REKLAMA

Bemowo

Nie tylko na Bemowie

 

Trasa S8: z pustego w pełne

  22 lutego 2012

alt='Trasa S8: z pustego w pełne'

Nowa trasa S8, przecinająca na pół dzielnicę Bemowo, ma wejść w skład obwodnicy ekspresowej, do której po obu stronach miasta będzie dochodzić autostrada A2.

REKLAMA

W ten sposób ma zostać rozprowadzony - wzorem innych metropolii - strumień samochodów wjeżdżających do Warszawy. Takie były plany. Ale - jak uważa Sławomir Nowak, minister transportu - "plany są po to, żeby je mieć."

Autostrada Łódź-Warszawa, podobnie jak i południowy odcinek obwodnicy, miała zostać ukończona przed tegorocznymi mistrzostwami Europy w piłce nożnej. Minister Nowak zauważył jednak, że "nie drogi grają na mistrzostwach" i autostrady nie ma. Jest tylko sześciopasmowa trasa S8, odprowadzająca ruch z czteropasmowej ul. Poznańskiej, o lokalnej dwupasmowej ul. Lazurowej nie wspominając.

Od jesieni trasa S8 będzie przeładowana samochodami bardziej, niż przewidywały jakiekolwiek plany.
Ruch samochodów na trasie jest niewspółmiernie mały w stosunku do możliwości. Nocami motocykle z wyciem silników "palą na niej gumę", ścigając się bez ograniczeń po pustym asfalcie.

Gdyby zwykły człowiek kupił telewizor rok później niż dekoder programów, byłaby to niegospodarność. Wielkość straty łatwo policzyć: pieniądze wydane na niepotrzebny dekoder trzymane przez rok na koncie dałyby konkretny dochód. Nie inaczej powinno się liczyć straty w wielkiej skali. Gdy w lutym 2008 r. rozpoczynano budowę trasy S8, projekt budowy odcinka autostrady A2 od granicy województwa mazowieckiego do węzła Konotopa nie miał jeszcze nawet decyzji środowiskowej. Trasę S8 oddano do użytku w styczniu 2011 r. Nasz odcinek autostrady zostanie prawdopodobnie ukończony jesienią 2012 r. Kwotę 2,2 mld zł - tyle trasa S8 kosztowała - wydano zatem o półtora roku za wcześnie. Gdyby zainwestować ją w najbezpieczniejsze obligacje Skarbu Państwa, uzyskalibyśmy około 200 mln zł. Taki jest rozmiar niegospodarności wynikającej ze złego planowania budowy dróg. Tylko w przypadku jednej, dziesięciokilometrowej trasy.

Gdy autostrada w końcu powstanie, bemowski odcinek trasy S8 będzie jedyną odnogą obwodnicy, do której, jak do lejka, zostanie wpuszczony cały ruch od strony Łodzi. Dla kierowców tranzytowych będzie to jedyny sposób przedarcia się przez Warszawę na wschód. Budowa południowego odcinka obwodnicy zatrzyma się bowiem na wiecznie zakorkowanej Alei Krakowskiej i na ul. Puławskiej. Dalszej części obwodnicy, mającej objąć m.in. budowę mostu Południowego, nie ma w żadnych planach finansowych rządu ani samorządu. Od jesieni trasa S8 będzie więc, dla odmiany, przeładowana samochodami bardziej, niż przewidywały jakiekolwiek plany.

Maciej Białecki
były wiceburmistrz Pragi Południe (2002-2004) i radny sejmiku mazowieckiego (2002-2006)

 

REKLAMA

Komentarze (11)

# Piotr Strzembosz

22.02.2012 22:41

Ojtam ojtam. Sprawy mają się tak jak w Misiu Barei - wydano 2,2 mld, to teraz będzie premia jak u Kaplera za nieczynny stadion...

 Wiesław Poczmański

23.02.2012 07:47

Podoba mi się to, że nie bawi się Pan polityką postrzeganą poprzez ideologie i partie, lecz poprzez konkrety codzienności, które są głównie wyrazem polityki. Opowiadała mi znajoma z Francji, która jadąc ostatnio do Polski kolejny raz, przyjrzała się niemieckim autostradom. Jedzie się po nich teraz lepiej, niż przed dwoma laty - mówiła. A u nas nagle, wszystko nagle, bo pan Premier kocha piłkę i postanowił zorganizować mistrzostwa w tę piłkę wraz z wielką infrastrukturą dróg. No i wyszło z tego jak zawsze.

