REKLAMA

Wawer

różne »

 

Dwanaście miesięcy w Wawrze

  29 grudnia 2011

alt='Dwanaście miesięcy w Wawrze'
Śmiertelny wypadek pod koniec sierpnia na skrzyżowaniu Zwoleńskiej i Mrówczej zdopingował urzędników do zdecydowanych działań

Tak już bywa, że koniec roku to czas podsumowań. Idąc z prądem tychże, podsumowujemy rok na łamach "Informatora Wawra". Wybiórczo chętnych do ogarnięcia całości zapraszamy na naszą stronę internetową.

REKLAMA

Styczeń

Zaczynamy od powrotu do przeszłości: minęło osiem miesięcy, odkąd powódź dopiekła wawerczykom. Co od tego czasu zrobiła dzielnica, aby, jeśli nie zapobiec, to przynajmniej ulżyć mieszkańcom? Nic: wypompowywanie wody nie należy do zadań samorządu, dużo większym błędem dzielnicy jest zaniedbanie melioracji gruntów. Jak się okazuje, są miejsca, gdzie można odprowadzać nadmiar wody. Jeszcze w poprzedniej kadencji powstał projekt odwodnienia Aleksandrowa. Mieszkańcy jednak sprzeciwili się umiejscowieniu na jednej z działek zbiornika retencyjnego i sprawa "umarła". Odżyła dopiero po powodziach, jednak nadal istnieje opór przed lokalizacją zbiornika na wodę, tym bardziej że tereny te są jedynymi w posiadaniu dzielnicy i mogłyby powstać na nich obiekty użyteczności publicznej. Ruszyło coś w tej sprawie nieco później...

O przedłużeniu Panny Wodnej mówiło się już w ubiegłym roku, ale przyszły cięcia w budżetach i pomysł trzeba było odłożyć na półkę. Jednak wiadomo już, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej przebudowę tej ulicy zaplanowano do 2015 roku - wtedy Panny Wodnej będzie można dojechać od Patriotów do Traktu Lubelskiego.

Wstąp do księgarni

Luty

Gremplarska, Montarzowa i Barburki do likwidacji: stołeczny ratusz bierze się za naprawianie bałaganu w dokumentach i poprawianie rażących błędów. Zamiast nich będą już poprawne: Gręplarska, Montażowa i Barbórki.

Obrona wiat peronowych na linii otwockiej była motywem przewodnim w "Informatorze" w połowie ubiegłego roku. Wiaty ocalały, ale problem teraz w tym, że nie na wszystkie perony można bezpiecznie dojść. Tak jest w przypadku PKP Anin. Wejście na przystanek kolejowy jest jedno - od strony ronda przy Lucerny. Tymczasem mieszkańcy apelują o utworzenie drugiego - od strony ulicy IX Poprzecznej. Przejście i tak tam jest, tyle tylko, że nielegalne. PKP na budowę przejścia kasy nie ma, ale nie mówi jednoznacznie "nie". - Proponujemy, aby roboty te zostały sfinansowane z budżetu dzielnicy Wawer - jako inwestora - na następujących warunkach - pisze dyrektor Telecki i wymienia: wykonanie projektu, uzyskanie pozwolenia na budowę i wyłonienie wykonawcy robót. A PKP w zamian zezwoli na prace na swoim terenie. Tylko czemu dzielnica się nie kwapi?

