Zielona fala przestała działać. "Chcemy to rozwiązać"
18 grudnia 2017
Priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniu z Traktem Nadwiślańskim nie działa już od kilku miesięcy. Problemy z zieloną falą są też przy Galerii Północnej.
Gdy otwierano trasę tramwajową na Tarchomin i Nowodwory, była ona reklamowana jako najszybsza w Warszawie. Jeśli nie liczyć rozjazdu przy Marymonckiej i wjazdu na pętlę Młociny, składy linii 2 pokonywały drogę szybko i sprawnie, korzystając z zielonej fali na skrzyżowaniach. Sytuacja zepsuła się latem.
- W sierpniu priorytet dla komunikacji szynowej na Tarchominie przeszedł do historii - pisaliśmy wówczas. - Pasażerowie jadący rano do pracy tracą cenne sekundy na skrzyżowaniu Światowida z Traktem Nadwiślańskim, gdzie tramwaje linii 2 i 17 skręcają w kierunku trasy mostu Skłodowskiej-Curie.
"Tramwaj zasłania widoczność"
Jak informował Zarząd Dróg Miejskich, priorytet został wyłączony w związku z budową Biedronki i przedłużenia Traktu Nadwiślańskiego. Dziś nowy fragment ulicy jest już gotowy, ale zielona fala nie wróciła. Radny Wojciech Tumasz, który apelował o jej przywrócenie od wakacji... nie doczekał się odpowiedzi do dziś.
- Brak priorytetu na skrzyżowaniu z Traktem Nadwiślańskim skutkuje podwyższonym zagrożeniem na skrzyżowaniach Światowida z ulicami wewnętrznymi, prowadzącymi do budynków przy Nagodziców i na parking sklepu Lidl - pisze radny. - W momencie, gdy tramwaj jadący w kierunku mostu oczekuje przed sygnalizatorem, całkowicie zasłania widoczność kierowcom wyjeżdżającym z parkingu sklepu Lidl oraz skręcającym na ten parking ze Światowida. Ponadto obserwując wykorzystanie dodatkowego wlotu Traktu Nadwiślańskiego stwierdzam, że ruch pojazdów jest na nim pomijalnie mały i z pewnością przywrócenie priorytetu dla tramwajów nie doprowadzi do blokady.
Problemów jest więcej
Już po kilku przejazdach tramwajem z Nowodworów na Młociny można stwierdzić, że priorytet nie działa prawidłowo także na skrzyżowaniach z Książkową czy Śreniawitów. Tramwaje zatrzymują się na czerwonym nie tylko w godzinach szczytu, gdy kilka składów jedzie jeden za drugim, ale nawet w południe, gdy ruch jest mały.
- Sygnalizacja po zmianach związanych z budową galerii handlowej działa inaczej niż dotychczas i chcemy to zmienić - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Wpływ na płynność przejazdu tramwajem ma także budowa Biedronki. Nasi pracownicy przyjrzą się wszystkiemu na miejscu. Chcemy to rozwiązać.
(dg)