Więcej Veturilo nie będzie
23 marca 2023
Radna Joanna Tomaszewska zwróciła się do samorządu warszawskich Bielan o dodatkowe stacje Veturilo na terenie dzielnicy. Czy są one jednak potrzebne?
W marcu wystartowała nowa edycja Veturilo, czyli Warszawskiego Roweru Miejskiego. Jak wyjaśniają urzędnicy, kształt Veturilo, to "wypadkowa wielu czynników" - profesjonalnej koncepcji opracowanej specjalnie dla Warszawy, konsultacji społecznych oraz sytuacji rynkowej i możliwości finansowych miasta
Veturilo na Bielanach
"Jedną z głównych zasad przyświecających organizowaniu systemu rowerów miejskich jest większe nasycenie stacji w obszarach, które odwiedza dużo osób, czyli potencjalnych użytkowniczek i użytkowników" - czytamy na stronie warszawskiego magistratu.
Najwięcej stacji, bo aż 60, znalazło się w Śródmieściu.
Jedna z najpopularniejszych tras Veturilo jest na Bielanach
Sezon Veturilo startuje w środę 1 marca. Największego ruchu tradycyjnie można się spodziewać między stacją metra Stare Bielany a kampusem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Lesie Bielańskim. To od lat jedna z najpopularniejszych tras, którymi poruszają się użytkownicy Veturilo.
Na drugim miejscu z 35 stacjami jest Wola, a na trzecim z 26 stacjami Praga-Południe. Łącznie w całym mieście jest ich równo 300. Dość przeciętnie na tym tle wyglądają Bielany, tutaj przewidziano 15 stacji. Znaleźć je można na rogu Reymonta i Conrada, Broniewskiego i Perzyńskiego, Kochanowskiego i Galla Anonima, Książąt Mazowieckich i Heroldów, Marymonckiej i Dewajtis, Marymonckiej i Podleśnej, Marymonckiej i Przy Agorze, Wólczyńskiej i Conrada oraz przy bielańskim ratuszu, metrze Młociny, Słodowiec, Wawrzyszew i Stare Bielany, w Parku Kępa Potocka i przy UKSW.
Chcą więcej Veturilo
Radna Joanna Tomaszewska na prośbę mieszkańców zwróciła się do samorządu Bielan o dodatkowe stacje rowerów miejskich, które mogłyby stanąć na Chomiczówce.
- Na terenie miasta powstało około 300 stacji rowerowych, w tym na Bielanach zaledwie 15. W związku z tym, że dodatkowe stacje mogą być finansowane przez poszczególne dzielnice, zwracam się z pytaniem, czy władze dzielnicy planują takie finansowanie - zapytała radna Tomaszewska.
Bielany nie potrzebują nowych stacji Veturilo?
Jak się dowiedzieliśmy, koszt uruchomienia dodatkowej stacji Veturilo wyniósłby w tym roku ponad 55 tys. zł, zaś w każdym następnym roku aż do 2028 - ponad 50 tys. zł. Łącznie w latach 2023-2028 dzielnica musiałaby posiadać zarezerwowane pieniądze w Wieloletniej Prognozie Finansowej na tylko jedną stację 306 tys. zł. Jak informuje burmistrz Grzegorz Pietruczuk, obecnie samorząd Bielan nie posiada takich pieniędzy. Jak przypomina, stacje rowerów miejskich są utrzymywane również z opłat za wypożyczenia.
- Dlatego Zarząd Dróg Miejskich ustawia stacje Veturilo w pobliżu miejsc przesiadkowych komunikacji miejskiej, w rejonach zabudowy wielomieszkaniowej. Ustawione w ubiegłych latach stacje przy al. Reymonta i Broniewskiego, ul. Bogusławskiego i Rodziny Połanieckich, Wolumen i Aspekt (w pobliżu marketu Leclerc) oraz ul. Arkuszowej (w pobliżu sklepu Żabka), wykazały się bardzo małą liczbą wypożyczeń i ze względu na brak rentowności Zarząd Dróg Miejskich postanowił nie uruchamiać ich w nowym sezonie - wyjaśnia burmistrz Pietruczuk.
(db)
.