Bareja na Odolanach. "To nie osiedle, to strefa przemysłowa"
13 października 2016
PKP informuje mieszkańców wielkiego osiedla, że nie powinni narzekać na składy kruszywa i betoniarnie, bo są one tam "od zawsze".
- PKP nie planuje wypowiadać umów dzierżawy nieruchomości zlokalizowanych na terenie Odolan - pisze Konrad Bareja z PKP w odpowiedzi na interpelację radnego Krystiana Wilka. - Ze względu na długotrwałą współpracę i pomyślne stosunki biznesowe z podmiotami z Odolan są one traktowane przez nas jako klienci strategiczni. Teren Odolan od zawsze posiadał przemysłowy charakter i nie zmieniło się to do dziś.
Czyżby? Idąc ulicą Jana Kazimierza raczej nie ma się wątpliwości, że to niemal centrum miasta. Bloków i biurowców przybywa w takim tempie, że to nie mieszkańcy i pracownicy, ale ciężarówki wiozące kruszywo wyglądają na nieproszonych gości.
- Mieszkańcom wprowadzającym się do nowych mieszkań znany był przemysłowy charakter terenu - odpowiada Bareja. PKP przypomina, że najemcy są zobowiązani do utrzymywania drogi dojazdowej (którą wyremontowały za własne pieniądze) i przyległego terenu w należytym porządku oraz kupiły maszynę czyszczącą, mającą ograniczyć zapylenie. Argumenty nie przekonują ani mieszkańców, ani samorządowców, którzy wywalczyli już zakaz ruchu ciężarówek na Jana Kazimierza i okolicznych ulicach w godz. 22:00-6:00.
Odpowiedź kolejarzy na pismo radnego nie spodobała się grupie mieszkańców Odolan, którzy zbierają w Internecie podpisy pod listem do prezesa PKP. Domagają się reakcji na swoje problemy.
- Warszawa rozwija się dynamicznie i w ostatnich latach Odolany zaczęły gwałtownie zmieniać charakter z przemysłowego na mieszkalny - piszą. - Te przemiany są widoczne gołym okiem i nie sposób im zaprzeczyć. Ogłaszane przez PKP w przeszłości plany dotyczące działek w kwadracie między Ordona a Sowińskiego przedstawiały wizję zabudowania terenu właśnie osiedlami. Wyłożony w zeszłym roku miejscowy projekt planu zagospodarowania przestrzennego Odolan również przypisuje tej okolicy przede wszystkim mieszkaniowy charakter. Przeznaczenie tego terenu na osiedla mieszkaniowe wydaje się logicznym kierunkiem, biorąc pod uwagę niewielką odległość Odolan od centrum miasta. Jest jasne, że przemiany zachodzące na Odolanach idą w kierunku zdominowania tej okolicy przez funkcję mieszkaniową, a dni funkcjonowania tutaj złomowni czy betoniarni są policzone.
Nie dla kolejarzy. Kilka dni temu PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że na Odolanach powstanie duża stacja przeładunkowa kruszyw i materiałów budowlanych.
- Realizacja tego typu inwestycji spowoduje kolejne protesty i konflikty społeczne, a obszar oddziaływania takich stacji przeładunkowych jest znacznych - mówi burmistrz Krzysztof Strzałkowski. - Chodzi przede wszystkim o pył oraz hałas.
- Priorytetem powinno być wygaszanie działalności przemysłowej w tym rejonie lub szybka budowa drogi technicznej, która pozwoli wyłączyć dla ruchu samochodów ciężarowych ulice Jana Kazimierza, Sowińskiego, Ordona, Grodziską oraz Studzienną - dodaje wiceburmistrz Adam Hać.
(dg)