"Za rozwój". Przebudowa al. Jana Pawła II nagrodzona
28 sierpnia 2020
Projekt zmian w centrum Warszawy otrzymał nagrodę w konkursie Real Estate Impactor 2020.
Real Estate Impactor to coroczne wydarzenie organizowane przez "Rzeczpospolitą" i "Nieruchomości Rzeczpospolitej". W tym roku prelegenci rozmawiali m.in. o wpływie kryzysu na rynek mieszkaniowy, inwestowaniu w mieszkania na wynajem i ulicach handlowych, zaś na koniec - już tradycyjnie - rozdano nagrody. W kategorii "Wizja zmieniająca oblicze miasta - projekt" wygrał warszawski ratusz.
- Nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w budowie, zmiany na al. Jana Pawła II i rondzie Czterdziestolatka w toku - pisze wiceprezydent Michał Olszewski. - Ta inwestycja to jeden z kluczowych punktów programu prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Dzięki, "Rzeczpospolita", za to wyróżnienie. Pracujemy dalej!
Zmian w ścisłym centrum ma być więcej. W najbliższych miesiącach ratusz planuje nie tylko przebudowę odcinka al. Jana Pawła II między rondami Czterdziestolatka i ONZ i dokończenie Muzeum Sztuki Nowoczesnej na pl. Defilad, ale też odtworzenie pawilonu Emilia w parku Świętokrzyskim oraz przekształcenie w deptak skrzyżowania Brackiej, Kruczej, Zgody, Szpitalnej i Chmielnej.
Przebudowa al. Jana Pawła II
- Ulica ta przetrwała w praktycznie niezmienionym stanie ponad 60 lat, w czasie których toczyły się tam tylko doraźne prace remontowe - pisze urząd miasta. - Wysłużona nawierzchnia jezdni, z licznymi łatami i koleinami, domaga się pilnej wymiany. Krawężniki sprzed kilkudziesięciu lat są wyszczerbione i powykrzywiane. Stare, nierówne, miejscami bardzo wąskie, połatane, asfaltowe chodniki nie przystają do centrum europejskiej stolicy. Parkowanie samochodów odbywa się w większości na chodnikach, częściowo w miejscach do tego nieprzeznaczonych.
Podczas przebudowy czeka nas m.in. remont jezdni, poszerzenie chodników oraz zasadzenie dużej ilości zieleni. Największą zmianą będzie wyznaczenie przejść dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka, dzięki którym możliwe będzie wygodne przejście z Dworca Centralnego i Złotych Tarasów na przystanki tramwajowe czy do powstającego wieżowca Varso. Powstanie też droga rowerowa oraz zatoki postojowe.
- Inwestycja zakłada remont i przebudowę istniejących jezdni, by zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego - zapowiada Zarząd Dróg Miejskich. - Dziś w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerza się do pięciu pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy.
(dg)