Rotory w SP 267 na Żoliborzu. Nowy sposób na koncentrację uczniów
wczoraj
Szkoła Podstawowa nr 267 im. Juliusza Słowackiego przy ul. Braci Załuskich 1 jako pierwsza w dzielnicy zdecydowała się wprowadzić nowatorskie narzędzie wspierające koncentrację uczniów - tzw. rotory. To połączenie biurka z rowerkiem treningowym, które pozwala uczniom na rozładowanie nadmiaru energii w trakcie lekcji, bez zakłócania ich przebiegu.
Pomysłodawczynią projektu jest nauczycielka francuskiego Donata Paźniewska, która nie tylko zainicjowała wprowadzenie rotorów, ale też zadbała o finansowanie i realizację pilotażowego programu.
Francuska inspiracja, lokalna innowacja
- Wpadłam na pomysł wprowadzenia rotorów po obejrzeniu francuskiego reportażu o innowacyjnych metodach nauczania. Moi dwujęzyczni uczniowie spędzają w szkole więcej czasu niż ich rówieśnicy z klas ogólnych, przez co mają więcej niespożytkowanej energii. Uznałam, że warto dać im możliwość połączenia nauki z ruchem - mówi Donata Paźniewska.
Z obserwacji nauczycielki wynika, że uczniowie chętnie korzystają z rotorów i są bardziej zmotywowani do udziału w zajęciach.
Podławkowe rowerki zmieniają podejście do nauki
Nie wszystkie dzieci potrafią przez 45 minut siedzieć w bezruchu i w pełni się koncentrować. Rotory umożliwiają uczniom delikatną aktywność fizyczną bez konieczności wstawania z miejsca. Pozwala to lepiej radzić sobie z napięciem i zwiększyć efektywność nauki - szczególnie w przypadku uczniów, którzy uczą się lepiej, będąc w ruchu.
- Rotory stały się stałym elementem wyposażenia klasy. Uczniowie korzystają z nich według własnych potrzeb, co nie zakłóca przebiegu lekcji. Wprowadzenie tego rozwiązania pokazało, że dostosowanie warunków nauki do indywidualnych potrzeb dzieci realnie podnosi jakość edukacji - podsumowuje Renata Kozłowska, burmistrz Żoliborza.
Korzyści nie tylko dla mózgu
Oprócz wpływu na koncentrację i zaangażowanie uczniów, rotory wspierają też sprawność fizyczną. Ćwiczenia na nich poprawiają krążenie, rozwijają koordynację ruchową oraz wzmacniają dolne partie mięśni. Dodatkowo stymulują układ nerwowy, co może mieć pozytywny wpływ na ogólny rozwój dziecka.
(db)