Czy to będzie kataklizm?
20 czerwca 2008
Pewne: Grot do remontu, niepewne: most Północny, most Krasińskiego.
Nowe władze stolicy zrobiły to dlatego, bo uznały, że wymyślona za czasów PiS koncepcja jest za droga dla miasta. Dziś nie ma pewności, czy most Północny nie będzie jeszcze droższy. Zarząd Dróg Miejskich nie ujawnia kosztorysów przygoto-wanych przez projektanta, aby firmy startujące w przetargu się nimi nie sugerowa-ły.
W najbardziej optymistycznym wariancie most Północny będzie gotowy za dwa lata. Niestety to wciąż tylko deklaracje ZDM, a nie informacje oparte na konkre-tach. Nadal nie ma decyzji środowiskowej, nadal miasto nie pozyskało wszystkich gruntów.
Trwa przeprojektowywanie mostu Krasińskiego i jego trasy. Ten etap ma się zakończyć po wakacjach. Ostatnio mieszkańców zmroziła informacja, że w związku z koniecznością wygospodarowania dodatkowych pieniędzy na budowę metra, most Krasińskiego zostanie odłożony na półkę. Stołeczny ratusz zaprzecza.
- W pracach projektowych trasy mostu Krasińskiego uwzględnione zostaną su-gestie mieszkańców Śliwic (niedużego osiedla przy FSO) dotyczące połączenia osiedla z ul. Jagiellońską - informuje rzeczniczka ZDM Małgorzata Gajewska. - Nie przewiduje się natomiast skrzyżowań bezkolizyjnych, które zachęcałyby do korzys-tania z niej w ruchu tranzytowym, a według założeń polityki transportowej miasta ma być to przeprawa lokalna, łącząca Bródno z Żoliborzem. Jeżeli kiedykolwiek miałaby powstać estakada, to w ciągu ul. Jagiellońskiej. Należy również pamiętać, że zgodnie z przyjętym studium zagospodarowania Warszawy Jagiellońska i Odro-wąża są ulicami wyższej kategorii, niż trasa mostu Krasińskiego - dodaje rzecz-niczka ZDM. Jednocześnie ZDM zastrzega, że nic nie wie o ewentualnych zmianach w planach miasta odnośnie terminów budowy trasy i mostu Krasińskiego.
Nawet jeśli wszystko pójdzie zgodnie z terminarzem, znacznie wcześniej zamk-nięty zostanie most Grota, którego remont będzie najprawdopodobniej odkładany tak długo jak się da, jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musi w roku 2010 zakończyć przebudowę całego odcinka trasy S8 od węzła przy cmen-tarzu komunalnym Powązkowskim do ul. Piłsudskiego w Markach.
Planowana przebudowa Grota zakłada poszerzenie go do 10 pasów ruchu (po pięć w każdą stronę) i przystosowanie do warunków ruchu na drodze ekspresowej. Prace na moście powinny rozpocząć się już w listopadzie, ale GDDKiA spodziewa się, że będą odwlekane ze względu na brak dróg alternatywnych. Problem w tym, że nowych mostów nie będzie przed planowanym terminem zakończenia prac na Trasie Toruńskiej.
Na razie nie ma informacji, która część mostu będzie zamknięta jako pierwsza, a którą poprowadzony zostanie ruch. Nie wiadomo też czy będą to dwa pasy w każdą stronę, czy też w godzinach szczytu o jeden pas więcej.
Dodatkową komplikacją będzie odkładany od kilku lat remont wiaduktu nad ka-nałem Żerańskim w ciągu ul. Modlińskiej. ZDM kończy projekt i chce go realizować w tym i następnym roku. Obiecuje skoordynowanie terminu z GDDKiA, aby prace były prowadzone w tym samym czasie. Problem w tym, że ZDM dopiero wystąpił do miasta o pieniądze na ten cel. Nie ma więc stuprocentowej gwarancji, że miasto je zabezpieczy na ten i przyszły rok. Zbyt drogie oferty w przetargu na budowę II linii metra bardzo pokrzyżowały finansowe plany władz stolicy.
Jak podkreśla dyrektor mazowieckiego oddziału GDDKiA Wojciech Dąbrowski, to najtrudniejsza inwestycja drogowa w stolicy, głównie ze względu na zagęszcze-nie budynków oraz ogromne natężenie ruchu. Poza mostem prace mają ruszyć w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Nowa trasa S8 z siecią drogową powiązana będzie następującymi węzłami:
- Prymasa Tysiąclecia - miejsce obecnego zakrętu Trasy Toruńskiej między cmentarzem komunalnym a Laskiem na Kole,
- zespół trzech węzłów z ulicami: Powązkowską, Broniewskiego i Marymoncką,
- z Wisłostradą,
- zespół trzech węzłów z ulicami: Modlińską, Marywilską i Łabiszyńską,
- Głębocka (w przyszłości trasa Olszynki Grochowskiej),
- IKEA
- Piłsudskiego w Markach.
Wiktor Tomoń, Bartek Wołek
Aby trasa spełniała wymagania drogi ekspresowej, muszą zostać spełnione nastę-pujące warunki: powinna mieć powiązania z drogami głównymi (wyjątkowo droga-mi zbiorczymi) i drogami wyższych klas. Odstępy między węzłami poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niż 5 km, a na terenie zabudowanym w gra-nicach lub sąsiedztwie dużego oraz średniego miasta nie mniejsze niż 3 km. W wy-jątkowych sytuacjach, jeżeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odstępy uzasad-niają, dopuszcza się pojedyncze odstępy między węzłami nie mniejsze niż 3 km poza terenem zabudowy i 1,5 km na terenie zabudowanym. Ronda na drodze ekspresowej są dopuszczone tylko na jej końcach. Stosowanie zjazdów jest zabro-nione.