Unia sypnęła kasą. Metro wjeżdża na Bródno i Zacisze
3 października 2017
Unia Europejska dofinansowała trzeci etap budowy II linii metra, zakładający m.in. budowę stacji "Zacisze", "Kondratowicza" i "Bródno".
Unijne fundusze sfinansują ponad połowę kosztów dalszej rozbudowy podziemnej kolejki w naszej dzielnicy. Projekt "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III" został dofinansowany w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Beneficjentem jest Warszawa, a koszt całego przedsięwzięcia to ponad 3,5 mld zł. Wnioskowana kwota dofinansowania z UE wynosi ponad 1,9 mld zł. Warto podkreślić, że finansowanie obejmie tzw. odcinek 2+3 drugiej nitki metra, dzięki któremu nie tylko Targówek zyska trzy nowe, ale zarazem końcowe stacje, ale i Bemowo doczeka się kolejnych dwóch. W tej cenie przewidziano też zakup 17 sztuk taboru.
Trzy stacje budowane i kolejne trzy projektowane
Obecnie trwają zaawansowane prace budowlane odcinka północnego-wschodniego II linii metra do stacji "Trocka". Dzięki temu wschodnia część stolicy zyska trzy nowe stacje - "Szwedzka", "Targówek" i "Trocka". Metro będzie się przesuwało dalej na północ, a prace projektowe trzech kolejnych odcinków są już na końcowym etapie. - Przygotowania do budowy tych odcinków zbliżają się do końcowej fazy, jaką jest złożenie wniosków o pozwolenie na budowę. Jeśli wszystko będzie szło normalnym, przewidywalnym trybem, to początek roku 2018 będzie czasem na ogłoszenie postępowań na budowę - powiedział dla portalu transport-publiczny.pl Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
Gdzie powstaną stacje?
Na końcowym odcinku tzw. wschodnio-północnym o długości ok. 3,95 km, przewidziano trzy stacje. "Zacisze" powstanie pod ul. Figara, po południowej stronie skrzyżowania Litawora i Rolanda. Kolejną stację "Kondratowicza" przewidziano pod skrzyżowaniem ul. Kondratowicza z Malborską, po zachodniej stronie ul. św. Wincentego. Ostatnia stacja, "Bródno" (Rembielińska) powstać ma pod ul. Kondratowicza po wschodniej stronie ul. Rembielińskiej. Stacja "Bródno", jako stacja końcowa z komorą rozjazdów i halą torów odstawczych, będzie miała długość ponad 600 m i szerokość dochodzącą do 60 m. Na uwagę zasługuje też stacja "Zacisze", na której przewidziano parking na 150 rowerów, zintegrowany z wejściem na stację.
Ostatecznie zrezygnowano z możliwości odgałęzienia II linii metra w kierunku wschodniej Białołęki, co wielu urbanistów, specjalistów transportu, samorządowców i aktywistów uważa za fatalny i niewybaczalny błąd.
Według założeń, pięć końcowych odcinków drugiej nitki metra po obu stronach Wisły ma powstać do 2023 roku.
(DB)