Trasa ekspresowa przetnie Jabłonnę?
10 czerwca 2019
W najnowszym, zmienionym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego na granicy Jabłonny z Legionowem została zaplanowana trasa szybkiego ruchu S10. Jak realne są to plany?
- Czy droga ekspresowa S10 przetnie gminę Jabłonna na dwie części? - zastanawia się na Facebooku były kandydat na wójta Mariusz Grzybek. Twierdzi, że dwie trzypasmowe jezdnie połączą węzeł S8 na terenie gminy Wołomin z węzłem S7 w Nowym Dworze Mazowieckim, przy okazji zahaczając o Jabłonnę przy granicy z Legionowem oraz Chotomowem, przebiegając przez Lasy Chotomowskie, Rajszew, Trzciany, Skierdy, Suchocin, Wólkę Górską. Jak przekonuje samorządowiec - można to wywnioskować analizując najnowsze plany zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego.
Obwodnica Legionowa skreślona? "Można zabudować działki"
W najnowszym miejscowym planie województwa mazowieckiego uwzględniona jest trasa mostu łączącego Łomianki z Jabłonną oraz połączenie jej z rondem przy markecie OBI. Co jednak z tzw. Legionowską Trasą Mostową, przez wielu nazywaną przyszłą obwodnicą Legionowa?
Odcinek trasy S10 przebiegający przez powiat legionowski ma być częścią szybkiego połączenia od Szczecina przez Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płock, Nowy Dwór Maz., Wołomin, Siedlce, aż do granicy z Białorusią.
S10 przez Jabłonnę?
- Jeśli taki scenariusz ziściłby się, to zabudowane już obszary naszej gminy, mogłyby zniknąć na rzecz drogi ekspresowej, która miałaby trzy pasy ruchu w każdą stronę. Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie. Liczę, że zostanie uwzględniona wcześniejsza koncepcja S10 przy lotnisku w Modlinie, która rozwiązuje problemy komunikacyjne na północ od Warszawy - przekonuje Mariusz Grzybek. - Najnowszy plan zagospodarowania naszego województwa niestety prowadzi tę trasę niżej - przez gminę Jabłonna, dzieląc ją na dwie części. To bardzo niekorzystne rozwiązanie dla mieszkańców, ze względu na istniejącą już zabudowę domów jednorodzinnych, przez którą ma przebiegać trasa. S10 doprowadziłaby też do sporej wycinki Lasów Chotomowskich oraz jabłonowskiego Bukowca - przestrzega Mariusz Grzybek.
Panika niepotrzebna
- Pokazana na mapie lokalizacja trasy ma charakter kierunkowy (wskazuje łączone punkty) i wynika z zapisów rozporządzenia, gdzie orientacyjny przebieg planowanej drogi S10 określono jako połączenie pomiędzy Toruniem, Płockiem, drogą S7 w Nowym Dworze Maz. a drogą S8 w Wołominie - uspokaja biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, które po więcej informacji odsyła nas do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Obecnie GDDKiA prowadzi prace studialne przebiegu S10 przez teren woj. mazowieckiego. Wyznaczany jest korytarz przebiegu trasy, który będzie biegł pomiędzy drogami krajowymi 10 a 62 i połączony będzie z S8. Po pozyskaniu finansowania będzie możliwe przygotowanie postępowania przetargowego na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego wykonawca będzie opracowywał różne warianty trasy. Dopiero po analizie wariantów będzie można wskazać jeden preferowany, który zostanie wskazany we wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej. To ona wskaże finalny wariant. Poza tym, na każdy etap prac muszą zostać pozyskane fundusze - informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA.
(DB)
.