REKLAMA

Bemowo

Nie tylko na Bemowie

 

Drogi na Euro, czyli malowanie trawników

  6 czerwca 2012

alt='Drogi na Euro, czyli malowanie trawników'

Gdy piszę ten felieton, prasa donosi, że w piątek 1 czerwca rozpocznie się układanie asfaltu w tunelu pod wiaduktem nad ul. Dźwigową, a już w czwartek 7 czerwca ulica zostanie oddana do ruchu. Tak twierdzi Wiktor Wojewódzki, dyrektor realizującego inwestycję Zakładu Remontów i Konserwacji Dróg. Jako potencjalny użytkownik wiaduktu - do pracy dojeżdżam do Włoch - trochę się martwię.

REKLAMA

Prace budowlane trwające rok nie są zwykłym układaniem asfaltu, lecz musiały zaingerować w konstrukcję wiaduktu, który w prawie budowlanym jest zaliczany do XXVIII kategorii obiektów budowlanych, co oznacza, że przed włączeniem do ruchu powinna zostać wydana decyzja o pozwoleniu na użytkowanie. A to jest fizycznie niemożliwe w ciągu trzech dni roboczych.

Wiadukt jest od roku nieczynny, ale jego zamknięcie naprawdę zaczęło doskwierać po zamknięciu ulic Marszałkowskiej i Towarowej, gdy zabrakło alternatywnych połączeń północ-południe w zachodniej części miasta.

8 czerwca zaczynają się mistrzostwa Euro 2012 i każde zmniejszenie kompromitujących korków będzie wtedy na wagę złota.
Stachanowski termin trzech dni nie wynika z faktu, że 7 czerwca wypada święto Bożego Ciała - nigdy nie szła tamtędy żadna procesja. Po prostu 8 czerwca zaczynają się mistrzostwa Euro 2012 i każde zmniejszenie kompromitujących korków będzie wtedy na wagę złota. Cóż za znaczenie wobec takich wyzwań ma jakiś urzędowy papierek - wiadukt będzie wszak przejezdny!

Słowo "przejezdność" robi przed Euro karierę, zupełnie jak "malowanie trawników" przed kolejnymi zjazdami PZPR. Przejezdna będzie autostrada A2 z Łodzi do Warszawy, co oznacza jazdę po nawierzchni bez ostatniej warstwy asfaltu na niektórych odcinkach. Trasa formalnie ma być oddana do użytku - czyli przestanie być placem budowy - za pół roku. W tym czasie panować na niej będzie zamieszanie spowodowane ograniczeniami prędkości i niejasnościami co do odpowiedzialności za ewentualne wypadki drogowe. Autostrada będzie jednak przejezdna, a o to chodzi na Euro.

Całkiem inaczej sprawy się mają z ostatnim, brakującym odcinkiem linii tramwajowej na ul. Powstańców Śląskich, pomiędzy przystankami Bemowo-Ratusz i Radiowa. Te 1,5 km torów umożliwiłoby wygodną podróż pomiędzy Wolą, Bemowem, Bielanami i Żoliborzem z pominięciem Śródmieścia. Poprzedni odcinek na tej trasie oddano do użytku jeszcze w kadencji Lecha Kaczyńskiego. W kampanii wyborczej Hanny Gronkiewicz-Waltz w 2010 r. padały zapowiedzi, że linia będzie oddana do użytku w 2011 r., tymczasem niechlujstwo urzędników pani prezydent sprawiło, że inwestycja będzie musiała ponownie uzyskać decyzję środowiskową i pozwolenie na budowę, co odsuwa jej realizację jeszcze o jakieś dwa lata.

Strach pomyśleć, w jaki sposób rząd zadekretowałby przejezdność linii tramwajowej na pół roku przed ukończeniem. Na szczęście, nie ma ona żadnego znaczenia dla Euro, dlatego jej budowa nie jest nawet rozpoczęta. Mieszkańcy miasta mogą poczekać.

Maciej Białecki
były wiceburmistrz Pragi Południe (2002-2004) i radny sejmiku mazowieckiego (2002-2006)

 

REKLAMA

Komentarze (5)

# damador

06.06.2012 18:41

warszawa dziala wg planu "jakos to bedzie" - nasze wladze chyba zapominaja do czego zostaly wybrane - do usprawnienia dzialania miasta i kierowania tak by bylo lepsze. Praktyka pokazuje ze lepsze jest wrogiem dobrego. To ze mamy euro bylo wiadome wystarczajaco dawno temu by zaplanowane rzeczy przeprowadzic - pamietam jak 4 lata temu TV trabilo ze tylko kleska zywiolowa przeszkodzi w oddaniu drogui x czy zbudowaniu obiektu Y - no i jak widac owa kleska zywiolowa sa politycy i samorzadowcy ktorzy graja "dla siebie" nie liczac sie z mieszkancami. Swoja dorga Euro 2012 kosztowalo nas duzo zdrowia i pieniedzy ... placic bedziemy za to jeszce kilka lat ...

# bemowiak

07.06.2012 12:37

Zastanawiam sie tylko, dlaczego tylu ekspertów od ul. Dźwigowej nie złożylo jeszce swoich CV do ZDM, ZRiKD czy GDDKiA. Prace drogowe i remontowe znacząco by wtedy przyspieszyły, a my moglibyśmy szybciej korzystać z warszawskich dróg. Tak więc zachęcam wszystkich ekpertów. Nie marnujcie czasu w Internecie, zacznijcie działać dla naszego, wspólnego dobra.

# dajan55

07.06.2012 18:44

Panie bemowiak - ja bardzo żałuje że nie składają - może wreszcie coś by się poprawiło bo gorzej to już chyba nie będzie !?

REKLAMA

# eRDe

07.06.2012 23:00

Pan Bemowiak to z ratusza, czy jak:)

 eurphys

08.06.2012 13:17

Przejezność po torze bez szyn oznacza, że pojazd szynowy zostaje umieszczony na platformie z kołami. Takie tramwaje na kółkach widziałem w Łodzi za kadencji Kropiwnickiego.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024