REKLAMA

Marzec

Kupcy z Falenicy nie chcą, aby w halach przy Pożaryskiego powstała galeria handlowa. Dzierżawca terenu chce modernizować budynki fabryki Szpotańskiego, w zamian oferując dofinansowanie budowy tunelu w Międzylesiu. Dzierżawca terenów po fabryce Szpotańskiego zgadza się wyłożyć część pieniędzy na tunel, jednak nie za darmo: w zamian oczekuje wprowadzenia zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Miedzeszyna, pozwalających na utworzenie w starych halach fabrycznych galerii handlowych. Lokalni kupcy są zgodni - to już nie jest lobbing, a zmiany w MPZP doprowadzą do bankructwa małych sklepów. Spotkanie kupców i urzędników, jakie miało miejsce na początku marca, miało charakter czysto informacyjny: dzielnica już podjęła decyzję. Zmiany w planie zostaną podjęte, choć to nie Wawer ma głos decydujący. Złudzeń nie pozostawiła przewodnicząca miejskiej komisji ładu przestrzennego Ewa Masny. - Dzielnica opiniuje zmiany, ale miasto nie musi się do decyzji przychylać. Wawer pozytywnie zaopiniował zmiany w PZP, pod koniec lutego komisja ładu także przychyliła się do nowych zapisów planu.

REKLAMA

Kwiecień

Cięcia budżetowe wymusiły na władzach Wawra rezygnację z budowy miejsca dla deskorolkowców przy Włókienniczej. Nie ma jednak obaw - dzielnica zapewnia, że skatepark powstanie. - Zadanie przesunęliśmy na przyszły rok, zmienimy też lokalizację skateparku - informuje Andrzej Murat, rzecznik urzędu dzielnicy. Dlaczego? - Na tym terenie wybudowano lodowisko, dlatego zrezygnowaliśmy z umiejscowienia tam parku dla skaterów. Obecnie trwają poszukiwania nowego miejsca, gdzie taki plac mógłby powstać.

Na działce przy Trakcie Lubelskim 358 działa prywatna zajezdnia autobusowa, połączona z warsztatem naprawczym. Wszystko wskazuje na to, że istnieje niezgodnie z planem zagospodarowania. Ten teren nie jest przeznaczony na działalność przemysłową, a warsztat samochodowy właśnie do takiej się zalicza.

14 miesięcy będzie trwała budowa kolektora W.
Radny Leszek Baraniewski apeluje: wstrzymać nielegalną działalność zajezdni! Tymczasem właściciel terenu oponuje: - Działka przy Trakcie Lubelskim 358, będąca naszą własnością, nie jest nielegalną zajezdnią, nie jest również miejscem, które działa nielegalnie - stanowczo stwierdza Kamil Lubański, szef przedsiębiorstwa transportowego, które korzysta z tego terenu. - Działka służy jako parking dla minibusów i autokaru od 2006 roku. Tylko i wyłącznie jako parking.

Mieszkańcy Borowieckiej domagają się kompleksowych prac przy swojej ulicy: żądają przycięcia krzewów na wysokości ogródków działkowych, oświetlenia ulicznego oraz ułożenia progów zwalniających na ulicy. Gałęzie przycięto, na oświetlenie nie ma funduszy, a progi nie powstaną, bo ulica z nakładką asfaltową, której podłożem jest destrukt, jest zbyt nietrwała, by układać na niej progi.

Maj

Zarząd Transportu Miejskiego szykuje zmiany w wawerskiej komunikacji. Istniejący od lat w niezmienionym kształcie układ komunikacyjny nie przewidywał rozwoju, jaki dokonał się na terenie dzielnicy. Długie, nieefektywne połączenia do centrum miasta zostaną zastąpione częstymi liniami dowozowymi do kolei i/lub tramwajów w ciągu ulicy Grochowskiej. Pasażerowie będą krócej czekać na przystankach, a autobusy mają jeździć bardziej regularnie i punktualnie. Tylko dlaczego mieszkańcom projekt się zdecydowanie nie spodobał?