# Żubr

23.02.2012 09:04

Opinia całkowicie oderwana od rzeczywistości. Proszę się zastanowić - A2 nie dochodzi jeszcze do stolicy, ale ruch owszem - drogą krajową numer 2. Droga ta krzyżuje się z nową trasą S8, a więc pojazdy jadące tranzytem na wschód już mogą z niej korzystać, nie ważne czy dojeżdżają tam A2 czy DK 2. I korzystają, proszę mi wierzyć, gdyż mieszkam niedaleko trasy.

REKLAMA

# Alfista

23.02.2012 10:50

Pitu, pitu... Naprawdę nie ma o czym pisać?
SP ma zarabiać na odsetkach od obligacji emitowanych przez samego siebie?
Rozumiem, że najlepiej by było całą sieć drogową wybudować w trakcie dwóch lat za jednym zamachem? Bo przecież budowanie po kawałku nie ma sensu!
Czy S8 będzie przeładowana od jesieni? Mocno dyskusyjne.
Czy zastanawiał się Pan nad ruchem tranzytowym który omija obecnie Warszawę poprzez DK 50? Czy wie Pan, którędy będą puszczane TIRy po oddaniu A-2 Łódź-Warszawa? Zastanawiał się Pan nad tym?

# Warszwiak

23.02.2012 11:25

Z zażenowaniem przeczytałem to co napisał P.Maciej Białecki. Jak dla zupełna indolencja w temacie na który pisze.

# Roman

23.02.2012 13:07

tekst straszny , typowe polskie biadolenie , nie ma drogi źle, drogi budują też źle bo za mało kierowców korzysta, ale zachwile też bedzie źle bo za dużo bedzie użytkowników , takich tekstów jest mnóstwo a komentarze są jeszcze bardziej denne

REKLAMA

# ...

23.02.2012 18:34

Artykuł na żenująco niskim poziomie. Nie za bardzo rozumiem argumentację autora. Najwidoczniej sieć dróg buduje się za jednym zamachem, tak jakby było to przedsięwzięcie porównywalne do kupna tortu na urodziny, którego przecież też nie kupuje się dwa lata przed terminem. No bo oczywiście nie istnieje cały szereg trudności z budową dróg, począwszy od zabezpieczeniu pieniędzy, kupnie terenu pod budowę aż po uzyskanie decyzji środowiskowej, która z czasem wygaśnie.
Według tego rozumowania powinno się odłożyć te ~20 mld złotych odłożyć na konto, no bo przecież nie ma sensu budować odcinkami, tylko całą obwodnicę na raz! Niech autor wróci do pisania o demolowanych przystankach czy najnowszych wystawach w domu seniora, zamiast zajmować się tematami o których ewidentnie nie ma bladego pojęcia.

# marcin

23.02.2012 22:17

Panie Macieju. Dobrze, że jest ta trasa. Pisanie, że za wcześnie została ona zbudowana to wielkie narzekanie. Po co tak narzekać...?? Co Pan wnosi pozytywnego swoim artykułem..??

# stpiecyk

24.02.2012 12:16

STANISŁAW PIECYK
W komunie inwestycje oddawano do użytkowania (w pośpiechu i ze znanym skutkiem) na 22 lipca lub na dzień 1 maja. Dzisiaj kosztem jakości (80 pęknięć podłoża na A1 i 53 pęknięcia na A2 na odcinkach zaledwie 100km) jak stachanowcy staramy się zamknąć gigantyczne (jak na nasze możliwości organizacyjne i kapitałowe) inwestycje by zdążyć na EURO 2012, a potem ROZPOCZNIEMY WIELKIE REMONTY.

REKLAMA

# szczesliwy

24.02.2012 18:48

od jesieni nie bede juz musial walczyc z ciezarowkami na trasie wyszogrod-soczaczew

# zażenowany

26.02.2012 00:27

co za paranoidalne p.dolenie. Ciekawe czy w którymkolwiek europejskim kraju wybudowano od razu wszystkie Autostrady i obwodnice - poza tym zarabianie na swoich własnych obligacjach - wybitnie ekonomicznie uzasadnione :P najwyraźniej dziennikarzem może być każdy
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA