REKLAMA

Białołęka

Komunikacja

 

500 podpisów za przebudową stacji Żerań

  21 lipca 2016

alt='500 podpisów za przebudową stacji Żerań'
źródło: Wikimedia Commons / Action Direct

Kilka lat po remoncie stacja kolejowa potrzebuje... kolejnego remontu. Jej projektanci nie wzięli pod uwagę istnienia niepełnosprawnych, rodziców z małymi dziećmi i osób z dużymi bagażami.

REKLAMA

Warszawskie media i dzielnicowi radni zainteresowali się problemem, o którym piszemy od siedmiu lat: stacja Żerań jest niedostosowana dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na łamach naszego "Echa Białołęckiego" opisywaliśmy tę sprawę już w 2009 roku, gdy stacja była remontowana. Notorycznie psujące się i niewygodne podnośniki, zamontowane na schodach, trudno uznać za udogodnienie dla osób z niepełnosprawnościami, prowadzących wózki dziecięce czy wracających z lotniska z bagażem.

"Po co zakupują tabory"

- Po co ZTM i PKP zakupują nowe tabory przystosowane dla osób niepełnosprawnych, wózków z małymi dziećmi, z wyznaczonymi strefami do przewożenia rowerów oraz bagaży, skoro nie stwarzają odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej skorzystanie z tych dóbr? - pyta na Facebooku radny Marcin Korowaj.

Radny myli fakty. Zarząd Transportu Miejskiego i PKP nie są właścicielami pociągów (ZTM układa trasy dla komunikacji miejskiej, zaś PKP zajmuje się właściwie tylko sprzedażą ziemi i nadzorem nad spółkami kolejowymi, np. nad PKP Polskie Linie Kolejowe) i nie mają nic wspólnego ze stacją Żerań. Kursujące przez nią pociągi należą spółek Szybka Kolej Miejska i Koleje Mazowieckie. Przewoźnicy są zobowiązani do pomocy w dostaniu się na stację i do pociągu osobom mającym trudności z poruszaniem się, ale należy poprosić o pomoc co najmniej 24 godziny przed odjazdem pociągu.

Kup bilet

Kowal zawinił, Cygana powiesili

Wczoraj dziennikarze kilku redakcji lokalnych nagłośnili wypowiedź jednego z pracowników ZTM-u: na pytanie mieszkanki Żerania "Jak dostać się na peron z wózkiem dziecięcym?" odpowiedział "Proponujemy poprosić o pomoc innych pasażerów". Najwyraźniej wszyscy zapomnieli (albo nie wiedzieli tego nigdy), że ZTM jest na stacjach SKM-ki nie gospodarzem, lecz gościem.

- Za infrastrukturę kolejową odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, nie ZTM - przypomina Magdalena Potocka, rzeczniczka ZTM. - Dostrzegamy problem ograniczonej dostępności infrastruktury dla osób z niepełnosprawnościami, podróżujących z dziećmi w wózkach lub większym bagażem. Wielokrotnie poruszaliśmy ten temat podczas spotkań z zarządcą infrastruktury.

- Obecnie na przystanku jedna platforma jest sprawna, natomiast druga po dewastacji jest serwisowana i do niedzieli będzie naprawiona - dodaje Karol Jakubowski z PKP PLK. - Analizujemy techniczne możliwości wprowadzenia zmian w sposobie bezpiecznego i wygodnego dotarcia osób niepełnosprawnych na perony przystanku Żerań.

REKLAMA

Kolejarze wolno się uczą

Aż trudno uwierzyć, że modernizując w XXI wieku stację kolejową nie zbudowano na niej normalnych wind, umożliwiających dotarcie na perony i przystanki autobusowe. Trwające i planowane przez PKP PLK remonty na szczęście są już oparte na projektach, które uwzględniają potrzeby wszystkich pasażerów. Tak jest na trasie Warszawa - Czachówek, tak będzie też na linii z Ochoty na Pragę czy z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego.

- Obecnie wszystkie modernizowane stacje i przystanki są przystosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz matek z dziećmi w wózkach - mówi Karol Jakubowski. - Wyciągamy wnioski z przeprowadzanych prac i zależy nam na montażu urządzeń wandaloodpornych i do obsługi zarówno niepełnosprawnych, jak i opiekunów z dziećmi w wózkach.

Mieszkańcy Żerania zebrali już 500 podpisów pod petycją o modernizację stacji, ale w obecnej sytuacji trudno oczekiwać dużych zmian. PKP PLK ma już zaplanowane poważne inwestycje (włącznie z budową nowych stacji), które zostaną przeprowadzone w najbliższych latach i sfinansowane z dotacji unijnych. Niestety, remont stacji Żerań przeprowadzono o dziesięć lat za wcześnie, w czasie, kiedy kolejarze nie słuchali dziennikarzy i pasażerów.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Komentarze (2)

# -nie ta strona?

21.07.2016 17:30

-przede wszystkim przedłużyć perony na Choszczówce i innych stacjach w kierunku Legionowa-aby pasażerowie mogli podróżować w normalnych składach pociągów -nie skróconych ze względu na krótkie perony.prosimy tylko nie korzystać z tz.rozwiązań "kompaktowych"PKP tz w przypadku Legionowa - pupa urzędnika przysłonięta dyplomatką za zardzewiałym blaszakiem zwanym przez PKP dworcem - Legionowianie sami wybudowali sobie dworzec na miarę swoich aspiracji.-ale peronów sami przedłużać nie będą bo nie są do tego uprawnieni-prosimy więc o wyjątkowo "nie kompaktowe" rozwiązanie problemu przez PKP I kolejne też "niekompaktowe" dla Żerania.

# lutek

23.07.2016 17:59

wprowadzić ekrany na trasie kolei
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe