Tylko mleko
23 września 2005
O walorach zdrowotnych mleka i jego przetworów niby nie trzeba przekonywać, a jednak z roku na rok ich spożycie w Polsce maleje. Najgorsze jest to, że dotyka to dzieci i młodzież, dla których wypicie przysłowiowej szklanki mleka to wręcz obowiązek. Czy uda się zmienić nasze nawyki?
Szklanka mleka w szkole
Jest szansa, że nastawienie do mleka i jego przetworów się zmieni. Aktualnie reali-zowany jest program "Szklanka mleka w szkole", wspierany z pieniędzy unijnych. Promuje on wśród dzieci i młodzieży szkolnej zasady zdrowego odżywiania, zachę-cając przy tym do konsumpcji mleka i przetworów mlecznych bogatych w białko, witaminy i wapń.Przetwory mleczne, dostarczane do placówek oświatowych, dofinansowuje Agencja Rynku Rolnego. Dzięki temu dzieci po obniżonej cenie mogą codziennie otrzymać ćwierć litra mleka lub przetworu mlecznego. W ubiegłym roku szkolnym Agencja dopłaciła do 6,5 mln kg mleka i jego przetworów, wydając na ten cel około 6 mln zł.
Program dopłat trwa także w tym roku, o czym informują - sfinansowane przez Fundusz Promocji Mleczarstwa i ARR - spoty reklamowe emitowane od 28 sierpnia br. w telewizji; a także specjalnie przygotowane plakaty i ulotki, które od początku września znajdują się w placówkach oświatowych, jednostkach samorządu tery-torialnego oraz u dostawców mleka. Zachęcają do przyłączenia się do programu.
Broszury dla licealistów
W akcję informacyjną włączył się także Związek Prywatnych Przetwórców Mleka, w którym dostrzeżono potrzebę informowania młodzieży o walorach zdrowotnych mleka oraz jego przetworów. Aktualnie w Związku powstaje pięć broszur - skiero-wanych do młodzieży licealnej - które promują spożycie mleka, serów, jogurtów, kefirów, maślanki, mleka zsiadłego, twarogów, itd.Plan dalekosiężny wszystkich działań to zmiana nawyków żywieniowych dzieci, młodzieży a także dorosłych. Rzecz w tym, by kształtować - przede wszystkim w młodych ludziach - modę na zdrowy styl życia, a jego częścią jest konsumpcja mlecznych produktów.
Akcje reklamowe na billboardach "Pij mleko - będziesz wielki" czy "Mleko wzmacnia twoje kości i poczucie godności" na pewno bardziej przemawiają do młodych ludzi niż nudne gadanie, że mleko jest bardzo, bardzo zdrowe i koniecznie trzeba je pić.
Jolanta Zientek-Varga