Budowa tunelu: koszmar na ulicach Międzylesia
22 kwietnia 2015
Wiadomo było, że po zamknięciu części ulic na czas budowy tunelu w okolicy pojawią się utrudnienia i zatory. Mieszkańcy nie spodziewali się jednak, że kierowcy notorycznie będą ignorować wytyczone objazdy i na własną rękę poszukiwać najlepszego skrótu nawet najmniejszymi i najbardziej kameralnymi uliczkami Międzylesia.
- Po zamknięciu Zwoleńskiej nasza Rogatkowa zamieniła się w autostradę. Strach wyjść z domu. Jest tu ograniczenie prędkości do 40 km/h, ale wszyscy mają to gdzieś. Brak chodników dla pieszych, strach iść po ulicy. Nikt nie pomyślał, żeby położyć garby zwalniające. To tylko kwestia czasu, kiedy dojdzie do tragedii takich jak na Mrówczej. Przecież tędy chodzą dzieci do szkoły, dokąd mają one uciekać przed pędzącymi autami? - skarży się mieszkanka Rogatkowej.
To nie jedyna jeszcze do niedawna spokojna uliczka, na której teraz natężenie ruchu wzrosło wielokrotnie.
Współczuję mieszkańcom
- Współczuję mieszkańcom ulic zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie budowy tunelu w Międzylesiu, takich jak Rogatkowa czy Modrzykowa. Drogi te są wąskie, nie posiadają chodnika ani elementów uspokajających ruch samochodowy, a utwardzone są jedynie dziurawymi płytami betonowymi. Takich ulic w Wawrze jest bardzo dużo, ale tutaj dodatkową udręką jest teraz wzmożony ruch samochodowy spowodowany zamknięciem ulicy Zwoleńskiej na odcinku od Rogatkowej do Patriotów oraz ulicy Mrówczej w rejonie Zwoleńskiej - mówi radny Rafał Czerwonka i dodaje, że pytał w urzędzie dzielnicy o możliwości rozwiązania tego problemu, ale odpowiedź, jaką otrzymał, jest co najmniej lakoniczna. Przy tak dużej i ważnej dla Wawra inwestycji nie sposób uniknąć czasowych utrudnień. Na bieżąco monitorujemy sytuację - mówi rzecznik dzielnicy.
Naczelniczka wydziału infrastruktury Wanda Krzemińska poinformowała go, iż "wzmożony ruch samochodowy w przedmiotowych ulicach wynika z niedostosowania się kierowców do wytyczonych objazdów".
- Nie można winić kierowców za to, że korzystają z publicznych ulic, utrzymywanych przez dzielnicę Wawer, a których stan pozostawia wiele do życzenia - podkreśla radny.
Jak to teraz wygląda? Zamknięta dla ruchu samochodowego jest ul. Zwoleńska od Rogatkowej do Patriotów, oraz ul. Mrówcza na odcinkach o długości ok. 150 m po obydwu stronach skrzyżowania ze Zwoleńską. Objazd Zwoleńskiej poprowadzony jest ulicami: Szpotańskiego, Lucerny, Traktem Lubelskim. Zamknięty fragment ul. Mrówczej można objechać ul. Patriotów i następnie ul. Odeską, a w przeciwnym kierunku - utwardzoną ulicą bez nazwy (znajdującą się na południe od ul. Odeskiej) i ul. Patriotów. Ulica bez nazwy oraz Odeska są jednokierunkowe (Odeska z kierunkiem jazdy na zachód od Patriotów, ulica bez nazwy na wschód).
Niestety nic nie zapowiada szybkiego unormowania sytuacji, choć wcześniej zastanawiano się nad zmianą objazdów.
- To optymalny wariant. Przy tak dużej i ważnej dla Wawra inwestycji nie sposób uniknąć czasowych utrudnień. Na bieżąco monitorujemy sytuację. W najbliższym czasie planowane są bieżące naprawy nawierzchni ul. Rogatkowej i Radomszczańskiej - zapowiada Konrad Rajca, rzecznik prasowy urzędu dzielnicy.
AS