokości Żoliborza.

O tramwaju na Młociny można było wówczas tylko pomarzyć a najlepszym połączeniem z Tarchomina był autobus E-4, przedzierający się przez korki aż na pl. Bankowy, do najbliższej stacji metra. Most Północny miał to wszystko naprawić.

Nie było łatwo

Przygotowania do budowy szły fatalnie. Konkurs na koncepcję mostu unieważniano dwukrotnie, a umowę na budowę podpisano dopiero w kwietniu 2009 roku. Rok później konsorcjum firm Pol-Aqua, Sando i Kromiss-Bis musiało czasowo wstrzymać prace z powodu fali powodziowej a planowane otwarcie przełożono. 24 marca 2012 roku zorganizowano całodniowe uroczystości. Był przejazd motorów, balony z nazwami pierwiastków chemicznych i fajerwerki. Dzień później z przeprawy skorzystali pierwsi kierowcy, ale to nie był koniec inwestycji.

Część przeprawy przeznaczona dla tramwajów, rowerzystów i pieszych została otwarta dopiero w styczniu roku 2013. Wkrótce potem na Tarchominie wybuchł spór o cięcia w komunikacji miejskiej. Trasa "dwójki" kończyła się wówczas na Starych Świdrach a pierwotny plan zakładał wycofanie autobusów dowożących na Młociny. Do czasu przedłużenia torów na Tarchomin Kościelny tramwaje kursowały prawie puste i tylko w dni powszednie.

Kup bilet

Czemu nie Północny?

Wielu mieszkańców używa roboczej nazwy mostu do dziś. Za pozostawieniem jej na stałe były rady zarówno Bielan, jak i Białołęki, ale Rada Warszawy wolała uhonorować noblistkę. Zgodnie z danymi Zarządu Dróg Miejskich wiosną ubiegłego roku przez most przejeżdżało średnio 61.899, natomiast latem 69.519 pojazdów na dobę.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (7)

# grzesiek

25.03.2022 16:38

A tak naprawdę, to Rada Warszawy bała się, że jak PIS dojdzie do władzy, to - jak to się odgrażali - nazwą most imieniem Lecha Kaczyńskiego, który go rzekomo zbudował (co oczywiście było bzdurą, ale kto by się tym przejmował). Dmuchając na zimne, dali mu imię Marii C.S.

# Xyz

25.03.2022 20:59

Nie Maria C.S. a Maria S.C. Kazdy troszkę rozgarniety wie dlaczego.

# EvilD

25.03.2022 21:01

Pierwotnie na Euro 2012 TMP miała być poprowadzona na Białołęce do Płochocińskiej, ale oczywiście nie starczyło zapału, żeby to zrealizować. 10 lat później mam oficjalną odpowiedź w tej sprawie od SZRM, że: "Obecnie obowiązująca WPF nie przewiduje żadnych działań inwestycyjnych związanych z tą inwestycją". Czyli obiecujemy, obiecujemy a później mamy w dvpie i co roku sobie zmieniamy decyzje w zależności od tego z której strony wiatr wyborczy wieje.

REKLAMA

# czarna rozpacz

26.03.2022 06:58

#EvilD napisał(a) 25.03.2022 21:01
Pierwotnie na Euro 2012 TMP miała być poprowadzona na Białołęce do Płochocińskiej, ale oczywiście nie starczyło zapału, żeby to zrealizować. 10 lat później mam oficjalną odpowiedź w tej sprawie od SZRM, że: "Obecnie obowiązująca WPF nie przewiduje żadnych działań inwestycyjnych związanych z tą inwestycją". Czyli obiecujemy, obiecujemy a później mamy w dvpie i co roku sobie zmieniamy decyzje w zależności od tego z której strony wiatr wyborczy wieje.

Bo most pieszo-rowerowy jest ważniejszy od przedłużenia TMP do Płochocińskiej dla radnych Magdaleny Roguskiej, Agnieszki Borowskiej i Anny Auksel-Sekutowicz. Te panie, reprezentujące Białołękę, głosowały za mostem pieszym.

# Czytelnik

26.03.2022 08:37

#czarna rozpacz napisał(a) 26.03.2022 06:58
Bo most pieszo-rowerowy jest ważniejszy od przedłużenia TMP do Płochocińskiej dla radnych Magdaleny Roguskiej, Agnieszki Borowskiej i Anny Auksel-Sekutowicz. Te panie, reprezentujące Białołękę, głosowały za mostem pieszym.

Bo świat nie kończy się na czarnej rozpaczy, jaką jest Białołęka.

# Pablon

27.03.2022 19:09

Most komunikacyjnie to porażka bo kończy się na Modlińskiej od 10 lat.

REKLAMA

# EvilD

28.03.2022 10:33

#Czytelnik napisał(a) 26.03.2022 08:37
Bo świat nie kończy się na czarnej rozpaczy, jaką jest Białołęka.
Oczywiście, ale jeśli nie zadba się o odpowiednią infrastrukturę jednocześnie wpuszczając tabuny deweloperów to się dzielnica zamienia w slums. Moim jednak zdaniem władza jest od tego, żeby taki ład ustalać a tymczasem tego nie robi. Rafał jest zajęty polityką ogólnopolską a burmistrzowie poszczególnych dzielnic moim zdaniem nie są w żaden sposób rozliczani z efektywności zarządzania. Mówię to z pozycji laika administracyjnego i mieszkańca obserwując efekty. A te są takie, że obietnice infrastrukturalne jaka władza komunikuje nijak mają się do realizacji oraz że z roku na rok plany inwestycyjne swobodnie się zmieniają (a więc nie ma jakiejkolwiek długoterminowej strategii rozwoju miasta).
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA