Więcej stacji Veturilo na Bemowie nie będzie?
dzisiaj, 08:14
Od marca 2023 roku mamy "nowe rozdanie" stacji Veturilo na terenie Warszawy. Za rowery miejskie wciąż odpowiada firma Nextbike, która jako jedyna starała się o kontrakt na prowadzenie systemu do jesieni 2028 roku i otrzyma na to prawie 105 mln zł od Zarządu Dróg Miejskich.
W Warszawie jest obecnie 300 stacji. Bemowo, wśród wszystkich dzielnic, plasuje się pod względem liczby stacji gdzieś w środku stawki, a jest to dzielnica obszarowo dość rozległa.
Na Bemowie mogłoby być lepiej
Najwięcej stacji znajduje się w Śródmieściu (60, nie licząc stacji partnerskich, gdzie prywatni inwestorzy finansują kolejne z nich).
Kiedy najlepiej wybrać się na Maderę? Sprawdzamy
Madera kojarzy się przede wszystkim z wiosną, klifami i lewadami, czyli sielskim wypoczynkiem bez typowo turystycznych atrakcji. A przecież to nie prawda! Na Maderze odbywają się liczne imprezy o charakterze lokalnym i regionalnym. Sprawdź, kiedy wybrać się na Maderę, aby wziąć w nich udział.
Na drugim miejscu jest Wola (35), a na trzecim Praga Południe (26). O dwie mniej mają Praga Północ i Mokotów (po 24), następna jest Ochota (22), Targówek i Ursynów (po 17), zaś sąsiednie Bielany zaledwie 15 stacji. Bemowo ma 11 wypożyczalni, przy czym prawie połowa została umieszczona wśród popularnej drogi północ-południe. Znajdziemy je na Powstańców Śląskich, przy skrzyżowaniach z Radiową, Wrocławską, Pełczyńskiego, Człuchowską i Połczyńską.
Pozostałe lokalizacje wypożyczalni Veturilo to skrzyżowania Lazurowa - Sternicza i Obrońców Tobruku - Pieniążka, Orlich Gniazd oraz pętle Nowe Bemowo i Stare Bemowo. Nie zabrakło także stacji roweru publicznego w najbardziej oczywistym miejscu, a więc przy stacji metra Bemowo, znajdującej się na Górcach, obok urzędu dzielnicy. Kolejne wypożyczalnie mogą być uruchamiane przez prywatne firmy. Również samorząd Bemowa może finansować utrzymanie kolejnych stacji. Koszty są jednak wysokie.
Jelonki i Chrzanów - tu przydałyby się nowe stacje
Radni Jarosław Oborski i Marta Sylwestrzak ponownie napisali do władz dzielnicy prośbę o zwiększenie liczby stacji Veturilo na terenie Bemowa.
- Najbardziej brakuje stacji w rejonie Jelonek, a przecież w ich sercu jest bardzo uczęszczany park Górczewska. Jadąc ze starego Bemowa kolejna jest dopiero w rejonie Jelonek Południowych. Również na Chrzanowie zdecydowanie brakuje stacji, a przecież ten obszar zamieszkuje coraz więcej osób, których potrzeby komunikacyjne są pomijane - alarmują radni i przypominają, że Zarząd Dróg Miejskich napisał jakiś czas temu do wszystkich urzędów dzielnic, że mogą one zwiększyć liczbę stacji, samodzielnie je finansując. Z opcji tej skorzystały: Ursynów, Rembertów, Włochy, Ochota i Targówek - dzięki czemu system Veturilo wzbogacił się o 12 nowych stacji, zaś w trakcie procedowania są porozumienia na nowe stacje z Wilanowem, Ursusem i Wawrem. Jarosław Oborski i Marta Sylwestrzak proszą, by również władze Bemowa uruchomiły dodatkową stację. Jej lokalizację wskazać by mieli mieszkańcy.
Dodatkowych stacji na Bemowie nie będzie?
- Dzielnica Bemowo nie posiada wystarczających środków na realizację takiego zadania w bieżącym roku. Zadanie również nie zostało ujęte w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2024-2050 - studzi zapały radnych burmistrz Grzegorz Kuca. Jak dodał, samorząd przeanalizuje możliwość zabezpieczenia odpowiedniej kwoty związanej z ustawieniem oraz utrzymaniem stacji rowerowych w kolejnych latach. Również ZDM nie ma dobrych wieści dla rowerzystów z Bemowa. Obecnie nie ma w planach uruchomienia dodatkowych stacji ze względu na brak pieniędzy. O jaką kwotę chodzi? Koszt uruchomienia jednej stacji Veturilo wyniósłby w każdym kolejnym roku (aż do 2028) ponad 50 tys. zł. Zakładając, że dodatkowa stacja zostałaby uruchomiona dopiero na wiosnę 2025 roku, to na cztery rowerowe sezony (aż do 2028 roku) samorząd Bemowa musiałaby mieć zarezerwowane 200 tys. zł na tylko jedną stację.
DB
.