"Drugie Młociny" przy Połczyńskiej. Metro odmieni Karolin
23 listopada 2016
Za siedem lat przy Połczyńskiej powstanie jeden z największych węzłów przesiadkowych Warszawy. Jego parking pomieści tysiąc aut.
Jeszcze dziesięć lat temu skrzyżowanie Kasprowicza i Nocznickiego było odludziem, na które wybierali się tylko pracownicy huty i pobliskiej zajezdni tramwajowej. Gdy w 2008 roku otwarto tam końcową stację linii metra, okolica radykalnie się zmieniła: powstał parking na 1100 samochodów i niewielki budynek dworca z punktami usługowymi. W godzinach szczytu "przelewają się" tamtędy tłumy pasażerów z Tarchomina i pobliskich miejscowości, a poczekalnię wypełniają turyści, czekający na autokary rejsowe do kilkunastu miast, nie tylko polskich. Tak samo może być za kilka lat na Karolinie.
Zgodnie z zapowiedziami cała II linia metra zostanie oddana do użytku w roku 2023. Ostatnia stacja zachodniego odcinka powstanie w rejonie Połczyńskiej i Sochaczewskiej, w pobliżu pętli autobusowej i hipermarketu. Zarząd Transportu Miejskiego przewiduje budowę w tym miejscu dużego węzła przesiadkowego, będącego odpowiednikiem Młocin dla zachodniej Warszawy. W planach jest nowa pętla autobusowa, mogąca przyjąć dziesięć autobusów przegubowych jednocześnie, oraz kolejnych dziesięć stanowisk dla autokarów dalekobieżnych. Powstaną także poczekalnia, toalety, pomieszczenie do przewijania dzieci, lokale usługowe i gastronomiczne oraz miejsca kiss&ride.
Parking P+R ma początkowo mieścić 1000 samochodów i 100 rowerów, ale projekt ma uwzględniać możliwość dalszej rozbudowy. Z przesiadki do metra skorzystają mieszkańcy Ożarowa Mazowieckiego i Błonia (w sumie 23 tys. osób), ale też osoby przyjeżdżające autostradą A2 w samochodach i autokarach oraz kierowcy i pasażerowie autobusów z Ursusa. Stacja metra przy Połczyńskiej do pewnego stopnia przejmie funkcję Dworca Zachodniego, zatrzymując część autokarów i samochodów niemal na granicy Warszawy, 1,5 km od zjazdu z trasy S8.
Dokładny układ węzła przesiadkowego poznamy po ogłoszeniu wyników konkursu na koncepcję architektoniczną bemowskiego odcinka linii metra.
(dg)