REKLAMA

Białołęka

inwestycje »

 

Brakuje co najmniej 250 milionów na zajezdnię na Annopolu

  13 września 2021

alt='Brakuje co najmniej 250 milionów na zajezdnię na Annopolu'
źródło: TW

Nowa zajezdnia tramwajowa będzie dla budżetu Warszawy ogromnym obciążeniem. Najtańsza oferta na budowę opiewa na 655 mln zł.

REKLAMA

Zajezdnia tramwajowa na białołęckim Annopolu niespodziewanie okazała się jedną z najdroższych inwestycji, jakie będzie prowadzić w najbliższych latach warszawski ratusz. Urzędnicy szacowali jej koszt na 406 mln zł, ale najtańsza oferta, jaką otrzymali, opiewała na 805 mln zł. Podczas aukcji firma ZUE zdecydowała się zejść do 655 mln zł.

Brakuje pieniędzy

Sama aukcja ofert przebiegała z problemami. Podczas jej trwania doszło do usterki technicznej, która wymusiła jej przerwanie. Po dokończeniu aukcji okazało się, że prowadzi ZUE przed Budimexem i Gülermakiem. Wszystkie oferty zdecydowanie przekraczają planowany przez Tramwaje Warszawskie budżet. Jeśli na wykonawcę wybrane zostanie ZUE, w kasie stołecznego samorządu trzeba będzie znaleźć 250 mln zł.

Warto dodać, że w tegorocznym budżecie miasta jest już dziura w wysokości 1,9 mld zł. Jeśli nie liczyć inwestycji w komunikację miejską (metra na Bródno, Górce i Chrzanów), największym wydatkiem ratusza jest obecnie budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej na pl. Defilad za 424 mln zł. Żeby zbudować zajezdnię tramwajową, Rada Warszawy będzie musiała dokonać cięcia wydatków, zwiększyć zadłużenie albo zrezygnować z inwestycji. Częściową alternatywą dla budowy zajezdni może być rozbudowa istniejących zakładów o dodatkowe tory. Pod uwagę jest brane nawet pozostawianie części tramwajów na noc na pętlach.

Kup bilet

"Imperialne" plany Tramwajów

Niezależnie od tego, co zrobią urzędnicy w sprawie zajezdni na Annopolu, fakty pozostają faktami: w budżecie Warszawy jest za mało pieniędzy, by zrealizować w terminie wszystkie planowane inwestycje: trasę do Wilanowa, na Gocław, na Kasprzaka i na wschodnią Białołękę, a także remonty w al. Jana Pawła II, al. Waszyngtona i na Obozowej. O tramwaju wzdłuż Modlińskiej z pewnością można w najbliższych latach zapomnieć.

Trzeba też wspomnieć o innym problemie, związanym z inwestycjami tramwajowymi. W miarę zastępowania polskiego węgla droższymi i mniej wydajnymi odnawialnymi źródłami energii, a także importowanym z USA czy Kataru gazem, koszty produkcji prądu w Polsce będą coraz szybciej rosnąć. Koszty utrzymania rosnącej sieci tramwajowej - już dziś jednej z większych w Europie - również będą coraz większe.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (17)

# kiekura

13.09.2021 14:45

nie zdziwcie się jak go rozstrzygną, ale obiecanych remontów chodników, zieleni i parkingów nie zobaczymy przez najbliższe lata

# DBC

13.09.2021 15:13

"W miarę zastępowania polskiego węgla droższymi i mniej wydajnymi odnawialnymi źródłami energii"
Faktycznie, palmy dalej węglem. Jeszcze za mało dusimy się od smogu, za mało podtruwamy naturę.

# zsd

13.09.2021 15:36

Zajezdnia została zaprojektowana w wariancie drogim...

REKLAMA

# Xxx

13.09.2021 15:39

Czaskoś i jego banda nieudaczników znów się przeliczyli

# kierowca

13.09.2021 17:15

Kiedy otwarcie POW ? ? ?

