Buspas na Trasie Toruńskiej? "Spowoduje konflikty"
20 sierpnia 2018
Od zapowiedzi do wyznaczenia nowego pasa dla autobusów na Pradze minęło kilka dni. O przywilej dla komunikacji miejskiej upominają się też mieszkańcy Białołęki.
W porannych dojazdach do pracy na lewym brzegu Wisły wielu mieszkańców Białołęki i Bródna korzysta z autobusów kursujących trasą S8. Na jej odcinku między Wysockiego a Modlińską spotyka się aż dwanaście linii: E-9, 104, 112, 114, 118, 132, 134, 145, 156, 214, 240 i 414. Jak usprawnić ich kursowanie w porannym szczycie?
- W związku z licznymi uwagami mieszkańców zwracam się z prośbą o udzielenie informacji na temat możliwości wyznaczenia buspasa na Trasie Toruńskiej na odcinku od Głębockiej do Modlińskiej - pisze białołęcki radny Filip Pelc do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na takim buspasie skorzystaliby najbardziej pasażerowie linii E-9, 132 i 134 - tylko te autobusy korzystają z całego odcinka trasy od Głębockiej do Modlińskiej.
"Będą korki"
Propozycja Pelca nie jest nowa. W ubiegłym roku o możliwość wyznaczenia buspasa na Trasie Toruńskiej pytała Aleksandra Gajewska, radna Warszawy. Wiceprezydent Renata Kaznowska odpisała, że "nie przewiduje się dokonania analiz związanych z organizacją takiego pasa autobusowego, jak również nie są prowadzone w tej sprawie rozmowy z GDDKiA. Sama Generalna Dyrekcja też jest sceptyczna.
- Wprowadzenie buspasa na jezdni zbiorczo-rozprowadzającej na odcinku od Głębockiej do Modlińskiej może spowodować spotęgowanie powstających w godzinach szczytu na drodze głównej i dojazdach zatorów oraz liczne kontrowersje i konflikty społeczne - uważa Leszek Sekulski, wicedyrektor Oddziału d/s Zarządzania Drogami i Mostami. - Analiza zasadności wprowadzenia buspasa powinna uwzględniać szereg pomiarów, w tym napełnienia autobusów, straty czasu i podaż komunikacji miejskiej oraz rzeczywiste potrzeby jej rozwoju na danym odcinku.
Według GDDKiA kluczem do poprawy sytuacji pasażerów na S8 jest budowa trasy Olszynki Grochowskiej i mostu Krasińskiego oraz przedłużenie trasy mostu Skłodowskiej-Curie w głąb Białołęki.
Przymiarki do buspasów
Na pytania o nowe pasy dla autobusów warszawski ratusz zazwyczaj odpowiada, że konieczne są długotrwałe analizy ruchu i prace przygotowawcze. Przymiarki do wyznaczenia buspasa na fragmencie al. Prymasa Tysiąclecia trwają co najmniej od 2015 roku. Tymczasem od zapowiedzi do otwarcia wyznaczonego pasa na Kijowskiej na Pradze minął... tydzień. Jeszcze w tym roku ma powstać kolejny na Raszyńskiej na Ochocie.
- W następnych latach analizowana będzie również możliwość wprowadzenia nowych pasów autobusowych: w 2019 roku na Bitwy Warszawskiej 1920 r. (odc. Grójecka - rondo Zesłańców Syberyjskich), w 2020 - w al. Prymasa Tysiąclecia (odc. Wolska - rondo Zesłańców Syberyjskich) a po zakończeniu budowy Południowej Obwodnicy Warszawy na Puławskiej (odc. POW - al. Wilanowska oraz w Dolinie Służewieckiej (odc. Rodowicza "Anody" - al. Wilanowska).
Gdyby wszystkie przeznaczone do analizy buspasy rzeczywiście powstały, skorzystaliby m.in. pasażerowie kursującej z Nowodworów linii 186, często łapiącej opóźnienia w korkach na Prymasa Tysiąclecia. W północnej części miasta, na Białołęce i Bródnie, nie są obecnie planowane żadne pasy dla autobusów.
(dg)