Wola 2012 - ciąg dalszy nastąpił
28 grudnia 2012
Latem na Woli uaktywnili się różnej maści zboczeńcy - od krzakowych onanistów po miłośników damskich biustów (zainteresowanych odsyłamy na www.gazetaecho.pl). Ale nie samymi przestępstwami żyła Wola w drugiej połowie roku...
Lato
Pod koniec zeszłego roku Gimnazjum Integracyjne nr 52 przy ul. Deotymy 37 otrzymało honorowe wyróżnienie od prezydent Warszawy w projekcie "Szkoła z pomysłem". Pomysłów gimnazjalistom brakuje niestety już tylko w jednej dziedzinie - w sporcie. Uczniowie wciąż nie mogą korzystać z przyszkolnego boiska, które od lat jest w fatalnym stanie. Od dwóch dekad nie było tam remontu, ale inwestycja ta przewidziana jest do realizacji w latach 2012-2014. - W tym roku mamy zabezpieczone pieniądze na wykonanie projektu, który w kolejnych dwóch latach będzie realizowany - zapewnia rzeczniczka urzędu dzielnicy Wola.
Na terenie Warszawy funkcjonuje już 57 stacji wypożyczalni rowerów miejskich, w których dostępne są 1024 jednoślady. W przyszłym roku zostanie uruchomionych 70 nowych stacji. Trzy z nich na Woli. Jedna stacja stanie przy Muzeum Powstania Warszawskiego, a dwie kolejne w rejonie ronda Daszyńskiego. Szkoda, że tylko trzy. Nie wypełnią dziury między Śródmieściem a Bemowo Bike.
Teren zieleni pomiędzy Wolską, Sowińskiego, Jana Kazimierza i Karlińskiego to idealne miejsce na spacery, opalanie, a może zabawę dla dzieci. Niemal dwa lata temu władze dzielnicy wpadły na pomysł, aby zapytać mieszkańców o to, jak to miejsce ma ich zdaniem wyglądać. Przeprowadzono konsultacje społeczne i... na tym sprawa się zakończyła.
Od kilku miesięcy krążą plotki o likwidacji Teatru Na Woli. Tadeusz Słobodzianek, nowy dyrektor Teatru Dramatycznego, planuje połączenie trzech teatrów z jednym zespołem artystycznym, administracyjnym i technicznym, co ma ułatwić organizację pracy. - Rzeczywiście Teatr Na Woli od stycznia 2013 roku staje się Sceną im. Tadeusza Łomnickiego, która zostaje włączona do Teatru Dramatycznego. Jednak o likwidacji sceny nie ma mowy - zapewnia również Szymon Majewski, rzecznik Teatru Na Woli.
Większość przystanków tramwajowych w Warszawie jest wydzielona z jezdni samochodowych, jednak nie wszędzie tak jest. Dobrym przykładem jest choćby ulica Obozowa, gdzie do tramwaju, zatrzymującego się na przystanku, trzeba dojść przechodząc przez jezdnię. Wystarczy zatem chwila nieuwagi kierowcy, by potrącić pasażera - właśnie na Obozowej doszło do wypadku, gdzie samochód potrącił dziewczynkę wysiadającą z tramwaju. Przebudowa przystanków na Obozowej jest tylko kwestią czasu. - Do końca tego roku ogłosimy przetarg - zapowiada Michał Powałka z Tramwajów Warszawskich. - Planujemy, że w przyszłym roku przygotujemy projekt zmian, a później będziemy je wprowadzać w życie.
Jesień
Radny Marek Bojanowicz zgłosił wniosek o odtworzenie wyciągu narciarskiego na górce w parku Moczydło. Taka inwestycja w planach dzielnicy już jest, planowana była na lata 2013-17. No właśnie - była planowana. - Łączny koszt jej realizacji został oszacowany na kwotę 3,5 mln zł - mówi rzeczniczka urzędu dzielnicy Wola. Na razie to koniec informacji na ten temat.
Jest projekt budowy drugiej jezdni ulicy Prostej pomiędzy rondem Daszyńskiego a rondem ONZ. Przewidywany koszt to 70 mln zł plus wydatki na odszkodowania za zabrane działki, zdecydowanie większe od tej kwoty. - Czekamy na zakończenie budowy metra w tym rejonie - mówi Małgorzata Gajewska-Ostrowska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
Znowu Sarmata. Nowy plan zagospodarowania zaznacza, że stadion Sarmaty pozostanie terenem sportowym. - To w dużym stopniu efekt zarówno działań formalnych rady dzielnicy, jak i mieszkańców Woli. Jak będzie wyglądać przyszłość tego terenu, tego jeszcze nikt nie wie - mówi rzeczniczka urzędu.
Opozycyjnie radni Woli wysłali list do prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz oprotestowujący dzielnicowy załącznik do budżetu na rok 2013. Budżet wyniesie 421 mln zł, a to o 47 mln za mało w stosunku do potrzeb. - Pieniędzy brakuje praktycznie na wszystko. A to, że nie ma 600 tys. na dożywianie dzieci w szkołach, to już zakrawa na skandal - mówi wiceprzewodniczący rady Paweł Pawlak, były wiceburmistrz. Wola chce za to zbudować kolejny budynek komunalny, choć nikt jeszcze nie uporządkował problemów już istniejących lokali, wynajmowanych Wietnamczykom, Ukraińcom, a nawet na agencje towarzyskie.
Mennica Polska SA ma w planach nowoczesne centrum biznesowo-rekreacyjne, które stanie się wizytówką Woli. W najbliższym czasie prawdopodobnie powstanie część projektu zlokalizowana przy ul. Pereca. Ciekawe są jednak zaproponowane przez projektantów rozwiązania drogowe - zakładające przywrócenie przebiegu przedwojennych ulic oraz stworzenie otwartego dla mieszkańców pasażu, od fabryki Norblina do Grzybowskiej.
W ostatnich latach w rejonie ul. Ciołka zaczęło funkcjonować wiele firm i instytucji. W efekcie na niedawno zmodernizowanej ulicy stale brakuje miejsc parkingowych. O problemie zaczęło być jednak głośno dopiero, kiedy w czerwcu br. na Ciołka pod kołami pędzącego samochodu zginęła czteroletnia dziewczynka. - Do wypadku by nie doszło, gdyby były tam ustawione słupki - twierdzi Marcin Feresz, wolski społecznik. - W 2013 roku planowana jest nowa organizacja ruchu na ul. Ciołka - informuje rzecznika dzielnicy. - Zakłada ona ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz zamontowanie progów zwalniających - wyspowych.
"Priorytety dla tramwajów" to akcja mająca na celu uprzywilejowanie przejazdu tramwajów przez skrzyżowania. Pierwszą z tras przewidzianych do objęcia priorytetami był ciąg ulic Wolska - Połczyńska - Powstańców Śląskich - al. Reymonta - Wólczyńska - Nocznickiego - Młociny oraz ul. Górczewska, czyli pilotażowy projekt zwany T10. - Trwają prace nad projektami obejmującymi priorytety dla tramwajów na odcinku od parkingu P+R Połczyńska do ul. Redutowej, czyli fragmencie T10 - informuje rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Liczymy na to, że w ciągu dwóch lat priorytet dla tramwajów będzie obejmować cały odcinek T10.
Resztę informacji z 2012 roku można znaleźć na stronie internetowej "Echa". Co przyniesie przyszły?
Wiktor Tomoń