# lol

13.09.2021 17:33

#DBC napisał(a) 13.09.2021 15:13
Faktycznie, palmy dalej węglem. Jeszcze za mało dusimy się od smogu, za mało podtruwamy naturę.
Długość życia w Polsce w 2019 roku była najdłuższa w całej naszej historii.

REKLAMA

 drugastrona

14.09.2021 09:59

Brawo partia rządząca, która konsekwentnie odbiera wpływy samorządom! Niestety, za pisu Warszawa będzie miała pod górkę, bo pis Warszawy nienawidzi. Co to jest za problem choćby zlikwidować chore janosikowe, które co roku płacimy z kredytu, bo nas na nie nie stać? Wystarczyłaby jedna decyzja pisu. No ale gdzieś tam na Podkarpaciu w bastionie pisu lokalny sołtys sobie z naszych warszawskich podatków wybrukuje dojazd do chałupy - a setki tysięcy warszawiaków zostanie bez ważnych inwestycji.

# Xyz

14.09.2021 11:58

A niby dlaczego drugastrono miałby PIS zlikwidować janosikowe skoro nie zrobiła tego PO za swych rządów mimo że HGW była jej wówczas wiceprzewodnicząca. Wal się misiu z pretensjami do Tuska. Frajer ostatni.

# ff3r2w

14.09.2021 13:33

Janosikowe jest dla Warszawy fatalne. Ani PiS ani PO jednak nie chcieli tego zmienić. A czemu? Bo i jednym i drugim zależy na polaryzacji ludzi, lepiej jak się kłócimy, łatwiej rządzić.... A w Warszawie obecna władza jest po prostu beznadziejna. Inwestycje lokalne, te najbardziej potrzebne ludziom - stanęły na dobre. W planach dalsze zwężanie ulic i most pieszy. Komuś się pomyliły priorytety!

REKLAMA

# nollia

14.09.2021 14:38

Macie wszyscy bardzo białołęckocentryczny punkt widzenia - to nie jest tak, że miasto ma rzucać wszystko i budować tylko ulice na tym zadopiu. Inne dzielnice też mają swoje potrzeby i budżety inwestycyjne.
Wiedzieliśta co kupiliśta, więc nie płakać teraz, że w centralnych dzielnicach realizuje się potrzeby, które z punktu widzenia Białołęki zdają się zbyteczne.

# cewfe

14.09.2021 16:07

#nollia napisał(a) 14.09.2021 14:38
Macie wszyscy bardzo białołęckocentryczny punkt widzenia - to nie jest tak, że miasto ma rzucać wszystko i budować tylko ulice na tym zadopiu. [..]

To trochę nie tak - sprzeciwiamy się po prostu pakowaniu kasy w inwestycje z tyłka naszym kosztem. Nie ma znaczenia czy jestem z Białołęki, z Wawra czy Ursynowa. Wymagam, żeby podatki jakie wszyscy płacimy szły w pierwszej kolejności na tzw. pierwsze potrzeby mieszkańców. Naprawdę trudno mi jest zaakceptować inwestycję w most pieszy kiedy miasto nie radzi sobie z chodnikiem czy kanalizacją. A dziś mamy systemowo zwalony budżet przy którego poziomie taka Białołęka NIGDY nie dogoni potrzeb związanych choćby z drogami, czyli systemowo proporcje budżetu są źle ustawione. I nie chodzi tylko o drogi, ale też chodniki przy drogach już istniejących. Miasto z jednej strony pozwala na budowę wielkich osiedli a z drugiej ma w nosie potrzeby mieszkańców :(

# nollia

15.09.2021 07:42

@cewfe,
Białołęka z powodu swojej powierzchni i bardzo ekstensywnej zabudowy zawsze będzie workiem bez dna. Na Białołęce mieszka ledwo 130-140 tysięcy ludzi, co stanowi ledwo 7% mieszkańców Warszawy. Pozostałe 93% mieszkają w innych dzielnicach i mają prawo oczekiwać, że ich podatki nie będą ładowane wyłącznie w zadopie na które nigdy nie zaglądają, bo nie ma po co.

REKLAMA

# Madbutcher

15.09.2021 08:44

Moim zdaniem powinno być tak: jeżeli ktoś mieszka w miejscu, gdzie nie ma kanalizacji, chodników, latarni, asfaltu na ulicy a do najbliższego przystanku autobusowego albo szkoły podstawowej ma dwa kilometry, to powinien płacić niższe podatki od tego, kto ma pełną infrastrukturę pod nosem. Mowa tu o podatku gruntowym, ale przede wszystkim o PIT, którego część również trafia na szczebel lokalny.
Wtedy miasto i dzielnice zastanowiłyby się dwa razy, co jest bardziej potrzebne - muzeum za 450 baniek, kładka przez Wisłę dla hipsterów, czy może jednak kanalizacja na Białołęce.

# tetryk

15.09.2021 08:57

Chciałeś zamieszkać na Białołęce, bo taniej i nic nie ma - to ponoś teraz konsekwencje swojej decyzji, a nie oczekujesz że całe miasto będzie się zrzucać na kanalizację i drogi na Białołęce. Nie bez powodu było taniej.

# cewfe

15.09.2021 10:19

#Madbutcher napisał(a) 15.09.2021 08:44
[..] miasto i dzielnice zastanowiłyby się dwa razy, co jest bardziej potrzebne - muzeum za 450 baniek, kładka przez Wisłę dla hipsterów, czy może jednak kanalizacja na Białołęce.
Dokładnie!! I nie chodzi mi o to, żeby płacić mniej - chętnie dorzucę się nawet bardziej do lokalnych inwestycji ale kaska powinna iść w parze z jakością usług. Zupełnie za to nie rozumiem komentujących w stylu "chciałeś tanio to masz". Tak, chciałem mieć dom i stać mnie było na taki na Białołęce. Nie żałuję, bo mieszka mi się dużo lepiej niż w bloku na Ursynowie. Płacę podatki tak samo jak inni. Dlaczego zatem mam nie mieć prawa wymagać, żeby i w mojej okolicy coś się zmieniało a mam finansować most pieszy? Piszecie, że ledwo 130 tyś ludzi. No właśnie, jest to 5-ta (z 18.) najbardziej zaludniona dzielnica i taka, która rośnie najszybciej w całej Stolicy. To źle? Uwiera Was to?

REKLAMA

# Ryba

17.09.2021 14:20

#tetryk napisał(a) 15.09.2021 08:57
Chciałeś zamieszkać na Białołęce, bo taniej i nic nie ma - to ponoś teraz konsekwencje swojej decyzji, a nie oczekujesz że całe miasto będzie się zrzucać na kanalizację i drogi na Białołęce. Nie bez powodu było taniej.
Tylko dziwnym trafem Białołęka najlepiej się rozwijała na początku wieku, gdy był inny ustrój Warszawy i funkcjonowały dzielnice-gminy, dysponujące własną kasą. To wskazuje, że kasa idzie dziś w przeciwnym kierunku niż ci się wydaje.
Co do oczekiwań to sytuacja wygląda następująco. Miasto nie musiało pozwalać na budowę osiedli itp. na całym terytorium tak rozległej Białołęki. Wystarczyło uchwalić odpowiednie plany zagospodarowania przestrzennego i byłoby po sprawie. Z jakichś jednak powodów tego nie zrobiło i teraz są konsekwencje. Psim obowiązkiem miasta jest zapewnić szkoły, przedszkola, drogi, chodniki. Jeżeli tego nie robi, to jest do d....

# Tina

11.11.2021 02:17

Muzeum Sztuki Nowoczesnej to ostatnia potrzeba tego miasta. Najłatwiej jest zbudować coś co nie wymaga dużych planów uzgodnień wywłaszczeń. Sztuka nowoczesna ma tak mało fanów, że właściwie nie wiadomo dla kogo to muzeum. Najpierw potrzeby podstawowe a sztuka o ile jest dobra to sama się obroni.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe