Dociągną Krzyżówki do Płochocińskiej. Co z autobusem?
10 listopada 2020
W przyszłym roku Marvipol zbuduje jedną z dróg kluczowych dla Żerania.
Żerański trójkąt między Modlińską, Płochocińską i kanałem Żerańskim to dziś jeden z najszybciej rozwijających się rejonów Warszawy. Siatka ulic wciąż jest skonstruowana tak, że jedyny wyjazd z osiedli wiedzie przez skrzyżowanie Kowalczyka z Modlińską, ale Marvipol pracuje nad zmianą tego stanu rzeczy. Dociągnięcie Krzyżówki do Płochocińskiej będzie kosztować dewelopera ok. 9 mln zł - podatnicy nie zapłacą za budowę ani grosza.
Budowa Krzyżówki
W pierwszym etapie Marvipol zbudował odcinek Krzyżówki do wysokości drogi biegnącej między blokami osiedla Riviera Park, oznaczanej na mapach jako "projektowana 4KDD". Ciekawostką związaną z budową była przeprowadzona w lutym akcja przesadzenia dębu. Co dalej?
- Prace projektowe w ramach drugiego etapu umowy nieco się opóźniły, ponieważ dłużej niż zakładano w umowie trwało ustalanie ostatecznego przebiegu Krzyżówki i włączenia jej w Płochocińską - wyjaśnia Marzena Gawkowska, rzeczniczka białołęckiego ratusza. - Wszystko dlatego, że trzeba było zaplanować dodatkowe azyle dla pieszych oraz zapewnić możliwość ewentualnego wprowadzenia komunikacji miejskiej. Zwróciło na to uwagę Biuro Polityki Mobilności i Transportu, które zatwierdza tego typu projekty dla stołecznych ulic. Oprócz tego wykonawca projektu musiał opracować projekt sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Krzyżówki z Płochocińską. Wymagało to oszacowania liczby pojazdów na poszczególnych częściach skrzyżowania i dobrania odpowiednich cykli zmiany świateł, aby zapewnić maksymalną przepustowość nowego skrzyżowania.
Autobus na Kowalczyka?
Urzędnicy przygotowują obecnie aneks do umowy z Marvipolem, w którym znajdzie się nowy harmonogram budowy ulicy. Deweloper zadeklarował złożenie dokumentacji projektowej do końca roku oraz dociągnięcie Krzyżówki do Płochocińskiej do sierpnia. Czy oznacza to, że we wrześniu 2021 roku przez środek Żerania pojadą autobusy?
- Nie znamy terminu skierowania tam linii autobusowej - zaznacza Tomasz Kunert, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego. - Na układ drogowy Kowalczyka-Krzyżówki planujemy skierować jedną z kursujących obecnie linii w tym obszarze. Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o szczegółach.
Która linia?
Jak można się domyślić, ZTM bierze pod uwagę skierowanie przez Kowalczyka linii 326, kursującej dziś przez bardzo niewygodne dla kierowców skrzyżowanie Modlińskiej z Płochocińską. Niewykluczone, że czekają nas konsultacje.
(dg)