W październiku ubiegłego roku było wiadomo, że prace na Potockich związane z poprawą bezpieczeństwa pieszych i kierowców mają ruszyć w 2011. Kończy się maj, a postępów nie widać. Powód? Cięcie kosztów. Mieszkańcy są mocno niezadowoleni, bo po raz kolejny zostali wystrychnięci na dudka. Czy są jednak szanse na to, że w najbliższym czasie uda się wykonać kompleksową przebudowę zgodnie z ustaleniami władz i ludzi? Urząd dzielnicy nie pozostawia złudzeń: nieprędko. - Projekt organizacji ruchu jest znany. Znana jest także cena jego wprowadzenia w życie. To 900 tys. złotych - mówi Andrzej Murat, rzecznik Wawra. - Na razie nie ma takiej wolnej kwoty w budżecie dzielnicy.

Targowiska jednodniowe miały ucywilizować uliczny handel w Warszawie - w wyznaczonym miejscu, w wyznaczone dni, za niewielką opłatą można było handlować artykułami spożywczymi, warzywami, owocami, wędlinami czy kwiatami. Do maja takich targowisk w Warszawie było dziesięć, a wawerczycy zazdrościli sąsiadom. - Zdecydowaliśmy, że taki system w dzielnicy raczej nie powstanie - mówi Andrzej Murat, rzecznik wawerskiego ratusza. - Istniejące bazary sprawdzają się nieźle i nie widzimy potrzeby, aby tworzyć nowe. Te słowa wywołały burzę: mieszkańcy jednoznacznie opowiedzieli się za powstaniem targowisk jednodniowych. Urzędnicy się ugięli: jednodniowe powstało. We wrześniu.

Czerwiec

Są drogi, których przebudowa wlecze się latami - i to nie ze względu na opieszałość wykonawców, a przez tzw. trudności obiektywne. I tak jest w przypadku Traktu Lubelskiego, który lata świetności ma już dawno za sobą, a nadal pozostaje ważną arterią komunikacyjną Wawra. Jest też czwartą co do długości ulicą w Warszawie (wyprzedzają ją tylko Wał Miedzeszyński, Puławska i Aleje Jerozolimskie) - ma 9,7 km długości. W planach Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych na najbliższe lata remontu Traktu nie ma. - Zarząd dzielnicy Wawer będzie zabiegał o przywrócenie zadania po wykonaniu sieci kanalizacyjnej w ulicy - mówił Adam Godusławski, wiceburmistrz Wawra. A to ma nastąpić do końca 2012 roku.

- Na Mozaikowej przy Przewodowej jeszcze do niedawna trwały prace remontowe - mówi nasza czytelniczka. - Dwa miesiące temu wszystko ustało, niedokończony chodnik straszy, a kostka, którą miał być wyłożony, została rozkradziona. Co się stało, że przerwano prace? - Na skrzyżowaniu ulic Przewodowej i Mozaikowej, które podlegają Zarządowi Dróg Miejskich, dzielnica zbuduje rondo - zapowiada rzecznik Wawra. - Przerwa w pracach wynikała z konieczności przyjęcia tego zadania na siebie i uzgodnień z inżynierem ruchu.

Lipiec sierpień

8 lipca podpisano umowę na budowę najbardziej wyczekiwanej inwestycji na terenie Wawra - kolektora "W". Kiedy kolektor będzie gotowy, rozpocznie się budowa zasadniczej części sieci. Cała dzielnica będzie się cieszyła kanalizacją dopiero w 2016 roku - do gotowego kolektora będą stopniowo dobudowywane kolejne przyłącza dla ulic i posesji.
Kupcy z Falenicy nie chcą, aby w halach przy Pożaryskiego powstała galeria handlowa.
Wartość kontraktu na budowę kolektora wynosi 72 mln zł, termin zakończenia prac wyznaczony został na 31 grudnia 2012 roku.

A skoro już przy kolektorze jesteśmy: ulica Nowozabielska jest umownym początkiem kolektora W, choć sama jeszcze nie powstała. Wiadomo już jednak, że prace nie stoją w miejscu i chociaż na papierze, to jednak się toczą. Rozstrzygnięto właśnie przetarg na dokumentację projektową budowy Nowozabielskiej od Stoczniowców do Kadetów - na odcinku blisko kilometra - oraz na podobne zadania odnośnie ulic Oliwkowej, ks. Szulczyka i Skalnicowej.

