Czeka nas drogowy horror
21 listopada 2008
Do roku 2012 najlepiej wyprowadzić się z Białołęki.
Na czas budowy węzła trasy mostu Północnego z Modlińską, największa arteria Białołęki zostanie ogra-niczona w tym miejscu do dwóch pasów. Jeszcze nie ma precyzyjnych informacji, co w tym wypadku z buspasem, ale jeśli zostanie utrzymany - oznacza to jeden pas dla pozostałych samochodów!
Wiadomo na pewno, że podczas budowy mostu ucierpią też użytkownicy Myśli-borskiej. - Docelowo rondo będzie zlikwidowane. Nad nim powstanie wiadukt z jezdniami głównymi trasy mostu. Może być tak, że przejazd będzie w trakcie bu-dowy ograniczony - mówił podczas niedawnego spotkania w ratuszu przedstawiciel Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. - Zmiany i objazdy na czas budowy za-prezentuje wykonawca mostu. Po zatwierdzeniu ich przez inżyniera ruchu będą mogły być wprowadzone.
Wykonawcę poznamy tuż przed Bożym Narodzeniem, ale na konkrety pocze-kamy dłużej. ZMID będzie starać się tak wpływać na harmonogram prac, aby nie doszło do jednoczesnego zwężenia Modlińskiej i ograniczenia ruchu na Myślibor-skiej, ale inżynier ruchu m.st. Warszawy będzie miał na Białołęce znacznie więcej kłopotów w latach 2009-12. Kumulacja nastąpi w 2010 roku.
W związku z tym, że wciąż nie wiadomo, kiedy budowa mostu się rozpocznie - nie wiadomo także kiedy konkretnie czekają nas powyższe utrudnienia. Tymcza-sem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w przyszłym roku rozpoczyna modernizację Trasy Toruńskiej od mostu Grota do Marek.
- Miasto może tylko próbować minimalizować skutki tego remontu, gdyż wpły-wu na poczynania GDDKiA nie będzie miało praktycznie żadnych - mówi radny Bia-łołęki Wojciech Tumasz, rzecznik Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komuni-kacji.
W 2009 ma się też rozpocząć wymiana wiaduktów nad Portem Żerańskim. Ci którzy zechcą ominąć Modlińską i skorzystać z Marywilskiej, muszą liczyć się z utrudnieniami przy Mehoffera i Klasyków w związku z budową dwóch wiaduktów nad torami kolejowymi - początek prac w połowie przyszłego roku. Do tego zburze-nie i zbudowanie wiaduktu w ciągu Marywilskiej nad nieużywaną bocznicą PKP na Marcelinie. Celowość tej inwestycji poddawaliśmy w wątpliwość w grudniu 2007, ale jak dotąd żadnych oficjalnych odpowiedzi nie ma i wygląda na to, że nowy wiadukt nad likwidowaną bocznicą powstanie. ZMID spodziewa się pozwolenia na budowę w połowie przyszłego roku.
Zieloną Białołękę czeka budowa ronda na węźle Głębocka - Trasa Toruńska.
Poważne utrudnienia będą więc na wszystkich najważniejszych ulicach dzielni-cy. Niestety wciąż nie ma żadnych informacji na temat koordynacji działań po-szczególnych inwestorów. Urzędnicy oględnie zapewniają, że inżynier ruchu do pa-raliżu dzielnicy nie dopuści. Mieszkańcy pytają, jak tego dokona. Konkretów nie-stety brak.
Czy wystarczy pocieszanie, że w 2012 będziemy mieli wszystko z głowy i most Północny? Chyba nie, bo zaraz potem do remontu idzie Grot. Dużym plusem drogo-wego horroru jest zapewnienie GDDKiA, że nie przystąpi do modernizacji mostu Grota przed postawieniem Północnego. W 2012 zyskamy zatem trzy pasy na Pół-nocnym bez trasy dojazdowej (tylko do Modlińskiej), stracimy zaś dwa pasy na Grocie i Trasie Toruńskiej po lewej stronie mostu aż do cmentarza komunalnego na Powązkach. Wciąż niewiele wiemy o harmonogramie budowy mostu Krasińskiego, choć ZMID zapewnia, że na razie żadnych opóźnień nie ma. Nieoficjalnie wiadomo jednak, że żoliborskie lobby jest bardzo wpływowe i jest możliwe odłożenie budowy tego mostu nawet na kilka lat, choćby pod pretekstem cięć budżetowych.
oko, bw