REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 1san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0
Wola

zabytki »

 

Kiedyś były dumą Warszawy. Zabytki ery przemysłu

  8 września 2021

alt='Kiedyś były dumą Warszawy. Zabytki ery przemysłu'
źródło: Facebook / Warszawa, której kiedyś nie będzie

14 czerwca 1845 roku można uznać za symboliczny początek epoki przemysłowej w Warszawie. Tego dnia zakończyła się ogromna, prywatna inwestycja - budowa pierwszego w mieście dworca i linii kolejowej do Wiednia.

REKLAMA

marywilska najlepszy adres 2marywilska najlepszy adres 0

Z perspektywy dzisiejszych czasów, gdy wszystkie pasażerskie linie kolejowe są dotowane przez państwo i samorządy, geneza Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej może wydawać się nieprawdopodobna. Inicjatorami budowy byli dwaj deweloperzy: wiceprezes Banku Polskiego Henryk Łubieński i właściciel sieci kurierskich dorożek Piotr Antoni Steinkeller. Założona przez nich spółka akcyjna - z pomocą kredytu udzielonego przez Imperium Rosyjskie - w zaledwie dziesięć lat zbudowała linię kolejową z Warszawy do Maczków - dzisiejszej dzielnicy Sosnowca, znajdującej się w XIX wieku na granicy rosyjsko-austriackiej.

Kolejowe zabytki Warszawy

Jak przypomina Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków, Dworzec Wiedeński znajdował się na rogu Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich, w miejscu dzisiejszej Patelni nad stacją metra Centrum. W Warszawie wciąż można jednak znaleźć relikty naszej pierwszej linii kolejowej.

- Szczególnie na Woli można napotkać charakterystyczne ceglane budynki techniczne, magazyny, warsztaty czy domy dla pracowników - pisze konserwator zabytków. - Były one zapleczem, które umożliwiało sprawne działanie Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, zwłaszcza po wybudowaniu linii obwodowej. Jednym z nich jest ceglany jednopiętrowy budynek z lat dziewięćdziesiątych XIX wieku stojący na Woli przy Tunelowej 2, wpisany do gminnej ewidencji zabytków.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Zabytek z oknami PCV

Budynek powstał prawdopodobnie jako dom mieszkalny dla pracowników kolejowych, o czym świadczy podpis na mapie z 1903 roku, jak i układ wnętrz z dużą liczbą małych pokoi. Kolejarze korzystali z niego również w czasach międzywojennych, gdy przebudowana została m.in. klatka schodowa. Konserwator podejrzewa, że układ pomieszczeń z dużą liczbą małych pokoi nie jest oryginalny.

- We wrześniu 1939 roku dom został uszkodzony, ale zniszczenie nareperowano z zachowaniem układu cegieł w elewacji - informuje Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków. - Współcześnie wymieniono w nim dwanaście par okien, niestety na PCV.

(dg)

Dziękujemy, że czytasz nasze artykuły. Chcesz na bieżąco śledzić ważne sprawy w Twojej dzielnicy i w Warszawie?
 Zapisz się do naszego newslettera 
 Obserwuj nas na Google News 
 

REKLAMA

zoliborz swieta 2025 2zoliborz swieta 2025 0

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

cmp 09-2025 3cmp 09-2025 0
Wstąp do księgarni

REKLAMA

marywilska karuzela 1marywilska karuzela 2marywilska karuzela 0

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

marywilska niedziele 2marywilska niedziele 0

REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 2smaki zycia 2024-09-03 0

REKLAMA

bemowo 3bemowo 0

REKLAMA

marywilska pakowanie 1marywilska pakowanie 2marywilska pakowanie 0

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 3refleks chlodnictwo 2024-11-21 0

REKLAMA

bck hip hop 1bck hip hop 2bck hip hop 0

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

marywilska 7 dni w tygodniu 3marywilska 7 dni w tygodniu 0

REKLAMA

bck joga 1bck joga 2bck joga 0

REKLAMA

biedronka 042 3