Wrzesień

Śmiertelny wypadek pod koniec sierpnia na skrzyżowaniu Zwoleńskiej i Mrówczej zdopingował urzędników do zdecydowanych działań. Wloty na Zwoleńską z Mrówczą oznakowano podświetlonymi znakami stop, a przed skrzyżowaniem zostały ułożone poprzeczne pasy zwalniające. - Docelowym i jedynym rozwiązaniem, gwarantującym bezpieczeństwo tak pieszych, jak i kierowców, jest budowa tunelu pod torami kolejowymi. Jest on na razie w fazie projektu, przewidywany koszt to około 130 mln zł - twierdzi wiceburmistrz Godusławski.

Jeszcze w tym roku ma ruszyć przetarg na opracowanie koncepcji i oszacowanie kosztów budowy systemu odwodnienia dzielnicy, z budową zbiornika retencyjnego włącznie. - Koszt orientacyjny zbiornika to około 2 mln zł. Najpierw muszą być znane koncepcje odwodnienia Aleksandrowa, Zbójnej Góry, Nadwiśla i Lasu, wykonanie projektów technicznych i sporządzenie kosztorysów wstępnych, a później wybór projektu, ogłoszenie przetargu na wykonanie odwodnień - mówi Andrzej Murat, rzecznik Wawra. - Rowy biegły przez prywatne grunty, więc dzielnica nie może tam nic zrobić bez współdziałania z właścicielami. Były rowy odwodnieniowe, np. wzdłuż ul. Zagórzańskiej, Czołgistów, ale - jak łatwo zauważyć, zostały zasypane w miejscach wjazdów na posesje bez wykonania przepustów, co zakłóciło lub uniemożliwiło odprowadzanie wód opadowych. Kiedy więc można się spodziewać, że prace nad osuszeniem Wawra ruszą? - Nikt na to pytanie nie odpowie, ponieważ urząd dzielnicy dopiero przygotowuje materiały wyjściowe umożliwiające przystąpienie do opracowania koncepcji - twierdzi rzecznik.

Na wrześniowej sesji radni podjęli uchwałę o zmniejszeniu tegorocznego budżetu o 6,2 mln zł. Pieniądze oraz niektóre inwestycje zostały przesunięte na przyszły rok. I tak np. 760 tys. zł, zaplanowane na modernizację przestarzałej dotychczas węglowej kotłowni ogrzewającej budynek XXV LO przy ul. Halnej również trafiło do budżetu na rok 2012, zrezygnowano też z budowy skateparku przy ul. Włókienniczej w Falenicy. W tym roku nie zostaną wykonane prace przy budowie Centrum Sportu i Rekreacji w Miedzeszynie, dlatego 150 tys. zł przeniesiono na przyszły rok. Podobnie wygląda sprawa z pieniędzmi przeznaczonymi na budowę ul. Hafciarskiej.

Październik

Mieszkańcy narzekają na złą regulację świateł na skrzyżowaniu ulic Wał Miedzeszyński - Bronowska. - Przynajmniej raz w roku ktoś kombinuje przy tej sygnalizacji świetlnej. Robią jakieś zmiany i zaczynają się korki - mówi oburzony pan Jacek. Zarząd Dróg Miejskich obiecuje jak najszybsze unormowanie sytuacji.

Ruszyła przebudowa Centrum Zdrowia Dziecka w Międzylesiu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, za niespełna półtora roku powstanie tu nowoczesna klinika anestezjologii i intensywnej terapii, blok operacyjny oraz pediatryczne centrum transplantacyjne.

Od 19 października prawdopodobnie do kwietnia przyszłego roku będzie wyłączona z ruchu ulica Kadetów. Ma to związek z budową kolektora W. Cała budowa będzie prowadzona na dużym terenie, stąd spore utrudnienia dla kierowców. W sumie PolAqua położy około 5,5 tys. m rurociągów. Czas realizacji projektu to 14 miesięcy od podpisania umowy.

