Drugie metro
1 lipca 2005
W Warszawie na 1000 mieszkańców przypada 400 samochodów. Niedługo wszyscy nie pomieścimy się na stołecznych ulicach. Miasto nie skończyło jeszcze pierwszej linii metra, ale planuje już rozmieszczenie drugiej.
Budowa może się rozpocząć już w 2008 r. Pomimo zrealizowania kosztownych prac projektowych przy obecnie zaproponowanej linii, w biurze Naczelnego Archite-kta Miasta analizowane są kolejne koncepcje rozmieszczenia tras. Czy to oznacza, że znów poczekamy? Ano raczej tak, a z pewnością wydamy kolejne pieniądze.
"Tak" radnych dla II linii
Radni trzech dzielnic: Targówka, Pragi Północ oraz Bemowa wyrazili poparcie dla przebiegu dotychczas ustalonej trasy drugiej linii metra. - Zmiana przebiegu trasy wpłynie na opóźnienie inwestycji, która powinna być priorytetem dla Warszawy - podkreślali radni.Nareszcie metrem na Targówek
Druga linia metra to dobrodziejstwo dla mieszkańców Targówka. Jej proponowany przebieg to stacje Rembielińska, Kondratowicza, Zacisze, Targówek, Szwedzka, Dworzec Wileński, Praga Centrum, Powiśle, Nowy Świat, Marszałkowska, Rondo ONZ, Rondo Daszyńskiego, Płocka, Bema, Wolska, Człuchowska, Powstańców Śląskich, Lazurowa, Chrzanów. Trasa nie przewiduje zatem odcinka białołęckiego, który od strony ul. Jagiellońskiej i Modlińskiej miał trafić do Tarchomina. Radni podkreślali, że zmiana zaproponowanej trasy może odwlec inwestycję nawet o kilka lat. Miasto może stracić również obecną szansę na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Inwestycja szacowana jest na 5,3 mld zł - to szacunkowy koszt budowy razem z przejściem pod Wisłą oraz taborem. Budowa dziewiętnastu stacji drugiej linii metra ma potrwać 5 lat, bez wliczania czasu przygotowania odpowiedniej dokumentacji. Aby wystąpić o dofinansowanie 50% kosztów inwestycji ze środków unijnych, miasto musi sporządzić kompletną dokumentację. Wniosek musiałby zostać przygotowany na koniec przyszłego roku. Jednak jak zapowiada Mieczysław Reksnis z Wydziału Polityki Rozwoju Infrastruktury Technicznej Miasta, obecna koncepcja to jedna z trzech głównych koncepcji trasy metra. - Ostateczne opracowanie będące podstawą do dyskusji na temat kosztów będzie gotowe do końca tego roku. Niewykluczone, że proponowana trasa zmieni swoje położenie - mówi.Brak pieniędzy
- Apelujemy do władz Warszawy o uznanie budowy drugiej linii metra za inwestycję priorytetową stolicy oraz jak najszybsze rozpoczęcie budowy - usłyszeliśmy od radnych trzech dzielnic. Czas rozpoczęcia inwestycji (szacowany na rok 2008) zależy oczywiście od pieniędzy. Obecny na sesji poseł PiS Bartłomiej Szrajber ubolewał nad brakiem dostatecznego zaangażowania rządu w dofinansowanie inwestycji w metro warszawskie. - Pieniądze z budżetu państwa byłyby podstawą do efektywnego ubiegania się o środki unijne - mówił.Czy władze Warszawy dotrzymają szacowanego terminu rozpoczęcia prac? Czas pokaże. Powtarzanie prac projektowych przy kolejnych koncepcjach przebiegu trasy na pewno nie wpłynie na przyspieszenie inwestycji i jej ekonomi-czność. Miasto opracowało również koncepcję przebiegu trzeciej trasy: Praga Centrum - ul. Kijowska - ul. Dwernickiego - Rondo Wiatraczna - Al. Stanów Zjedno-czonych - ul. Grenadierów - os. Gocław - ul. Bora Komorowskiego ze stacjami: Praga Centrum, Dworzec Wschodni, Podskarbińska, Rondo Wiatraczna, Ostro-bramska, Orlik i Wilga.
ks