Administracja ignoruje moje pisma
30 listopada 2010
Proszę o poradę, co mogę zrobić, gdy moja spółdzielnia nie odpowiada na żadne pisma. Ostatnie wysłałem do wiadomości zarządu oraz rady nadzorczej spółdzielni. I nic, żadnej reakcji.
Autor jest prawnikiem w kancelarii Smoktunowicz & Falandysz |
Informacja publiczna
Przepisy ustawy prawo spółdzielcze nie zawierają regulacji stanowiącej o udzielaniu przez spółdzielnię odpowiedzi na zapytania w sprawach indywidualnych. W związku z tym należy sięgnąć do statutu jako wewnętrznej regulacji każdej spółdzielni. Za-sady takiego wewnątrzspółdzielczego postępowania, jego przebieg i obowiązujące w nim terminy są stanowione przez każdą ze spółdzielni nieco odmiennie i aby uzyskać dokładne informacje na ten temat, należy zapoznać się ze statutem kon-kretnej z nich. Przykładowy mechanizm postępowania wygląda następująco: wszel-kie decyzje podejmuje zarząd spółdzielni w ciągu jednego miesiąca od daty zgło-szenia sprawy. O takiej decyzji zarząd zobowiązany jest pisemnie zawiadomić członka spółdzielni najpóźniej w ciągu czternastu dni od daty jej powzięcia. Należy zauważyć, że rada nadzorcza, jako organ kontrolny, będzie właściwa do rozpatrze-nia odwołania od decyzji zarządu.W przypadku, gdy zarząd uchyla się od udzielenia informacji, skutecznym roz-wiązaniem wydaje się być skarga rozpatrywana w postępowaniu o udostępnianie informacji publicznej. Spółdzielnie są bowiem zobowiązane do udzielania informacji o swojej działalności na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Cała procedura wniesienia i rozpoznania takiej skargi regulowana jest przez przepisy ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi z dnia 30 sierpnia 2002 r. Skargę wnosi się do sądu administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są jej przedmiotem. Spółdzielnia może uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy, a jeśli tego nie zrobi, przekazuje skargę sądowi administracyjnemu. Nieprzekazanie przez spółdzielnię skargi w przewidzianym terminie, może spowodować, na wniosek skarżącego, wy-mierzenie jej kary grzywny. Należy zaznaczyć, że zgodnie z regulacją zawartą w ustawie o dostępie do informacji publicznej termin do przekazania przez spółdziel-nię skargi sądowi administracyjnemu wynosi 15 dni, natomiast samo rozpatrzenie powinno nastąpić w terminie 30 dni, licząc od dnia przekazania akt sprawy sądowi.
dr adw. Michał Kuliński
Masz pytanie do prawnika? Dzwoń 22 614-58-28 lub pisz: kchodkowska@gazetaecho.pl.
Prawnik odpowiada na pytania Czytelników tylko na łamach "Echa".