ZWOLNIJ na Świderskiej. Kierowcy ustąpią pierwszeństwa
20 września 2018
Rowerzyści i kierowcy czekają już prawie dwa lata na obiecane poprawienie bezpieczeństwa na Świderskiej.
Przejazd rowerowy przez Świderską, obok nasypu mostu Skłodowskiej-Curie, to miejsce, w którym w każdej chwili może dojść do groźnego wypadku. Zjeżdżający z góry rowerzyści są całkowicie niewidoczni dla kierowców przejeżdżających pod estakadą. Aby rozwiązać ten problem, Zarząd Dróg Miejskich chciałby zmienić organizację ruchu i oznakowanie.
- Projekt jest już uzgadniany z Biurem Polityki Mobilności i Transportu - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka ZDM. - Główne zmiany w stosunku do stanu obecnego to pasy akustyczne z czerwonej farby grubowarstwowej oraz napis "ZWOLNIJ" zarówno na drodze dla rowerów, jak i na jezdni, grubowarstwowe czerwone malowanie przejazdu oraz przejścia. Chcemy także zmienić pierwszeństwo na skrzyżowaniu Świderskiej z prostopadłą drogą wewnętrzną. Obecnie jadący Świderską mają pierwszeństwo a docelowo będzie to skrzyżowanie równorzędne.
Przejazd straszy od lat
Niebezpieczne miejsce powstało równolegle z trasą mostu Skłodowskiej-Curie. Aleksander Buczyński z Zielonego Mazowsza już sześć lat temu zwracał uwagę, że zgodnie z projektem wykonawczym trasy mostowej z listopada 2008 roku przejazd miał być umieszczony na progu zwalniającym, wymuszającym zmniejszenie prędkości samochodów.
- Byłem świadkiem sytuacji o włos od tragedii, kiedy samochód w ostatniej chwili zahamował przed grupą rowerzystów - pisał Jan Poczobut, który zaproponował wyniesienie przejazdu i przejścia w ramach budżetu partycypacyjnego. - Brak bezpieczeństwa w tym miejscu sygnalizują zarówno rowerzyści, jak i kierowcy. Poza sezonem rowerowym z przejścia korzysta wiele osób chcących dostać się na przystanek tramwajowy i autobusowy oraz biegacze biegnący przez most.
Gdy pomysł poparło prawie 1700 mieszkańców Białołęki, wydawało się, że sprawa jest rozwiązana (zgodnie z regulaminem głosowania był na to czas do grudnia 2016 roku). Na drodze stanęły jednak absurdalne przepisy.
Za blisko mostu
- Nie można wybudować progu zwalniającego tak blisko mostu, więc w uzgodnieniu z autorem zostanie zaprojektowane i wykonane rozwiązanie zamienne - wyjaśniali w kwietniu drogowcy. - Analizowany był również wariant z budową drogi dla rowerów wzdłuż Świderskiej po stronie Wisły, aby nie trzeba było przejeżdżać na drugą stronę. Nie pozwala jednak na to zapis planu zagospodarowania.
Innymi słowy: nie można było zbudować progu zbyt blisko mostu, na który nie da się w tym miejscu wjechać samochodem, a plan miejscowy jest na tyle restrykcyjny, że uniemożliwił wprowadzenie najbardziej rozsądnego rozwiązania.
(dg)