"Obwodnica" przez Warszawę ma już 68 km. Wciąż nie jest gotowa
28 grudnia 2022
Od czwartku 22 grudnia kierowcy korzystają z nowego, długiego na około 2500 metrów odcinka trasy S17 między węzłami Warszawa Wschód i Lubelska. Do ukończenia pełnego pierścienia tras S2-S8-S17 brakuje jeszcze niespełna 14 km tzw. Wschodniej Obwodnicy Warszawy.
"W 2008 roku rozpoczęliśmy budowę pierwszego odcinka wchodzącego w skład ekspresowego ringu warszawskiego. Chodzi o 10,4 km od węzła Konotopa do węzła Powązkowska w ciągu S8. Następnie w 2013 r.
Królowa Węgier zostanie patronką obwodnicy Warszawy?
Mimo sprzeciwu Zespołu Nazewnictwa Miejskiego oraz rad osiedla Falenica i Aleksandrów warszawski samorząd forsuje nazwanie wawerskiego odcinka południowej obwodnicy Warszawy imieniem Elżbiety Łokietkówny. Żyjąca w późnym średniowieczu królowa Węgier nie była w żaden sposób związana z dzisiejszą stolicą Polski.
zakończyła się budowa 20 km S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) oraz 7 km odcinka S8 pomiędzy węzłami Modlińska i Marki. W ciągu Trasy Toruńskiej powstały pierwsze w Polsce ekrany półtunelowe. Zostały one również zastosowane na sąsiednim odcinku S8 Powązkowska - Modlińska, czyli Trasie Armii Krajowej, oddanej do ruchu w 2015 r." - wylicza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak budowano "obwodnicę" Warszawy?
W 2017 r. otwarto odcinek trasy S8 między Markami a Drewnicą, stanowiący część obwodnicy Marek. Od 2020 r. kierowcy mogą korzystać z kolejnych 15 km trasy S2 wraz z mostem Anny Jagiellonki. Rok później oddano ostatnie 4,6 km trasy S2 (Puławska - Warszawa Wilanów) z tunelem pod Ursynowem o długości 2,3 km.
W 2021 r. otwarty został węzeł Lubelska spinający autostradę A2 i dwie drogi ekspresowe: S2 oraz S17. Teraz oddano do użytku S17 od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód.
Wschodnia Obwodnica Warszawy
Wschodnią obwodnicę miasta stanowić będzie 16-kilometrowy odcinek S17 Drewnica - Ząbki - Warszawa Wschód - Lubelska. Od czwartku 22 grudnia kierowcy korzystają z 2,5 km trasy głównej od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód.
Pozostały, długi na 13,5 km odcinek obwodnicy, jest na etapie postępowania w sądzie. Dlaczego? Otóż generalny dyrektor ochrony środowiska uchylił decyzję środowiskową dla odcinków Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt).
Decyzje zostały zaskarżone, m.in. przez GDDKiA, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który zdecydował się je uchylić. Teraz sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego a ostateczne decyzje są spodziewane najpóźniej w marcu.
- Podjęcie dalszych działań związanych z realizacją WOW będzie możliwe po prawomocnym zakończeniu postępowań przed sądami administracyjnymi - zaznacza GDDKiA. - Pozostały do realizacji odcinek S17 Drewnica - Ząbki - Warszawa Wschód będzie dwujezdniową drogą ekspresową, z trzema pasami ruchu w obu kierunkach. Wyposażoną w urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wjazd na nią z dróg lokalnych będzie się odbywał bezkolizyjnie, poprzez węzły drogowe - dodaje.
(jok)
.