Ciężarówki zostają na S2. Zero ograniczeń w tonażu
2 stycznia 2023
Ograniczenia tonażowe na trasie S2 pomiędzy węzłami Opacz i Lubelska zostały zniesione na stałe. Oznacza to, że pojazdy o masie całkowitej powyżej 16 ton będą już docelowo omijać Warszawę przejeżdżając tunelem pod Ursynowem i mostem Anny Jagiellonki.
"Przez cztery miesiące obserwowaliśmy ruch pojazdów oraz zachowania kierowców, szczególnie w godzinach szczytów komunikacyjnych. Oto wyniki: mniejsze natężenie ruchu i poprawa bezpieczeństwa na DK50 oraz S8 (Janki - Opacz); poprawa płynności ruchu w newralgicznych punktach na DK50: rondach, skrzyżowaniach i sygnalizacjach świetlnych; brak utrudnień dla pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton przy przejeździe z zachodu na wschód Mazowsza; mniej znaków pionowych na S2 co daje lepszą czytelność oznakowania; mniejsze zapełnienie MOP-ów na A2" - tak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowuje ostatnie miesiące na południowej obwodnicy Warszawy, czyli trasie S2.
Ciężarówki na obwodnicy Warszawy
Od sierpnia do września ruch ciężarówek na trasie S2 wzrósł o około 11 proc.
"Obwodnica" przez Warszawę ma już 68 km. Wciąż nie jest gotowa
Od czwartku 22 grudnia kierowcy korzystają z nowego, długiego na około 2500 metrów odcinka trasy S17 między węzłami Warszawa Wschód i Lubelska. Do ukończenia pełnego pierścienia tras S2-S8-S17 brakuje jeszcze niespełna 14 km tzw. Wschodniej Obwodnicy Warszawy.
Wstępne wyniki analizy wskazały, że wprowadzone zmiany nie wpłynęły negatywnie na zachowania kierowców a zaobserwowany wzrost natężenia ruchu jest akceptowalny dla funkcjonowania tunelu pod Ursynowem. Pomimo wzrostu natężenia ruchu na warszawskim odcinku trasy S2 nie było ani jednego wypadku.
Ponadto zaobserwowano bardzo pozytywne zjawisko na drodze krajowej nr 50, która przez wiele lat pełniła funkcję prowizorycznej obwodnicy Warszawy. Natężenie ruchu pojazdów ciężarowych spadło aż o 25 proc. Na tej drodze, w dużej mierze jednojezdniowej, zmiana powinna przynieść dużą poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Już teraz jest poprawa płynności ruchu w newralgicznych punktach DK50, jak ronda, sygnalizacje świetlne i skrzyżowania.
Dodatkowo na drodze ekspresowej S8 pomiędzy węzłami Konotopa i Marki odnotowano spadek natężenia ruchu ciężarówek o 14 proc.
Bezpieczny tunel w Warszawie
"Od ponad roku pod Ursynowem przejechało już ok. 23 mln pojazdów. To pokazuje jak potrzebna jest ta trasa, pełniąca również rolę łącznika między dzielnicami Warszawy. Przez ten czas nie doszło do awarii, nie było też poważnych zdarzeń drogowych. Nad bezpieczeństwem użytkowników, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu czuwają dyspozytorzy Centrum Zarządzania Tunelem" - informują drogowcy.
Kluczowy wpływ na bezpieczeństwo w tunelu ma funkcjonowanie odcinkowego pomiaru prędkości. Jak przekazał Główny Inspektorat Transportu Drogowego, zarejestrowanych zostało ponad 46 tys. przypadków przekroczenia przez kierujących dozwolonej prędkości. Ponad 99 proc. kierowców przestrzega ograniczenia, a jeśli już przekraczają prędkość, to maksymalnie o 20 km/h.
"Przypominamy również, że przez tunel nie mogą przejeżdżać pojazdy przewożące materiały niebezpieczne. Decyzję podjęliśmy w oparciu o wykonane specjalistyczne analizy, a także uwarunkowania lokalizacyjne tunelu" - informuje GDDKiA.
(jok)
.