Listopad

Mimo że od otwarcia anińskiej pływalni minął już niemal rok, a z oferty obiektu korzystają tysiące osób, ciągle nie brakuje krytycznych uwag na temat jakości wykonanych prac. Mieszkańcy twierdzą, że po niespełna roku użytkowania obiekt jest już w złym stanie. - Wykonawca zastosował słabej jakości materiały. Wystąpiliśmy o powołanie rzeczoznawcy - tłumaczy Łukasz Jeziorski z OSiR-u.

U zbiegu ulic Pożaryskiego i Żegańskiej, w miejscu gdzie jeszcze jakiś czas temu stały pojemniki na segregowane śmieci, rośnie sterta nieczystości. - Pojemniki zostały ustawione przez służby miejskie, a mieszkańcy uznali, że mogą podrzucać obok nich swoje śmieci, które powinny trafiać do worków odbieranych z domów przez firmy, z którymi powinni mieć podpisane umowy na odbiór odpadków bytowych (biodegradowalnych) i segregowanych - mówi rzecznik wawerskiego ratusza Andrzej Murat. Kosze zniknęły, śmieci nie.

Jak opowiadają nam mieszkańcy jeżdżący codziennie pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej z Wawra do centrum, panujący w nich tłok jest nie do wytrzymania. - W granicach Warszawy rano nie da się już usiąść w pociągu, a po południu na stacji PKP Śródmieście tłok jak w metrze. Mogę tylko pozazdrościć miejsc siedzących pasażerom jadącym w kierunku Sulejówka - skarży się jeden z naszych czytelników. Przedstawiciele SKM twierdzą, że jest to sytuacja przejściowa.

Grudzień

Kilka lat temu znad ulicy Płowieckiej zniknęły dwie kładki: na wysokości Traktu Lubelskiego i Edisona. Aby umożliwić pieszym przejście przez ruchliwą ulicę, zainstalowano tymczasowe światła. Jedna z kładek została odbudowana, na drugą trzeba czekać, a tymczasem sygnalizacja znacznie utrudnia ruch na wlocie do Warszawy. "Tymczasowe światła" na wysokości Traktu Lubelskiego nadal zatrzymują codziennie dziesiątki tysięcy samochodów przejeżdżających tędy sześcioma pasami ruchu. - Sygnalizacja świetlna nie zostanie usunięta do czasu wybudowania nowej kładki - mówi Karolina Gałecka z Zarządu Dróg Miejskich. Kiedy powstanie kładka? W najchętniej używanym przez urzędników terminie: "niewiadomokiedy".

Nie ulega wątpliwości, że ścieżek rowerowych w Wawrze jest mało. Te główne biegną wzdłuż ul. Kadetów, na koronie wału przeciwpowodziowego od Gocławia w kierunku południowym, wzdłuż ul. Mrówczej, Mozaikowej oraz Trasy Siekierkowskiej. Niestety, na wielkie zmiany na razie się nie zapowiada, ale póki co powstaje kolejny odcinek trasy dla jednośladów. - W tym roku będzie ukończona budowa chodnika z kostki brukowej i niemal kilometrowej ścieżki rowerowej, pokrytej asfaltem, biegnącej wzdłuż ul. Wydawniczej - od Sejmikowej do Bosmańskiej. Koszt tej inwestycji to 721 tys. zł. Jej budowa będzie kontynuowana w kierunku Międzylesia w miarę posiadanych funduszy. Jest to jedyna ścieżka rowerowa wykonywana w tym roku w Wawrze - przyznaje rzecznik urzędu dzielnicy Andrzej Murat.

I kończymy nasz przegląd. Co przyniesie nam 2012 rok, oprócz Euro? Zobaczymy. To już tylko dwanaście miesięcy...

Wiktor Tomoń

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA