Czego pragną kobiety? Dziwna akcja ZTM
2 lipca 2020
Urzędnicy uznali, że "sektor transportu nie uwzględnia w wystarczającym stopniu potrzeb związanych z płcią". O co chodzi?
Zarząd Transportu Miejskiego ma już na koncie kampanie przypominające o kulturalnym zachowaniu w komunikacji miejskiej, wzywające do ustępowania starszym czy szacunku dla kontrolerów. Tym razem postanowił zainteresować się... płcią pasażerów.
Nowa moda w ZTM?
- Obecnie sektor transportu nie uwzględnia w wystarczającym stopniu potrzeb związanych z płcią - czytamy na facebookowej stronie Warszawski Transport Publiczny. - Dzięki projektowi DIAMOND, w którym bierze udział warszawski ZTM, chcemy to zmienić. Będziemy zbierać dane, które pomogą lepiej ocenić potrzeby kobiet korzystających z transportu publicznego, a także potrzeby kobiet pracujących zawodowo.
Do wpisu załączono anglojęzyczną animację, z której dowiadujemy się np., że "z punktu widzenia pasażera fizyczne i społeczne cechy kobiet nie są wystarczająco brane pod uwagę przy projektowaniu infrastruktury i usług". Projekt DIAMOND ma za zadanie zidentyfikować "genderowe" potrzeby kobiet jako pasażerek komunikacji miejskiej. Z jego strony dowiadujemy się również, że ZTM przeprowadził rozmowy z 15 pracowniczkami, zdaniem których "gender" (płeć kulturowa) nie ma znaczenia, nigdy nie czuły się dyskryminowane, ale chciałyby np. damskich toalet na pętlach autobusowych.
Na stronie DIAMOND można również przeczytać, że "systemy wypożyczania rowerów powinny być bardziej równościowe" i że "we wszystkich krajach kobiety doświadczają problemów z bezpieczeństwem w związku z korzystaniem z transportu zbiorowego". Brakuje jednak jakichkolwiek danych statystycznych i konkretnego wyjaśnienia, czemu właściwie służy projekt - oczywiście poza wydaniem pieniędzy podatników.
(dg)