Bródno i Targówek: czas na płatne parkowanie?
7 maja 2019
Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze proponuje ustawienie parkometrów na większości obszaru naszej dzielnicy. To byłaby prawdziwa rewolucja.
Najpopularniejsza w Warszawie organizacja zrzeszająca tzw. miejskich aktywistów zaproponowała właśnie "Nowy Ład Parkingowy". Polegałby on m.in. na podniesieniu opłat w centrum do ceny rynkowej (dziś to ok. 6 zł/h), wydłużeniu godzin płatnego parkowania do 8:00-20:00 i podniesieniu ceny abonamentów do 120 zł rocznie za pierwsze auto i 2400 zł za drugie oraz kar do 225 zł. Prawdziwą rewolucją byłoby jednak rozszerzenie strefy płatnego parkowania na fragmenty kilku kolejnych dzielnic, w tym Targówka.
- Obecnie w mieście jest zarejestrowanych ponad 1,2 mln samochodów - przypomina MJN. - W strefie płatnego parkowania miejsc postojowych jest ok. 30 tys. a samych abonamentów dla mieszkańców jeszcze więcej! Taki system nie ma prawa działać, a w efekcie miejsce parkingowe mogą znaleźć jedynie nieliczni. Reszta krąży po mieście, co skutkuje tylko frustracją kierowców, korkami, smogiem i hałasem. Prawdziwą plagą jest nielegalne parkowanie: zastawianie chodników, dróg dla dla rowerów czy niszczenie trawników.
Palcem po mapie
Z przygotowanej przez aktywistów mapy wynika, że w strefie płatnego parkowania znalazłoby się niemal całe Bródno (z wyjątkiem północnego skraju Podgrodzia), większość Targówka (na zachód od Radzymińskiej i Rozwadowskiego) oraz ćwiartka Zacisza leżąca na południowy zachód od skrzyżowania Radzymińskiej z Młodzieńczą i Łodygową.
Oznaczałoby to, że za parkowanie płacilibyśmy m.in. na Kondratowicza, Wysockiego, Łabiszyńskiej, Matki Teresy, Wincentego, Trockiej czy Gilarskiej. Aktywiści proponują zróżnicowanie cen między dzielnicami, więc opłata wynosiłaby zapewne 3 zł/h - dwukrotnie mniej, niż w centrum Warszawy.
Miałoby to zapobiec powtórce sytuacji, do której doszło w 2008 roku na Bielanach. Po ukończeniu budowy linii metra dzielnicę zaczęły zalewać samochody osób dojeżdżających do stacji. Problem nasilił się, gdy otwarto most Skłodowskiej-Curie i pozostaje nierozwiązany do dziś, mimo zapewnienia kierowcom ok. 1500 miejsc na parkingach P+R Młociny i Wawrzyszew.
(dg)